آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه

منبع: همگردی

144

1399/9/2

20:00


یکی از مقاصد گردشگری دزفول، آبشار شوی دزفول بوده و سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند. آبشار شوی بدلیل زیبابی و بزرگی که دارد، به بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه معروف است. بسیاری از حجم آب بزرگترین آبشار خاورمیانه در فصل بهار ایجاد شده و ارتفاعش در حدود 80 متر و عرضش در حدود 70 متر هست. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید آبشار شوی کجاست و پی به زیبایی هایش ببرید.

آبشار شوی

تله زنگ

به آبشار شوی دزفول، آبشار تله زنگ نیز می گویند؛ به این دلیل که این آبشار در حدود 10 کیلومتری ایستگاه راه آهن تله زنگ قرار گرفته است. توجه داشته باشید یکی از مسیرهایی که شما می توانید به راحتی از طریق آن به بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه برسید، استفاده از راه آهن استان لرستان هست. در فصول گرم سال از سفر به این منطقه بپرهیزد، چرا که ایستگاه تله زنگ در ابتدای استان خوزستان قرار دارد و بدلیل گرمی هوا و مشکلات مربوطه، سفر سخت می شود.

تله زنگ

مناطق پیرامونی

علاوه بر زیبایی خارق العاده آبشار شوی دزفول، مناطق پیرامونش نیز بسیار دلنواز هستند. این منطقه دارای درختانی همچون زبان گنجشک، افرا، بید، انجیر، کیکم، بلوط، مو بوده و پوشش گیاهی به اضافه آب هوای بسیار مطبوع باعث می شود که سفر خوبی را تجربه کنید. در پایین بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه، خزه های وجود دارند که سطح آبشار را پوشانده و زیبایی خاصی را بوجود آورده اند.

آبشار از کوهی به نام چورویک سرچشمه گرفته و به سمت پایین فروزش می کند و شما می توانید قطرات عمودی و شکسته شده آب را تماشا کنید. اگر در میان مسافران کسی پیدا شود که بخواهد بخش انتهایی و زیرین آبشار را تماشا کند، باید ابتدا عرض رودخانه را برای دو مرتبه طی کرده تا به بخش زیرین آبشار برسد. هر چند این کار کمی سخت است، ولی بسیار لذت بخش و هیجان انگیز هست. در حدود 40 دقیقه بالاتر از بزرگترین آبشار خاورمیانه، آبشار دیگری نیز جریان داشته که اهالی منطقه به آن آبشار شوی دوم می گویند. اگر بدنبال آب تنی هستید، در فاصله اندکی از آین آبشار، حوضچه های وجود دارند که شما می توانید در آنجا به جنب و جوش پرداخته و خستگی خود را رفع نمایید.

مناطق پیرامونی آبشار شوی

شیوه دسترسی

براساس مقاله آبشار شوی کجاست باید بدانید که دو مسیر پیش روی شما قرار دارند: یکی اینکه با خودروی شخصی خود سفر کنید. برای این منظور، باید ابتدا به دزفول رفته و از منطقه سردشت به شهرستان پیرچل بروید تا به آبشار برسید. مسیر دسترسی به آبشار از طریق دزفول ماشین رو بوده و بسیار بی خطر و امن است.

دوم اینکه از راه آهن استفاده کنید. برای این منظور، شما می توانید از راه آهن در ایستگاه تله زنگ جاده دورود اندیمشک استفاده کرده که فاصله ایستگاه ریلی از دورود تا تله زنگ 3 ساعت هست. سفر با قطار تجربه مخصوص به خود را دارد و در طول مسیر از ایستگاه های مختلفی همچون بیشه سپیدشت، چشم سنگر، تنگ هفت گذر می کنید که هر کدام از آنها زیبای مخصوص به خود را دارند و شما می توانید به تماشای آنها بنشینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو