فعال کردن فروش مجازی صنایع دستی در قزوین

منبع: همگردی

200

1399/9/3

06:01


ایسنا/ براساس سخنان معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، فعال کردن فروش مجازی صنایع دستی در قزوین صورت گرفت.

جریان چیست؟

سیدمیثم حصاری پیرامون فعال کردن فروش مجازی صنایع دستی در قزوین اظهار کرد: حمایت دستگاه های دولتی برای ساماندهی بازار فروش، صادرات و اختصاص مکانی مناسب و دائمی به صاحبان کسب و کارهای خانگی از دیگر عوامل توسعه این مشاغل بشمار می رود.

وی ادامه داد: افرادی که در حوزه مشاغل خانگی کار می کنند برای بازار فروش به یک بازارچه یا نمایشگاه دائم عرضه محصولات خانگی نیاز دارند که مسئولین استانی باید پیگیری آن باشند البته ما هم پیگیر هستیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان به منظور افزایش کیفیت است که اگر رقابت بین آنان باشد این اتفاق می تواند بسیار مثمرثمر باشد البته برگزاری دوره های توانمندسازی، استانداردسازی و برندسازی محصول در حوزه مشاغل خانگی یک ضرورت است.

وی عنوان کرد: ابطال تمبر مالیاتی در حوزه مشاغل خانگی اتفاق خیلی خوبی است، اما اغلب افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی در منازل اجاره ای زندگی می کنند یا اینکه سرپرست خانوار شوهرشان است و این موضوعی است که هنرمندان صنایع دستی را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال خانمی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارد مالیات برای همسرش می آید که این امر موجب بروز یکسری مشکلات در خانواده ها شده است.

حصاری تصریح کرد: اظهارنامه مالیاتی باید توسط مودیان صنایع دستی تسلیم شود که این رویه موجب بروز برخی از مشکلات شده و بسیاری از متقاضیان به دلیل اظهارنامه مالیاتی عقب نشینی کرده و با گرفتن مجوز انفرادی شخصاً برای تولید اقدام کردند.

وی اشاره کرد: تسهیلات زمانی مطلوب است که گیرنده قادر به بازپرداخت آن باشد؛ در شرایط کرونا تسهیلات خوب نیست چون افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند به دلیل عدم فروش محصول در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تشریح کرد: اعطای تسهیلات، آموزش، توانمندسازی و ایجاد شبکه کسب و کار بسیار مهم است، اما با توجه به شیوع کرونا احساس می کنم فروش صنایع دستی اولویت داشته باشد. در حال حاضر صنعتگران کالا دارند ولی به فروش نمی رسد. در اصفهان برای حل این مشکل طرحی اجرایی شد که طی آن شهرداری برخی از کالاهای تولیدی صنعتگران صنایع دستی را خریداری کرد، ما هم این طرح را به شهرداری ارائه خواهیم کرد. بر این اساس سازمان هایی که برای این امر بودجه دارند می توانند محصول صنعتگران صنایع دستی را خریداری کنند، چون این اقدام در اشتغال این افراد تأثیرگذار خواهد بود.

در حوزه صنایع دستی باید محصولات کاربردی تولید شود

وی متذکر شد: در حال حاضر با توجه به تورم، اولویت اصلی مردم «معاش» و تأمین خوراک و پوشاک است افرادی که در حوزه صنایع دستی و پوشاک فعالیت دارند می توانند فروش خوبی داشته باشند همچنین در حوزه صنایع دستی افرادی که کاربردی کار می کنند می توانند موفق باشند برای مثال محصولاتی از جمله سفال و چرم که در زندگی مردم کاربرد دارد فروش خوبی خواهد داشت.

حصاری اضافه کرد: البته صنعتگران صنایع دستی باید در کار خود خلاقیت نیز به خرج دهند. اگر محصولات سنتی تولید شده در حوزه پوشاک نوآوری داشته باشند فروش خواهند داشت، به همین جهت همیشه به صنعتگران می گوییم که محصول کاربردی تولید کنند.

وی گفت: در نوروز سالهای پیش از کرونا صنعتگران از اسفند اجناس خود را نمی فروختند و تنها برای نوروز تولید می کردند و تمامی اجناس خود را از 25 اسفند تا 15 فروردین به فروش می رساندند. حتی برخی از صنعتگران در نیمه تعطیلات محصولات خود را به اتمام می رساندند و در سالهای بعد تولیدات خود را افزایش می دادند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر گردشگری فعال باشد و توریست خارجی داشته باشیم فروش صنعتگران صنایع دستی چند برابر می شود. صنعت گردشگری اولویت دارد و اگر این بخش فعال شود محصولات صنایع دستی به فروش خواهند رفت. صنایع دستی روستای اندج نمی آید، چون گردشگر با حضور در روستا آن را خریداری می کند.

وی گفت: در فروش و بازاریابی باید ابتکار به خرج داد در همین راستا پیش از شیوع کرونا برای اولین بار و به صورت پایلوت در کشور بازارچه ادارات را با عنوان «پنج شنبه های با صنایع دستی» راه اندازی کردیم.

حصاری اظهارکرد: وقتی در بحران قرار می گیرید باید ابتکار عمل به خرج دهید، با توجه به اینکه کرونا عقب نشینی نکرده، فروش صنایع دستی را در فضای مجازی فعال کردیم. برخی از صنعتگران قزوین می گویند که فروش مجازی خوبی دارند.

وی ادامه داد: قزوین شاهراه است و راههای ارتباطی از شمال، جنوب، غرب و شرق کشور دارد و این استان مکانی است که از 25 اسنفد تا 15 فروردین هر سال مملو از جمیعت است. اگر کرونا نبود سرای سعدالسلطنه بعنوان بازارچه صنایع دستی جهان ثبت شده بود البته در شرایط کنونی همچنان در تلاش ثبت آن هستیم ولی هنوز رقم نخورده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: در مشاغل خانگی به ترتیب صنایع دستی، فعالیت های فرهنگی و هنری، فرش، تولیدات دامی و کشاورزی اولویت دارند.

عدم شناخت بازار، نقطه ضعف تولیدکنندگان مشاغل خانگی

وی با اشاره به نقاط ضعف متقاضیان کسب و کارهای خانگی، تشریح کرد: عدم شناخت بازار از جمله مشکلات مشاغل خانگی است اگر بازار را نشناسیم هر چه تولید کنیم بازار آن را پس می زند. بهتر است بگوییم که مهم ترین نقاط ضعف متقاضیان کسب و کارهای خانگی عدم توانایی تولیدکننده در بازاریابی، بازارشناسی، کمبود نقدینگی و دسترسی به مواد اولیه مرغوب است. اگر این نقاط ضعف برطرف شود شاهد توسعه مشاغل خانگی خواهیم بود. در ابتدا تولیدکننده باید نیاز بازار را شناسایی و بر اساس آن تولید کند البته فراموش نکنیم که کمبود نقدینگی نیز از دیگر مشکلات توسعه مشاغل بشمار می رود.

حصاری یادآور شد: در آخرین نمایشگاه بهمن سال گذشته که در تهران برگزار شد یکی از محصولات صنایع دستی قزوین بسته بندی مطلوب و جذابی داشت که مشتریان را جذب می کرد بنابراین رعایت استاندارد کیفیت و نحوه ارائه محصول بسیار مهم است و در این میان بسته بندی حرف اول را می زند.

وی عنوان کرد: اگر طرح توسعه مشاغل خانگی در روستاها پیگیری شود نتایج قابل قبولی دربرخواهد داشت اولاً منجر به کاهش مهاجرت خواهد شد و علاوه برآن گردشگران در کنار خرید محصولات کشاورزی از صنایع دستی هم استقبال خواهند کرد و بدین ترتیب شاهد رشد در حوزه صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: مشاغل خانگی بهترین زمینه برای فعالیت فارغ التحصیلان دانشگاهی است، متقاضیان باید ببینند علاقمند به فعالیت در کدام رشته صنایع دستی هستند، چون علاقه افراد با یکدیگر متفاوت است. بر همین اساس فارغ التحصیلان دانشگاهی بر اساس علاقه خود می توانند یک رشته هنری و صنایع دستی بیاموزند و در کارگاه های کوچک و حتی منازل خود محصول تولید کرده و امرار معاش کنند.

وی تصریح کرد: استان قزوین در حوزه چرم اشباع شده و هر کس در منزل خود نسبت به تولید اقدام می کند. بعد از کرونا افرادی که در حوزه چرم فعالیت دارند می توانند با مراجعه به صنایع دستی و شرکت درآزمون، مجوز فعالیت در چرم را دریافت کنند و محصول خود را به دیگر استانهای کشور ارائه کنند.

حصاری ابراز کرد: باید در جهاد دانشگاهی شبکه ای ایجاد شود تا تهیه مواد اولیه مشاغل خانگی تسهیل شود و علاوه بر آن از افراد پشتیبان حمایت مالی و حقوقی صورت گیرد؛ حمایت از پروسه تولید و کمک به افزایش کیفیت و استانداردها بسیار مهم است و بروزرسانی تجهیزات تولیدی و افزایش مهارت با آموزش، در فروش بهتر کالا و حتی صادرات آنها تأثیرگذار خواهد بود.

تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید داشته باشد

وی گفت: تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید داشته باشد و پس از آن بازاریاب وارد عمل شود اما الان تولیدکننده علاوه بر تولید، فروش و صادرات محصول را انجام می دهد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اشاره کرد: اغلب صنعتگران صنایع دستی از تولید تا فروش و بازاریابی محصول را خودشان انجام می دهند اما به این نتیجه رسیدند که بازاریابی و صادرات را در برنامه خود قرار دهند به همین منظور جهاددانشگاهی می تواند برای فروش و عرضه محصولات مشاغل خانگی دوره آموزشی برگزار کند.

حصاری در پایان متذکر شد: در سال 97 صادرات چرم داشتیم که خوب بود و احساس می کنم به منظور فروش بهتر آموزشهای حضوری و با توجه به کرونا آموزش های مجازی نیز در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.

فعال کردن فروش مجازی صنایع دستی در قزوین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو