علت خمیر شدن کیک خانگی و نحوه حل مشکل

علت خمیر شدن کیک خانگی و نحوه حل مشکل


منبع: آرگا

121

1399/9/2

19:45


در این مطلب به بررسی علت خمیر شدن کیک های خانگی خواهیم پرداخت که امیدواریم با مطالعه این مطلب آموزشی اطلاعات لازم را در زمینه پخت کیک خانگی با کیفیت بدست آورید.

برخی اوقات کدبانوها دست به کار می شوند و تمایل دارند کیک ترد و خوشمزه ای را در منزل بپزند ولی بعد از به خرج دادن کلی زحمت و زمان ممکن است کیک پخته شده خمیر و بدون پف شود. علت های زیادی برای خمیر شدن کیک وجود دارد که بهتر است شما با اطلاع از آن ها از خمیر شدن کیکهای خانگی جلوگیری کنید. 

بررسی علت خمیر شدن کیک خانگی

پخت کیک با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و اگر شما تمایل دارید کیک خانگی را برای مناسبت های خاص نظیر جشن تولد و ولنتاین و … در منزل بپزید بهتر است ترفندهایی را رعایت کنید تا کیک دارای بافت اسفنجی و نرم شود و به اندازه کافی پف کند همچنین می توانید بعد از پخت کیک به کمک ایده های مختلف نظیر تزیین کیک با خامه و تزیین کیک با خمیر فوندانت به دیزاین کیک خانگی بپردازید.

علت خمیر شدن کیک

علل خمیر شدن کیک چیست ؟

کیک به علت های زیر خمیر می شود :

۱. دستور پخت کیک مشکل دارد. 

ممکن است دستور پختی که کیک را به کمک آن پخته اید مشکل داشته باشد و موادی که برای پخت کیک ذکر شده اند دارای اندازه مناسبی نباشند از این رو بهتر است قبل از دست به کار شدن برای پخت کیک خانگی ابتدا از دستور پختی که انتخاب کرده اید مطمئن شوید.

۲. نکات پخت را به صورت کامل رعایت نکرده اید. 

برای پخت کیک نکاتی وجود دارد که باید به صورت کامل رعایت شوند. توجه داشته باشید که نحوه بهم زدن هر یک از مواد ، سرد یا گرد بودن مواد ، زمان افزودن هر یک از مواد و استراحت کردن یا نکردن خمیر کیک از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

یکی از نکات مهم برای پیشگیری از خمیر شدن کیک این می باشد که باید زرده و شکر و روغن را با دور متوسط هم بزنید و اگر دور همزن زیاد یا کم باشد کیک خمیری شکل می شود و پف نمی کند. برای مخلوط کردن آرد با سایر مواد باید از لیسک استفاده نمایید و آرد را به صورت آرام آرام به مایه کیک بیفزایید همچین برای ترکیب کردن آرد با سایر مواد می توانید از دور کند همزن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که مواد را کیک باید در یک جهت هم بزنید.

روش تهیه کیک خانگی

۳. اندازه گیری دقیق مواد لازم برای پخت کیک 

هرگز مواد لازم برای پخت کیک را کم یا زیاد نکنید.

۴. قالب مناسبی را برای پختن کیک انتخاب نکرده اید. 

نوع قالب برای پخت انواع کیک متفاوت می باشد و بهتر است برای پخت کیک قالبی را انتخاب کنید که خیلی نازک نباشد همچنین قالب های قطور نیز برای پخت کیک مناسب نمی باشند.

قالب کیک نسوز و استیل بهترین نوع قالب ها برای پخت کیک می باشند همچنین قالب های آلومینیومی نیز می توانند قالب های خوبی برای پخت کیک به شمار روند. توجه داشته باشید که کیک در قالب های خرطومی به خوبی پخته می شود زیرا وسط کیک نیز به اندازه کناره های کیک گرما می بیند.

قالب کیک را کوچک انتخاب نکنید زیرا اطراف کیک پخته می شود و وسط آن خام و خمیر باقی می ماند همچنین در هنگام ریختن کیک درون قالب باید ارتفاع مایه کیک بین سه تا چهار سانت شود تا کیک به خوبی مغز پخت شود.

۵. کیک را با روشی درست درون قالب نریخته اید. 

در هنگام ریختن مایه کیک درون قالب مواد را به یکباره درون قالب خالی نکنید. ظرف حاوی مایه کیک را دور قالب بچرخانید سپس مواد را درون قالب به خوبی پخش نمایید و سطح مایه کیک را به کمک قاشق یا لیسک درون قالب به صورت یکنواخت پخش و صاف نمایید.

دلیل خمیر شدن کیک

۶. درجه حرارت فر را برای پخت کیک بدرستی تنظیم نکرده اید. 

یکی از علت های خمیر شدن کیک و پف نکردن و اسفنجی نشدن بافت کیک تنظیم ناردست درجه حرارت فر می باشد همچنین برای پخت کیک با قطر ۴ سانت در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد ۴۵ دقیقه زمان لازم است و اگر کیک کمتر از این مدت زمان می پزد یعنی دمای واقعی فر از ۱۸۰ درجه سانتی گراد بیشتر می باشد از این رو دما را باید روی ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید تا کیک به آرامی مغز پخت شود.

اگر درجه حرارت فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید و زمان زیادی مثلا یک ساعت و سی دقیقه طول می کشد تا کیک بپزد باید دمای فر را روی ۱۹۰ درجه تنظیم نمایید تا کیک به خوبی مغز پخت شود.

روش تهیه کیک خانگی

برای پف کردن کیک و جلوگیری از خمیر شدن آن باید سه نکته زیر را همیشه مد نظر داشته باشید :

۱. قبل از قرار دادن قالب کیک درون فر باید آن را به مدت ۲۰ دقیقه گرم نمایید.

۲. درب فر را تا زمانی که بوی کیک در خانه نپیچیده است باز نکنید همچنین تا سپری شدن ۲/۳ زمان مورد نیاز برای پخت کیک نباید درب فر را باز شود.

۳. دمای فر را برای پخت کیک نباید بیش از اندازه زیاد کنید زیرا کیک باید در دمای متوسط به آرامی پخته شود تا مغز پخت گردد همچنین بالا بردن دمای کیک باعث می شود تا اطراف و ته کیک بسوزد.

توجه داشته باشید که نکات ذکر شده برای پخت کیک در قابلمه نیز صدق می کند و قابلمه باید گرم باشد و درب قابلمه را تا زمان پخته شدن کیک باز نکنید و حرارت شعله گاز نیز نباید کم باشد تا کیک به تدریج مغز پخت شود.

خمیر شدن کیک چه دلیلی دارد ؟

۷. پخته شدن کیک را تست نکرده اید. 

برای اینکه کیک خمیر نشود باید آن را قبل از خارج کردن از فر تست نمایید. برای تست کردن کیک می توانید خلال دندان یا کاردی را در وسط کیک فرو کنید و اگر مایه کیک به آن نچسبید یعنی کیک به خوبی پخته شده است و اگر مایه کیک به خلال دندان یا کارد چسبید یعنی کیک به خوبی پخته نشده است و خمیر می باشد و باید درون فر بماند.

دلیل خمیر شدن کیک

در صورتی که کیک خمیر شود باید چه کار کنیم ؟

اگر کیک خمیر شده است آن را دور نیندازید زیرا می توانید به کمک آن توپک های شکلاتی تهیه کنید. برای تهیه این نوع توپک ها قسمت هایی از کیک را که پخته است خورد نمایید و خرده های کیک را با مقدار کمی مغز گردو نیم کوب شده یا شکلات چیپسی ترکیب نمایید سپس به مواد مقداری خامه قنادی بیفزایید تا به هم بچسبند و بتوانید آن ها را گلوله نمایید. مواد را به اندازه یک گردو گلوله نمایید و آن ها را به مدت نیم ساعت درون فریزر قرار دهید تا خودشان را بگیرند سپس توپک ها را به کمک پودر نارگیل و ترافل و … تزیین نمایید.

دلایلی برای خمیر شدن کیک

از کیک خمیر شده می توانید در صورت تمایل برای تهیه دسر استفاده نمایید که در این صورت باید کیک را خرد نمایید سپس کف سینی فر کاغذ روغنی پهن نمایید و خرده های کیک را درون سینی بریزید و سینی را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار بدهید تا خرده های کیک سوخاری و خشک شوند سپس آن ها را از درون فر بیرون آورید.

کیک سوخاری شده را بعد از سرد شدن درون نایلون بریزید سپس نایلون را درون فریزر قرار بدهید و به کمک خرده های کیک انواع دسرها نظیر دسر پان اسپانیا و کیک یخچالی و … را تهیه کنید.

تهیه دسر با کیک خمیر شده

در این مطلب علت های خمیر شدن کیک را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم با مطالعه آن ها بتوانید اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو