خواص بارهنگ و شگفتی های درمانی این گیاه پرخاصیت

خواص بارهنگ و شگفتی های درمانی این گیاه پرخاصیت


منبع: آرگا

136

1399/9/2

17:33


بارهنگ از جمله گیاهان دارویی با خواص مفید بیشمار می باشد. در این مطلب قصد داریم تا مهمترین خواص بارهنگ و مزیت های این گیاه در درمان بیماری های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بارهنگ در سراسر دنیا کاربردهای گسترده ای در آشپزی دارد. در حقیقت می توانند بخار پز، سرخ و یا کباب شوند. فواید درمانی بارهنگ بیشمار است و به عنوان دارو در درمان بیماری های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب مهمترین خواص بارهنگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بارهنگ منبع خوبی برای ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی زیادی می باشد. و دارای ویتامین A. B6. C است. برای مثال یک فنجان بارهنگ پخته شده حاوی ۳۶% ویتامین های A ,C که روزانه به آن نیاز دارید می باشد. بارهنگ همچنین دارای مواد معدنی همچون پتاسیم و منیزیم است. در ادامه مهمترین فواید بارهنگ را به شما معرفی می کنیم.
 

خواص درمانی بارهنگ

مهمترین خواص بارهنگ که باعث شگفتی می شود

یک فنجان بارهنگ حاوی ۲۳۲ کالری یعنی ۹۰ درصد کالری که از کربوهیدرات ها بدست می آید می باشد. حاوی اسیدهای چربی اشباع نشده مثل امگا ۳ و امگا ۶ است. این اسیدهای چرب سلامت کلی بدن را بهبود می بخشد و برای پیشگیری از بیماری های مزمن موثر هستند. ۱ فنجان بارهنگ دارای حدودا ۶۲ گرم کربوهیدرات می باشد که معادل با ۲۰% کربوهیدراتی است که شما روزانه به آن نیاز دارید. در کاهش وزن نیز موثر است. تا پایان با مطالعه خواص بارهنگ همراه ما باشید.

تاثیر بارهنگ در بهبود زخم ها

هدف اصلی پوست حفاظت از بدن در برابر خطرات محیط زیست می باشد. وقتی پوست شما بریده می شود بدن شما مستعد عفونت های خطرناک است. برای پیشگیری از آسیب های بیشتر سیستم ایمنی وارد عمل می شود و فرآیند بهبودی آغاز می شود. بارهنگ نیز فرآیند بهبود یافتن زخم را سرعت می بخشد. یکی از دلایل این ویژگی وجود آنتی اکسیدان های مهم و مشهور مثل فلاونوئیدها که باعث بهبود زخم ها می باشد است.

خاصیت بارهنگ برای زخم معده

درمان زخم معده

زخم های گوارشی زخم هایی هستند که در شکم شما یا بخش ابتدایی روده اتفاق می افتد. همانطور که قبلا بیان شد، یکی از خواص عصاره بارهنگ تاثیر دارویی موثر آن برای درمان زخم ها می باشد. از آنجا که زخم های گوارشی نوعی از زخم به حساب می آید بارهنگ قادر به درمان آن ها می باشد. بارهنگ در تولید مخاط معده برای حفظ معده موثر است. تاثیرات شفا بخش معده بارهنگ به دلیل تاثیر آن در افزایش تولید مخاط معده می باشد. مخاط معده بدلیل حفاظت دیواره های معده از اسید گوارشی مهم می باشد. وقتی کسی زخم معده دارد اسید گوارشی از طریق لایه مخاطی ضعیف که از معده محافظت می کند وارد معده می شود و زخم هایی را ایجاد می کند. از آنجا که بارهنگ مخاط معده ایجاد می کند از معده و روده شما محافظت بیشتری خواهد کرد.

فواید بارهنگ در کاهش اسهال

اسهال تاثیرات بدی روی سلامت شما دارد. هرساله حدود ۱ و نیم میلیون نفر در اثر اسهال جان خود را از دست می دهند. خوشبختانه مصرف بارهنگ عوارض جانبی اسهال را کاهش می دهد. مصرف بارهنگ حجم مدفع را کمتر و وزن بدن را افزایش می دهد و مدت زمان اسهال را کاهش می دهد. بارهنگ مکمل غذایی عالی برای افرادی است که از اسهال رنج می برند.

خواص بارهنگ در عملکرد ذهن

تاثیر بارهنگ در بهبود عملکرد ذهن

ویتامین B6 چندین انتقال دهنده عصبی تولید می کند که اطلاعات را از سلولی به دیگری منتقل می کند. مصرف بارهنگ می تواند حدود ۲۴% از نیاز روزانه ما به ویتامین B6 تامین کند. فواید این ویتامین بهبود عملکرد ذهن می باشد. بارهنگ به تولید هورمون هایی مثل سروتنین و نوراپی نفرین که باعث حفظ ثبات خلق و خوی می گردد و ملاتونین که ساعت بدن را تنظیم می کند کمک می کند. سطوح هموسیستئین توسط مصرف این ویتامین کنترل می شود. این ویتامین سطوح این ماده را در سطح پایین حفظ می کند و در پیشگیری از آسیب و حفظ سلامت رگ های خونی موثر می باشد. این ویتامین در بارهنگ یکی از هشت ویتامین B می باشد که غذا را به انرژی تبدیل می کند و در سوخت و ساز چربی ها موثر است. ویتامین B6 در پیشگیری از اختلالات چشمی موثر است. باعث تولید گلبول های قرمز خونی و سلول های موجود در سیستم ایمنی می شود و علایم آرتروز را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر فواید بارهنگ می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان ها اشاره نمود. بارهنگ حاوی ۳۶% ویتامین A مورد نیاز بدن در روز می باشد و آنتی اکسیدانی قوی است که فواید مهمی برای بدن دارد. همراه با ویتامین C به کنترل واکنش های سیستم ایمنی شما کمک می کند. این ویتامین در سلامت پوست و رشد سلول ها نقش مهمی دارد. عنصری ضروری برای بهبود زخم ها می باشد. این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد را خنثی سازد و به پیشگیری از تورم کمک کند. در سلامت چشم و بینایی نیز موثر است.

خواص بارهنگ

فواید بارهنگ در کاهش وزن

دارای کربوهیدرات کم، فیبر زیاد، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. آن را همراه با مقدار زیاد سوپ سبزیجات و مرغ میل کنید تا باعث کاهش وزن شما شود.

خواص دارویی بارهنگ

درمان آفتاب سوختگی

به منظور رفع آفتاب سوختگی می توانید از عصاره برگ های تازه بارهنگ استفاده کنید همچنین، می توانید برگ های بارهنگ را خرد کرده سپس با آب سرد یک ضماد طبیعی تهیه کنید تا به برطرف شدن خارش بدن و التهاب کمک شایانی کند.

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر مردم می باشد که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با کمک برگ و تخم بارهنگ می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، برگ و تخم بارهنگ دارای مقادیر فراوانی فیبر است که به بهبود عملکرد روده کمک کرده و در نتیجه عمل دفع مدفوع راحت تر انجام می شود، بنابراین به دو فنجان آب تصفیه شده دو قاشق چای خوری تخم بارهنگ بیفزایید تا خیس شوند و لعاب بدهند سپس آن را مصرف کنید.

بررسی خواص بارهنگ

درمان جوش و آکنه

به منظور درمان جوش و آکنه می توانید از بارهنگ کمک بگیرید زیرا، دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری است و باعث پاکسازی پوست و رفع جوش می شود، با کمک پد پنبه ای مقداری چای یا دمنوش برگ بارهنگ را بر روی پوست بمالید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد بشویید، روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی

خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی بودن بارهنگ آن را به روش عالی جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه، آسم، برونشیت، آنفلوانزا و گلو درد تبدیل کرده است، می توانید به منظور بهبود سرماخوردگی یک فنجان چای برگ بارهنگ را با عسل مخلوط کرده سپس آن را بنوشید.

فواید باورنکردنی بارهنگ

نحوه تهیه چای و دمنوش بارهنگ

در روش تهیه دمنوش بارهنگ به دو فنجان آب جوش یک فنجان برگ های های تازه بارهنگ یا یک قاشق چای خوری برگ های خشک بارهنگ بیفزایید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد سپس آن را بنوشید.

فواید درمانی بارهنگ

  1. دارویی برای درمان زخم ها
  2. به عنوان یک ادرار آور برای مشکلات مثانه و کلیه مفید است
  3. به عنوان یک چای می تواند در درمان سوء هاضمه، تپش قلب و زخم معده موثر باشد.
  4. برای نیش حشرات، خارش یا درد پوست بدلیل ویژگی های ضد تورمی و ضد میکروبی مفید می باشد. با استفاده از برگ های آن ضمادی تهیه کنید کمی آن را له کنید تا مواد شیمیایی و روغن آن آزاد شود و سپس روی محل گزیدگی قرار دهید.
  5. علایم خارش بر اثر تماس با بلوط، سماق و پیچک سمی را کاهش می دهد.
  6. ویژگی های ضد قارچی دارد و برای درمان عفونت های قارچی جوشانده آن مورد استفاده قرار می گیرد.
  7. یک دارو برای بند آوردن خون می باشد و خونریزی های کوچک زخم ها را متوقف می کند.
  8. از دیگر خواص درمانی بارهنگ کاهش گوش درد است. برای عفونت گوش، چای آن را به داخل گوش بریزید تا درد آن کم شود و گوش درد درمان شود.
  9. در کاهش وزن موثر می باشد.
  10. به عنوان دارو و آنتی میکروب التهاب حنجره و گلو را تسکین می دهد.
  11. از جمله خواص بارهنگ تاثیر آن در کاهش ترشح مخاط در ریه ها است.
  12. برای آسم، تب مالت و عفونت ریه مورد استفاده قرار می گیرد.
  13. تاثیرات شیمی درمانی را کاهش می دهد و سطوح قند خون را در بدن تنظیم می کند.

فواید درمانی بارهنگ

موارد احتیاط

با بارهنگ باید مقدار زیاد مایعات بنوشید. در زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. روغن آن می تواند سبب ایجاد آلرژی، التهاب در بعضی افراد گردد. هر چند خواص بارهنگ زیاد است اما در مصرف آن باید احتیاط کنید. برای آشنایی با خواص دیگر گیاهان دارویی به بخش خواص داروهای گیاهی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو