تلاش می‌کنیم فرهنگ گالری‌گردی را میان مردم منطقه به وجود آوریم / روایت سمانه موسوی از فعالیت گالری "آسوریک" در مازندران

79

1399/9/3

10:45


مدیر گالری آسوریک گفت: به دلیل وجود نداشتن گالری در عباس آباد، فضای هنری منطقه ما دچار رکود و سکون شده بود.

تلاش می‌کنیم فرهنگ گالری‌گردی را میان مردم منطقه به وجود آوریم / روایت سمانه موسوی از فعالیت گالری "آسوریک" در مازندران

سرویس تجسمی هنرآنلاین: سمانه موسوی دولت‌آبادی متولد ۱۳۶۴ و مدیر گالری آسوریک در سلمانشهر، استان مازندران است. او تحصیل‌کرده کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد پژوهش هنر است و در زمینه نقاشی، تصویرسازی و نقاشی‌خط با گرایش خط کرشمه فعالیت دارد و آثارش در چند نمایشگاه گروهی به نمایش درآمده است.

 موسوی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه گالری آسوریک آذرماه سال ۹۶ آغاز به کار کرده است، درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: پنج سال سابقه تدریس در موسسات آموزش عالی منطقه محل سکونت خود دارم و پژوهش، مقاله‌نویسی و نگارش یادداشت‌هایی درباره آثار هنرمندان منطقه خودمان و نمایشگاه‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های من است. همچنین دو دوره مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهرستان عباس آباد بودم و از هنرمندان منطقه می‌شنیدم از اینکه جایی برای نمایش آثارشان ندارند، ناراحت هستند.

او درباره دلایل خود برای راه‌اندازی یک گالری گفت: با توجه به اینکه همیشه دغدغه هنر در منطقه زندگی خود را داشتم، احساس می‌کردم حرکت‌های فرهنگی هنری و تحرک لازم در این زمینه در شهرستان عباس‌آباد وجود ندارد. این مسائل و همچنین علاقه به مدیریت فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری باعث شد که با وجود تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که سر راهم قرار داشت تصمیم بگیرم فضایی که در اختیار داشتم را به یک نگارخانه تبدیل کنم و گالری آسوریک به عنوان نخستین نگارخانه شهرستان عباس‌آباد شروع به کار کرد.

موسوی ادامه داد: به دلیل وجود نداشتن گالری در عباس آباد، فضای هنری منطقه ما دچار رکود و سکون شده بود. البته این مسئله را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که در این منطقه تعداد هنرمندانی که کار هنری اصیل انجام می‌دهند اندک است. اینها واقعیاتی است که با آن روبرو هستیم و من از ابتدا به آنها واقف بودم. اما با توجه به این‌که قبل از شروع به کار گالری آسوریک روابطی با هنرمندان سراسر مازندران و شهرهای دیگر داشتم تلاش کردم برای برگزاری نمایشگاه‌ها با آنها ارتباط برقرار کنم و به مرور فرهنگ گالری‌گردی را میان مردم منطقه ایجاد کنم.

این گالری‌دار افزود: از ابتدا می‌دانستم که گالری با چالش جذب مخاطب مواجه است زیرا در منطقه ما فرهنگ گالری‌گردی وجود نداشت. با این‌حال نمایشگاه‌های متعددی که برگزار کردیم توانست کم‌کم مردم را به این مسئله علاقه‌مند کنم و از سال گذشته متوجه شدم که فعالیت‌های ما بر روی مردم بومی تاثیر گذاشته و عده‌ای از آنها را قانع کرده است که برای رفتن به گالری وقت بگذارند.

موسوی ادامه داد: دعوت از هنرمندان سایر شهرهای استان و برگزاری نمایشگاه‌ برای آنها باعث شد که هنرمندان منطقه ما نیز متوجه شوند که فضایی برای معرفی بیشتر آنها ایجاد شده است و این مسئله باعث شد تحرکی میان آنها به وجود آید تا بتوانند از طریق گالری وارد جامعه شوند.

او با اشاره به فعالیت‌های گسترده هنری در سطح استان مازندران گفت: با فعالیت‌های خوبی که هنرمندان مازندران انجام داده‌اند، هنر این استان جایگاه ملی و بین‌المللی دارد و نمونه‌های شاخص آن مانند احمد نصراللهی، رحیم مولاییان، جلال‌الدین مشمولی و... سال‌ها پیش سنگ بنای هنر مازندران را گذاشته‌اند. به طور کلی در شرق مازندران شاهد فعالیت‌ها و تحرک هنری بیشتری هستیم، اما در غرب مازندران که گالری آسوریک هم آنجا قرار دارد فعالیت‌های کمتری به چشم می‌خورد. تلاش گالری آسوریک این بود که میزبان هنرمندان سراسر استان مازندران باشد و در کنار آن بتواند هنرمندان جوان منطقه خود را نیز معرفی کند.

مدیر گالری آسوریک با اشاره به اینکه دو بار در بخش چهارسوی هنر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده و توانسته هنرمندان جوان منطقه را به مخاطبان معرفی کند گفت: یکی از چالش‌های گالری آسوریک و شاید بیشتر گالری‌های شهرستانی مسئله فروش آثار هنری است. به این دلیل که باید بستر آماده‌ای برای این کار وجود داشته باشد اما در شهرستان‌ها معمولا این‌گونه نیست. تلاش ما بر این است که بتوانیم علاقه‌مندان خرید آثار هنری را شناسایی کرده و از آنها دعوت کنیم تا آثار هنری را دیده و خریداری کنند. این مسئله تا حدودی رخ داده است اما همچنان با چالشی در این زمینه مواجه هستیم. البته نگارخانه آسوریک یک مجموعه فرهنگی هنری است که بخش آموزشی هم دارد و بیشترین گردش مالی این مجموعه در بخش آموزشی صورت می‌گیرد که می‌تواند تا حد زیادی مشکلات بخش مالی گالری را پوشش دهد و کمک کند که سرپا بمانیم.

موسوی افزود: در شهرهای کوچک مهم‌ترین عامل برپایی و ادامه کار گالری‌ها، عشق و علاقه صاحب آنها به این کار است و اگر این علاقه شخصی به فعالیت در بخش هنر وجود نداشت این شغل در شهر کوچکی مانند متل قو ادامه پیدا نمی‌کرد. همه تلاش ما این است که بتوانیم تنها نگارخانه این شهرستان را سرپا نگه داریم و بخش آموزشی آن را نیز برای پرورش هنرمندان این شهر پویاتر کنیم.

او درباره فعالیت‌های گالری در سال جاری گفت: در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا گالری ما بسته بود اما به تازگی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم و برنامه‌هایی برای فرصت باقیمانده از امسال داریم که در صورت پیش نیامدن محدودیت‌های بیشتر آنها را اجرایی می‌کنیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو