اختصاصی| خطر ابتلا به کرونا در این کودکان بیشتر است

23

1399/9/3

09:00


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه چه کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند و چه بزرگسالانی که دیابت نوع دو دارند مستعد ابتلا به انواع شدید کووید 19 هستند، بیان کرد: این افراد اگر کرونا بگیرند، ریسک مرگ در آن ها 1.5 تا 2 برابر بیشتر از افراد عادی است.

اختصاصی| خطر ابتلا به کرونا در این کودکان بیشتر است

دکتر افشین استوار با بیان اینکه شواهدی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان به دیابت نوع یک در کودکان ندیده ام، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: اگر شاهد افزایش آمار دیابت نوع 1 در کشور هستیم به دلیل آگاه تر شدن مردم و فراهم شدن امکان تشخیص زودتر این بیماری است که بلافاصله هم تحت درمان های مؤثر قرار می گیرند.

چاقی در کودکی؛ خطر ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالی

وی افزود: در دیابت نوع 1، به دلایل کاملا ناشناخته و به دلیل بیماری خودایمنی ، ترشح انسولین از سلول های پانکراس یا لوزالمعده اتفاق نمی افتد و این نبود انسولین باعث دیابت نوع 1 می شود. در حالیکه در دیابت نوع دو مقاومت نسبت به انسولین افزایش پیدا می کند در نتیجه سلول های بدن نمی توانند قند خونی که در بدن وجود دارد را مصرف کنند و قند خون بالا می رود.

او بیان داشت: دیابتی هم که در کودکان اتفاق می افتد دیابت نوع یک هست که وابسته به انسولین است و همانطور که در بالا گفتم مکانیزم ایجاد آن هم متفاوت است و دیابت نوع دو مربوط به بزرگسالان است که از عوامل خطر آن می تواند چاقی در دوران کودکی اشاره کرد.

اختصاصی| خطر ابتلا به کرونا در این کودکان بیشتر است

افزایش شیب ابتلا به دیابت نوع دو در کشورهای در حال توسعه

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع دو مربوط به بزرگسالان است  و آمار آن نه فقط در کشور ما بلکه در کل دنیا رو به افزایش است، گفت: این دیابت به دلیل گسترش شهرنشینی، چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب  افزایش یافته و متأسفانه سبک زندگی متناسب با آن هم ایجاد شده و هر چه به جلو می رویم شیوع دیابت نوع دو در بزرگسالان بیشتر می شود.

او مطرح کرد: شیب شیوع دیابت نوع 2 در کشورهای در حال توسعه خیلی بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. چون کشورهای توسعه یافته توانسته اند تا حدودی با اصلاح سبک زندگیشان این شیب شیوع را کاهش دهند اما در کشورهای توسعه یافته این شیب رو به افزایش است.

20 درصد کودکان ایرانی دچار چاقی و اصافه وزن هستند

استوار با تأکید بر اینکه چاقی کودکان آن ها را مستعد برای ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالی می کند، گفت: در واقع شیوع چاقی حتی قبل از دوران کرونا هم در بچه ها رو به افزایش بود و الان حدود 10 درصد کودکان ایرانی دچار چاقی و نزدیک به 10 دیگر آن ها هم دچار اضافه وزن هستند. در نتیجه به همین دلیل پیش بینی می شود که شیوع دیابت نوع دو در کشور ما در آینده رو به افزایش  است.

20 درصد کودکان ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالی آن ها وجود دارد.

این مسئول وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای توقف افزایش شیوع دیابت نوع دو حتما باید از الان روی بچه ها کار کنیم.  توصیه مهم ما برای کودکان و والدین، افزایش فعالیت بدنی کودکان، کاهش مصرف کربوهیدرات ها، افزایش مصرف پروتئین های مربوط به مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز ، مصرف بیشتر میوه و سبزی و غلات کامل است که می تواند از بروز دیابت در آینده جلوگیری کند.

خطر ابتلا به کرونا در کودکانی که دیابت دارند

وی در خصوص ریسک ابتلای کودکان دیابتی به کرونا عنوان کرد: چه کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند و چه بزرگسالانی که دیابت نوع دو دارند، مستعد ابتلا به انواع شدید کووید 19 هستند یعنی اگر کرونا بگیرند خطر بروز انواع شدیدتر کرونا در آن ها بیشتر است. حتی ریسک مرگ در آن ها 1.5 تا 2 برابر بیشتر از افراد عادی است،خصوصا اگر قند خون و دیابت آن ها کنترل نشده باشد.

اختصاصی| خطر ابتلا به کرونا در این کودکان بیشتر است

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: ما در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر هم هدف گذاری نکرده ایم که شیوع دیابت را کم کنیم بلکه حداکثر کاری که در دنیا به آن به عنوان یک هدف اشاره می شود این است که این افزایش شیوع دیابت را متوقف کنیم یعنی شیب را اینقدر کاهش دهیم که شیوع بیشتر از این افزایش نیابد زیرا دور از دسترس است که بتوانیم شیوع را کم کنیم.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو