توده های سینه زنان، انواع روش‌های نمونه‌برداری

منبع: نی نی بان

101

1399/9/3

14:41


توده های سینه زنان، انواع روش‌های نمونه‌برداری

 
دقیق ترین روش تشخیص برای تومورها و توده های سینه زنان، نمونه‌برداری (بیوپسی) است که مقداری از نسوج غیر طبیعی برداشته شده و برای بررسی به پاتولوژی فرستاده می‌شود.
در بخش پاتولوژی این نسوج به طریقه خاصی رنگ‌آمیزی شده و توسط متخصص این رشته زیر میکروسکوپ بررسی خواهند شد.
 

توده های سینه زنان، روش‌های نمونه‌برداری 

توده‌های سینه زنان به چند روش نمونه‌برداری می‌شود:

نمونه‌برداری با عمل جراحی:

این نمونه‌برداری در اغلب موارد با خارج کردن تمام توده همراه است و توده‌ای که برداشته می‌شود جهت بررسی به بخش پاتولوژی ارسال می‌شود، اما اگر توده خیلی بزرگ باشد فقط قسمتی از آن برداشته شده و جهت بررسی فرستاده می‌شود تا در مرحله‏ بعد و در صورت لزوم عمل قطعی انجام شود.
 

نمونه‌برداری با سوزن ظریف:

در این روش با بی‌حسی موضعی و با استفاده از یک سرنگ معمولی چند سلول از داخل توده برداشته شده و بر روی یک قطعه شیشه (لام پاتولوژی) گذاشته و برای متخصص پاتولوژی ارسال می‌شود، در این روش چون فقط سلول‌ها بررسی می‌شوند، تشخیص بسیار حساس و مشکل است و گاهی برای تأیید نتیجه، نیاز به نمونه‌برداری با روش دیگر نیز هست.
 

نمونه‌برداری با سوزن کلفت:

این روش نیز با بی‌حسی موضعی قابل انجام است و با استفاده از یک سوزن کلفت (تقریباً به اندازه یک میل بافتنی) مقدار کمی از توده را تراشیده و جهت پاتولوژی ارسال می‌کنند.
 

نمونه‌برداری زیر دستگاه ماموگرافی:

توده‌های سینه زنان که خیلی کوچک هستند و فقط در ماموگرافی دیده می‌شوند، اگر مشکوک باشند، زیر دستگاه ماموگرافی (در حالت خوابیده یا نشسته) و با بی‌حسی موضعی نمونه‌برداری می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو