آخرین اخبار واکسن کرونا را با ما دنبال کنید! (بخش اول)

منبع: فوت و فن

42

1399/9/2

16:31


آخرین اخبار واکسن کرونا را با ما دنبال کنید! (بخش اول)

بیش از ۱۵۰ واکسن در حال توسعه در سراسر دنیا که امید است یکی از آنها برای آسان نمودن این بحران جهانی به ثبت برسد.

تلاش‌های زیادی برای ممکن ساختن این امر در حال انجام است، از جمله آنها شرکت  OWS در آمریکا که  در جهت ساخت و پخش سیصد میلیون دوز از یک واکسن امن و مؤثر تا پایان ژانویه ۲۰۲۰، حدود ده میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت با هدف انتشار دو میلیارد دوز تا پایان سال ۲۰۲۰ در حال هماهنگ سازی تلاش های جهانی در جهت تولید واکسن می‌باشد.

به طور معمول بین ده تا پانزده سال طول می‌کشد تا واکسنی وارد بازار شود. سریعترین واکسن مربوط به اوریون بوده است که در دهه ۱۹۶۰، ساخت آن چهار سال به طول انجامید.

واکسن‌ها پیش از آنکه برای تایید به نهادهای نظارتی فرستاده شوند می‌بایست از یک فرآیند سه مرحله‌ای آزمایش بالینی عبور کنند، که خود می‌تواند پروسه‌ای طولانی باشد.

مرحله اول: بررسی بی‌خطری واکسن و تعیین اینکه آیا در گروه کوچکی از افراد سالم باعث واکنش ایمنی می‌شود یا خیر.

مرحله دوم: تعیین میزان اثربخشی واکسن به وسیله گستردن دامنه آزمایش به گروهی از افرادی که مشکوک به بیماری هستند یا امکان مبتلا شدن دارند.

مرحله سوم: آزمایش بر روی هزاران نفر برای بررسی امن بودن و اثربخشی واکسن در میان گروه وسیعتری از مردم با توجه به سن، قومیت و پیشینه سلامتی.

اما حتی بعد از تایید یک واکسن، موانع بالقوه ای در زمینه تولید انبوه و پخش آن وجود دارد، از جمله اینکه چه کسانی اول آن را دریافت کنند و با چه قیمتی. همچنین بسیاری از واکسن‌ها در مرحله‌‌ای چهارم به نام مرحله دائمی تحقیق باقی می‌مانند.

با توجه به نیاز اساسی کنونی، برخی سازندگان واکسن در حال فشرده سازی روند بالینی ویروس کرونا، به وسیله اجرای مراحل آزمایشی به طور همزمان می‌باشند.

آنتونی فائوچی گرداننده مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی اظهار کرده است در صورتی که نتایج فعلی به طور قابل توجهی مثبت یا منفی شوند، هیئت نظارت بر داده‌ها و ایمنی مستقل ( (DSMBمی‌توانند آزمایشات را زودهنگام پایان دهند. در ضمن دولت ترامپ در حال فشار آوردن به اداره کل غذا و دارو آمریکا برای ساخت و تایید یک واکسن تا روز انتخابات می‌باشد، که برخی ناظران آن را با انگیزه های سیاسی همراه می‌دانند.

تا اواسط ماه اکتبر ایالت های زیادی از جمله کالیفرنیا، نیویورک و ویرجینیای غربی آمادگی خود را جهت مرور اطلاعات برای ساخت هرگونه واکسن مورد تایید اداره FDA اعلام کرده‌اند.

درحالی که اداره FDA با تسریع روند تایید موافقت کرده است، در ششم اکتبر آژانس فدرال مستقل، استاندارد‌های امنیتی سختگیرانه‌تری را منتشر کرده است که در ابتدا با مخالفت کاخ سفید روبه‌رو شده بود.

هیئت مشاوره ابتدایی (PAP) برای فرآیند تایید ادارهFDA ، در نشستی به تاریخ بیست و سوم اکتبر برای صدور مجوز استعمال اضطراری مردد می‌نمود، که این مجوز اجازه استفاده از محصولات پزشکی تایید نشده را به هر واکسن کاندید شده‌ای می‌دهد. اعضای این هیئت گفتند انجام این کار می‌تواند در آزمایش های در دست انجام مداخله کند; شرکت کنندگان ممکن است برای اطمینان از دریافت واکسن واقعی به جای دارونما، از آزمایشات صرف نظر کنند، که این امر می‌تواند اطلاعات را مبهم کرده و اثبات تاثیر واکسن را تقریباً غیرممکن کند.

گرداننده سازمان CDC رابرت ردفیلد، واکسن سازان و اداره FDA نیز اظهار کرده‌اند احتمال ساخت یک واکسن قابل دسترس به طور گسترده تا اواسط سال ۲۰۲۱ غیرمحتمل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو