مصرف پنیر پیتزا در بارداری چه خطراتی دارد؟

منبع: ستاره

139

1399/9/2

19:31


مصرف پنیر پیتزا در بارداری بصورت بی رویه به دلیل چربی اشباع زیاد، سدیم و کالری فراوان می‌تواند مشکلات زیادی برای مادر و جنین داشته باشد. از طرفی پنیرهای نرم مثل موزارلا، ریکوتا و پنیر فتا به دلیل رطوپت می‌توانند محلی برای رشد باکتری های خطرناک مانند لیستریا شوند.

مصرف پنیر پیتزا در بارداری چه خطراتی دارد؟

 

ستاره | سرویس مادر و کودک - دوران بارداری از حساس ترین روزهای عمر مادر و فرزند است، بنابراین باید به بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری توجه زیادی کرد و هر آنچه را که می‌تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد را از سبد غذایی روزانه در این ایام حذف کرد یا کاهش داد. ممکن است بپرسید آیا مصرف پنیر پیتزا در بارداری مضر است یا بی خطر؟ در این مطلب به طور مشروح به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

 

خوردن پنیر پیتزا در بارداری چه ضررهایی دارد؟

مصرف زیاد و بی رویه پنیر پیتزا روی پیتزا یا هر فست فود دیگر، می‌تواند یکی از دلایل منع خوردن پیتزا در دوران بارداری باشد. مصرف زیاد پنیر پیتزا در بارداری پیش از هر چیز به دلیل وجود چربی اشباع، کالری زیاد و نمک فراوان می تواند مضر باشد و مصرف مداوم آن باعث افزایش چربی خون و فشار خون بارداری، مشکلات قلبی عروقی و چاقی می‌گردد.

چربی های ترانس پنیر پیتزا

در هر ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا ۴ گرم اسید چرب اشباع وجود دارد که برابر با ۲۲ درصد مقدار توصیه شده روزانه است. این چربی از نوع اشباع شده و ترانس، موجب کش دار شدن هر چه بیشتر پنیر پیتزا می‌شود و در واقع فرآیند کش دار شدن پنیر پیتزا، کیفیت آن را بسیار کاهش می‌دهد. اسید‌های چرب ترانس موجب تخریب رگ های خونی می‌شوند. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران قلبی توصیه می‌کنند که تا حد امکان از پنیر پیتزا استفاده نکنند و یا آن را همراه با سبزیجات فراوان مصرف کنند. بنابراین برای زنان باردار نیز استفاده همزمان پنیر پیتزا با سبزی های پخته یا خام فراوان توصیه می شود تا مواد ناسالم پنیر پیتزا کمتر جذب شود.

سدیم در پنیر پیتزا

از طرفی پنیر پیتزا حاوی مقدار قابل توجهی سدیم است که تقریباً تأمین کننده ۳۳ درصد سدیم مورد نیاز روزانه می شود و از این نظر از عوامل خطرساز برای سلامتی خواهد بود.

کالری پنیر پیتزا

پنیر پیتزا دارای کالری زیادی است به طوری که  هر ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا حاوی ۳۰۲ کالری است. بنابراین در صورت استفاده بی رویه، باعث چاقی مفرط و خطرات در دوران بارداری می شود.

خطرات پنیرهای نرم مثل موتزارلا، ریکوتا و پنیر فتا در بارداری

در دوران بارداری باید از مصرف پنیرهای نرم مثل پنیرهای چرب دانمارکی که دارای چربی زیادی هستند، خودداری کرد. نکته مهم و قابل توجه این است که از آنجایی که پنیرهای نرم، دارای رطوبت بیشتری هستند، بنابرین محل مناسبی برای رشد باکتری های خطرناک مانند لیستریا می شوند. اگرچه این باکتری ها در افراد معمولی به ندرت باعث عفونت می‌شوند، اما مصرف آن برای زنان باردار خطرناک است، زیرا در دوران بارداری حتی کوچک ترین نوع بیماری هم به طور مستقیم به مادر و جنین آسیب جدی خواهد رساند.

نکته: پنیرهای نرم و آماده مانند موتزارلا، ریکوتا و پنیر فتا تنها در صورتی که صد در صد مطمئن باشید که از شیر پاستوریزه تولید شده اند، می‌توانند در دوران بارداری استفاده شوند.

نکته: در صورت مصرف پنیرهای نرم حتما اطمینان داشته باشید که پنیر استفاده شده در پیتزا به طور کامل و در حرارت زیاد پخته شده بطوری که بخار گرم از آن بیرون بیاید و مطمئن شوید باکتری‌های آن از بین رفته اند.

 

مصرف پنیر پیتزا در بارداری چه خطراتی دارد؟

 

پنیرهای خشک مانند پارمزان و چدار در بارداری

بر اساس تحقیقات دانشمندان، سالم ترین پنیر برای تهیه پیتزا، پنیر خشک مانند پنیر چدار و پنیر پارمزان است که حتما باید از شیر پاستوریزه یا غیر پاستوریزه ساخته شده باشد. پنیرهای خشک در مقایسه با پنیرهای نرم دارای آب کمتری بوده و احتمال رشد میکروب ها در آن‌ها کمتر است و از این لحاظ برای دوران بارداری مناسب ترند.

خطرات مصرف پنیر آبی دانمارکی، کممبر یا بری در بارداری

بعضی پنیرها مانند پنیر آبی دانمارکی، کممبر یا بری، حاوی باکتری کپکی و لیستریا هستند. این باکتری می‌تواند باعث یک بیماری کمیاب یعنی بیماری لیستریوزیس شود که نشانه های آن شبیه علائم سرماخوردگی است.

کلسیم موجود در پنیر پیتزا

در رابطه با کلسیم پنیر پیتزا باید گفت اگر چه پنیر پیتزا هم مانند سایر لبنیات یکی از منابع خوب تأمین کلسیم به حساب می آید، اما چون نمک و چربی آن زیاد است، بنابراین در مقایسه با یک لیوان شیر کم چرب، به صرفه نیست تا کلسیم مورد نیاز روزانه مان را با خوردن این نوع پنیر تأمین کنیم. با این حال اگر تصمیم به مصرف پنیر پیتزای نرم گرفتید پنیر موتزارلای نیم چرب را انتخاب کنید تا بتواند کمی از کلسیم استخوان ساز و برخی پروتئین های مورد نیاز شما را تامین کند.

 

مصرف پنیر پیتزا در بارداری چه خطراتی دارد؟

 

توصیه های پایانی برای مصرف پیتزا و پنیر پیتزا در بارداری

  • به منظور مصرف کمتر پنیر پیتزا در بارداری توصیه می‌شود فقط یک تا دو برش پیتزا بخورید.
  • فقط پیتزاهایی را بخورید که در حرارت بالا کاملا پخته و خوب گرم شده، و باکتری های مخلفات روی آن کشته شده اند.
  • از خوردن پیتزای مانده اجتناب کنید چرا که پیتزا مدتی می‌ماند باکتری‌ها دوباره تشکیل می‌شوند.
  • ترجیحا از خوردن پیتزا در سه ماهه دوم بارداری خودداری کنید.
  • پنیر پیتزا را با سبزیجات فراوان بخورید تا مواد ناسالم پنیر پیتزا کمتر جذب شود.

 

کاربران عزیز؛ تجربه خود را از مصرف پنیر پیتزا در بارداری با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید. توصیه می‌کنیم مقاله مفید غذا‌های ممنوعه در بارداری، خوردن این ۱۰ ماده را فراموش کنید را نیز مطالعه کنید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو