لاریجانی و ظریف، گزینه کارگزاران برای ۱۴۰۰

منبع: برترین ها

24

1399/9/3

14:22


عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره مطرح شدن خبرهایی مبنی بر شکل گرفتن یک دوقطبی در جناح اصلاحات بین انتخاب علی لاریجانی و محمدجواد ظریف برای انتخابات 1400 افزود: این خبرها را کارگزاران مطرح می کند. اگر کارگزاران بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری به تنهایی عمل کند بین آقای ظریف و آقای لاریجانی یکی را انتخاب می کند. در واقع نگاه می کند که چه کسی رأی می آورد و از او حمایت می کند.

نامه نیوز: بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نظر می رسد اصلاح طلبان به سمت حمایت از یک چهره دیپلمات در انتخابات ریاست جمهوری متمایل شده اند و اخبار از به وجود آمدن یک دوقطبی در این جناح حکایت می کند. طیفی از اصلاح طلبان خواهان حمایت از محمدجواد ظریف هستند و طیفی دیگر بر انتخاب علی لاریجانی اصرار دارند.

علی صوفی درباره تمایل اصلاح طلبان برای حمایت از یک کاندیدای دیپلمات در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: شورای عالی سیاستگذاری نهاد اجماع ساز انتخاباتی در میان اصلاح طلبان است اما این شورا مدت ها جلسه نداشته و قرار است در آینده نزدیک جلساتش از سرگرفته شود بنابراین ساختار تشکیلاتی اصلاح طلبان هیچ تصمیمی در حوزه تعریف معیارهای انتخاب نامزد و تعیین مصادیق نگرفته است.

وی با بیان اینکه خبرهای انتخاباتی که به جریان اصلاحات منتسب می شود در واقع نظرات شخصی یا دیدگاه های برخی احزاب است نه کل جریان سیاسی، افزود: رأی آوری بایدن در انتخابات آمریکا فضا را باز کرده تا مشکلات ما با آمریکا فروکش کند. در واقع بازگشت آمریکا به برجام براساس وعده انتخاباتی بایدن یعنی پایبندی واشنگتن به تعهدات و پایان فشار حداکثری بر ایران. این اتفاق می تواند زمینه را برای مذاکرات مساعد کند.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: مردم امروز به سمت انتخاب یک رئیس جمهور دیپلمات گرایش پیدا کرده اند کسی که هم اهل مذاکره باشد و هم توان انجام این کار را داشته باشد، اصلاح طلبان این گرایش را می بینند اما نمی خواهند اشتباه انتخابات سالهای ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را تکرار کنند.

وی افزود: وقتی اصلاح طلبان از نامزدی حمایت می کنند و او رای می آورد، انتظار دارند او دیدگاه های اصلاح طلبانه را در مجلس یا دولت دنبال کند. آقای روحانی یا برخی نمایندگان مجلس دهم ذاتا اصولگرا بودند و با حمایت اصلاح طلبان توانستند از مردم رأی بگیرند اما برخی جاها که کم آوردند به اصل خود برگشتند و اصولگرایانه رفتار کردند بنابراین اصلاح طلبان دیگر نمی خواهند خودشان را خرج روشهای اصولگرایی یا غیراصلاح طلبانه کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حمایت اصلاح طلبان از محمدجواد ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ تأکید کرد: درخشش آقای ظریف در صحنه دیپلماسی است حال آنکه رئیس جمهور باید در هر دو بُعد سیاست داخلی و سیاست خارجی فعال باشد. تا الان ندیدم کسی را که در حوزه دیپلماسی درخشیده باشد و ماهر باشد ضمنا بتواند در حوزه سیاست داخلی هم فعال شود. در حوزه سیاست خارجی، دیپلمات برای تحقق اهداف و منافع ملی کشور می تواند به طرف مقابل راست نگوید یا شفاف عمل نکند اما این رویکرد در حوزه سیاست داخلی جواب نمی دهد.

وی افزود: هم اکنون انتخاب نامزد اصلاح طلب تنها معیار مشخص شده در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است، اتفاقی که در انتخابات مجلس سال ۹۸ هم افتاد و همچنان اصلاح طلبان روی آن توافق دارند به جز حزب کارگزاران. کارگزاران همان سال ۹۸ به راهبردهای انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری تمکین نکرد، خودش لیست داد و در لیست اعلامی اش جبهه پایداری هم بود. در واقع ترکیب نامزدهایش از گوگوش تا سروش بودند.

دبیرکل حزب پیش روی اصلاحات تأکید کرد: هم اکنون نغمه مثل انتخاب بین لاریجانی یا ظریف را از کارگزاران می شنویم. اخیرا یک صحبتی از آقای محسن هاشمی پخش شد که کاندیداهای مدنظر کارگزاران آقایان لاریجانی، ظریف، عارف و چند چهره اصولگرا هستند. جای تعجب هم ندارد خط و مشی کارگزاران از بدو تأسیس همین بوده است، آنها روی کاندیدای رأی آور سرمایه گذاری می کنند تا از قدرت سهم داشته باشند.

وی با رد شکل گیری یک دوقطبی در جناح اصلاحات بین انتخاب علی لاریجانی و محمدجواد ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ افزود: این خبرها را کارگزاران مطرح می کند. اگر کارگزاران بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری به تنهایی عمل کند بین آقای ظریف و آقای لاریجانی یکی را انتخاب می کند. در واقع نگاه می کند که چه کسی رأی می آورد و از او حمایت می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو