خواص خیار مصری و مزیت های مهم خوردن آن

خواص خیار مصری و مزیت های مهم خوردن آن


منبع: آرگا

120

1399/9/2

21:02


خیار مصری ز دیگر انوع این میوه است که در صورت مصرف تاثیرات بسیاری برای عملکرد های بدن قائل است. در این مطلب از مجله آرگا به معرفی خواص خیار مصری پرداخته ایم.

خیار را تنها نمی توان به عنوان یک میان وعده و یا میوه ای خوشمزه برای سالاد در نظر گرفت؛ بلکه آگاهی از خواص و تاثیرات مثبت بسیاری که برای بدن در پی دارد، می تواند آن را به میوه ای که بیش از آنچه در ذن دارید، در نظر بگیرید. این میوه جالیزی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ارزش غذایی بسیار بالا است که برای مبتلایان به بیماری های گوارشی و دیابت بسیار موثر معرفی شده است. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی خواص خیار مصری که از دیگر گونه های این میوه است پرداخته ایم، تا برای درمان برخی از عارضه و بیمار های خود به سراغ این خوراکی بروید.

معرفی میوه خیار مصری

معرفی میوه خیار مصری

قابل به ذکر است که خیار مصری از دیگر گونه های میوه دهنده در خانواده کدوییان است که به طور کلی یک ساله و متعلق به مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا می باشد. گفتنی است که این گونه از سرده لیف است و به مناطق گرم و مرطوب آمریکای جنوبی تعلق دارد و از نوعی اسفنج طبیعی نیز برخوردار است. همچنین این گیاه تحت مضمون هایی که به شکل تور، کشاتاکی و اسفنج گیاهی وجود دارد و با ویژگی بالارونده، به روی داربست های بسیار گسترده ای را می پوشاند. برگ های این گاه را می توان در ابعاد برگ انگور و خیار که پوشیده از کرک های ریز است، در نظر گرفت. همچنین ساقه اصلی آن نیز طویل و گره دار است که در محل هر گره، زاویه ای قرار گرفته است.

همچنین این گیاه از میوه هایی به طول ۳۰ سانتی متر برخوردار است که رنگ آن ها روشن بوده و اغلب به شکل خیار نیز می باشد. پس از گذشت ۵ الی ۶ ماه از کاشت، گل هایی درشت و به رنگ زرد در خیار نمایان می گردد که میوه اش به سبز تیره و خالدار است که به مانند دوک و از قسمت میانی متورم شده است و سپس باریک می شود. به طور کلی قطر آن ۲ الی ۳ سانتی متر و طول نیز ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است که به طور کلی دانه های آن در برخی از گونه ها سیاه و در برخی دیگر کرمی رنگ است.

در برخی موارد این چنین مشاهده شده است که طول هر یک از میوه ها به ۶۰ سانتی متر نیز می رسد و رسیده های آن نیز به شکل فیبر و رنگ قهوه ای هستند.

  • تعلق این گیاه:

به طور کلی این میوه وحشی نیست و این چنین احتمال می رود که به کشور هندوستان تعلق داشته باشد. چرا که در طی مدت زمان طولانی کشت این گیاه در هیچ کشوری به صورت کامل مشخص نشده است.

  • نحوه کاشت:

علاوه بر آشنایی از خواص خیار مصری بد نیست که با روش کاشت آن نیز آگاهی یابید. همچنین نکته جالب آن است که می توانید در گلدان نیز اقدام به این کار کنید. از این رو به زمان کاشت، ۲ الی ۳ بذر را در هر یک از ظرف ها خیس کنید و پس از آن که جوانه زد در خاک به کاشت آن بپردازید تا سرانجام رشد کند و از میوه هایی با خواص گفته شده در ادامه برخوردار شود.

آشنایی با خواص خیار مصری

  • جزئیات کاشت این گیاه

این گیاه را می توان در نواحی گرمسیر و مناطقی که ارتفاع آن تا ۱۰۰۰ متر است، مشاهده کرد. همچنین توانایی کشت در نواحی گرمسیر و معتدل را نیز دارد تا به آن هنگام که در یک فصل از رشد ۴ ماهه و یا بیشتر برخوردار شود. در مناطقی که دما در طی روز و سال به حدود ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد است، بهترین رشد را از خود نشان می دهد که در صورتی دیگر می تواند ۱۰ تا ۳۸ درجه سانتی گراد را هم طاقت بیاورد.

همچنین میانگین بارندگی در طی سال را به صورت ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر خواستار است که در صورت دیگر بارندگی هایی در حد ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی متر را هم تاب می آورد. قابل به ذکر است که در مناطق بارانی بازدهی این گیاه کاهش می یابد که از این رو به آفتاب و گرما را بیش از هر چیز دیگری تمایل دارد. همچنین خیار مصری به هنگامی که در خاک های خوب و زهکشی شده که از مواد آلی نیز برخوردار هستند، می توانند بیشترین مقدار محصول را برای کشاورزان در پی داشته باشند.

قابل به ذکر است که خیار مصری گیاهی مقاوم است که می تواند در خاک های ضعیف نیز رشد کند، اما در خاک حاصلخیز از بازدهی بالاتری برخوردار است.

  • ارزش تغذیه ای این نوع خیار

گفتنی است که این نوع خیار به هنگامی که هنوز خیلی کوچک است و از ۱۲ سانتی متر نیز کمتر طول دارد، از رنگ سبز برخوردار است که در این صورت از بهترین سبزی ها به حساب می آید. همچنین هر ۱۰۰ گرم از این گیاه به شرحی از ارزش غذایی گفته شده در ادامه مطلب است؛

  1. ۱۳ کیلو کالری انرژی
  2. ۱۴.۳۴ گرم کربوهیدرات
  3. ۵.۱۷ گرم قند
  4. ۲.۹ گرم فیبر
  5. ۰.۳۴ گرم چربی
  6. ۰.۶۶ گرم پروتئین
  7. ۲۰۶ ویتامین A
  8. ۴ درصد ویتامین B1 و B2
  9. ۲ درصد ویتامین نیاسین
  10. ۸ درصد ویتامین B6
  11. ۳ درصد ویتامین B9
  12. ۷ درصد ویتامین ث
  13. ۲ درصد ویتامین E و K
  14. ۹ میلی گرم کلسیم
  15. ۶ میلی گرم آهن
  16. ۰ میلی گرم منیزیوم
  17. ۳۱ میلی گرم فسفر
  18. ۴۵۳ میلی گرم سدیم
  19. ۰.۱۷ میلی گرم روی

تاثیر استفاده از خیار مصری در عملکرد های بدن

معرفی خواص خیار مصری

در ادامه مطلب با ۹ مورد از خواص بی نظیر این گیاه آشنا می شوید که تنها راه استفاده از آن، گنجاندن در وعده های غذایی تان می باشد.

  • هیدراته کردن بدن

به طور کلی ۹۵ درصد از خیار را آب تشکیل داده است که از این رو در روز های گرم فصل تابستان و یا انجام فعالیت های شدید بدنی، بسیار موثر برای آب رسانی عملکرد های بدن به شمار می آید. خواص خیار مصری به این صورت است که خستگی، سرگیجه و سردرد های ناشی از علائم کمبود آب در بدن را از بین می برد و برای جلوگیری از بروز این درد ها نیز بسیار موثر است.

  • سلامتی عملکرد های قلب

به طو کل هر خیار دارای ۱۵۲ میلی گرم پتاسیم است که از این رو به مانند میوه موز برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، بسیار موثر به شمار می آید. از این رو برای کاهش فشار خون و سلامتی عملکرد های قلب از این میوه در میان وعده و تهیه سالاد های خود استفاده کنید. قابل به ذکر است که از خیار می توان به عنوان جایگزین مناسب برای موز نیز به شمار آورد.

  • مراقبت از مغز

میوه خیار از خاصیت ضد التهابی برخوردار است که از این رو به موجب بروز بیماری افسردگی و کاهش انتقال پیام های عصبی در مغز می شود. همچنین این میوه به دلیل خواص ضد التهابی و دارایی از ماده فیستین به اثر گذاری موثر در پیام های عصبی منجر می شود. از این رو هر چه بیشتر خیار استفاده کنید، به همین مقدار خیلی کمتر به اختلالات عصبی نیز مبتلا می شوید.

تاثیر مصرف خیار مصری در سلامت پوست

  • سلامتی پوست

از دیگر خواص خیار مصری می توان به بخشیدن سلامتی پوست در پی مصرف اشاره کرد. از این رو بسیاری از تولید کنندگان محصولات آرایش و بهداشتی طبیعی از خیار به عنوان عصاره ای تاثیر گذار برای تهیه انواع ماسک و کرم های زیبایی پوست استفاده می کنند.

گفتنی است که خیار در آبرسانی پوست، شفافی و درخشندگی آن و در نهایت درمان چین چروک های پوست بسیار تاثیر گذار است.

  • رفع التهابات

گفتنی است که بروز هر نوع از التهابات در هر یک از نواحی بدن، در ادامه بیماری را در پی دارد. از این رو مصرف خیار برای سادگی در هضم با دارا بودن موادی به مانند پوی فنول و کوکوربیاتسین سبب شده تا از خیار به عنوان خوراکی برای درمان التهاب و پیشگیری از بروز سرطان به شمار آورد.

  • تسکین درد

خیار غنی از فلانووید و تانن است که از این رو به تسکین درد می پردازد. همچنین با موادی که تاثیرات ضد آنتی اکسیدانی را در پی دارد به از بین رفتن رادیکال های آزاد و تاثیرات التهابی منجر می شود.

  • از بین رفتن بوی بد دهان

خیار از جمله میوه هایی است که باکتری های دهان را به طور کامل از بین می برد و می تواند عاملی موثر برای از بین بردن بوی بد دهان به شمار آید. چرا که این میوه از آب فراوان غنی است و از این رو به تولید بیشتر بزاق در هان می پردازد و در نهایت به مانند محلولی برای شست و شو به شمار می آید.

  • افزایش تراکم استخوان ها

شاید باور این عبارت کمی سخت باشد، اما گفتنی است که هر یک خیار متوسط از ۲۲ درصد ویتامین K تشکیل شده است که این عامل نیز در افزایش تراکم استخوان ها و محکم کردن آن ها می پردازد.

تاثیر مصرف خیار مصری در تناسب اندام

  • کم کردن وزن

کالری بسیار کم و آب فراوان آن سبب شده تا به یک خوراکی موثر برای کاهش وزن به شمار آید. از آن جایی که خیار به آب رسانی بدن و پر کردن معده منجر می شود، فرد نیازی به مصرف بی رویه دیگر خوراکی های پر کالری پیدا نمی کند. از این رو افراد دارای اضافه وزن و چاقی می توانند از این میان وعده موثر برای کم شدن وزن به صورت تدریجی استفاده کنند.

خیار را نه تنها در سالاد، بلکه می توان به صورت خیار شور در تهیه انواع ساندویچ و چاشنی های غذایی استفاده کرد. همچنین به عنوان مکملی در ظرف میوه به شمار می آید که می توانید به طور کلی از خواص و تاثیرات بی تکرار آن بهره ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو