سلامت واژن زنان، چرا عضلاتش شل می‌شود؟

منبع: نی نی بان

94

1399/9/3

15:21


سلامت واژن زنان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنهاست، اما مساله شل شدن عضلات واژن در سال‌های اخیر ذهن خانم‌ها را به خود مشغول کرده. این مساله متاسفانه بیش از حد داره به آن پرداخته می‌شود. بله تا حدی این مساله وجود دارد. اما نه به آن شدت و مقداری که در جامعه می بینم. این نشان می دهد که بانوان عزیز در شناخت این مساله و شناخت واژن خود مشکل دارند.

سلامت واژن زنان، چرا عضلاتش شل می‌شود؟

سلامت واژن زنان، شناخت آن

برای اینکه راجع به مشکلات واژن بدانید بهتر است ابتدا آناتومی واژن و باورهای غلط و درست راجع به آن را بدانیم.
واژن یک لوله عضلانی است که چین هایی داخل خود دارد. این چین ها «روگا» نام دارند. در حالت عادی دیواره‌های واژن روی هم خوابیده و حفره واژن بسته است. در مواقع لازم مثل نزدیکی کردن و معاینه کردن این دیواره‌ها از هم فاصله می‌گیرند و در صورت لزوم چین‌ها هم موقتا باز می‌شوند. بعد از اتمام کار دوباره چین ایجاد شده و دیواره‌های واژن روی هم می‌خوابند.
می‌توان واژن را به بلوز یقه اسکی تشبیه کرد. تا زمانی که یقه اسکی را سرتان نکردید دیواره‌های یقه روی هم خوابیده و در واقع حفره و سوراخ واقعی به اندازه سر شما وجود ندارد، اما همین که آن را از روی سرتان عبور می‌دهید با باز شدن چین هایش قطرش افزایش یافته و پس از درآوردن مجددا به حالت اول برمی‌گردد. پس واژن یک حفره دایمی مثلا مثل سوراخ بینی یا گوش نیست. در حالت عادی حالت بسته است و شیار دارد.
 

سلامت واژن زنان، در بارداری چه تغییراتی دارد؟

طی بارداری هورمونهایی ترشح می‌شوند که بافتهای لگن (اعم از استخوانها و مفاصل و بافتهای نرم مثل واژن ) را نرم کرده و به آنها حالت کشسان می‌دهند. این حالت کشسانی در واژن در اواخر بارداری به اوج خود می‌رسد. و باعث می‌شود واژن به طور موقت قابلیت عبور جنین را پیدا کند. پس از زایمان، واژن هم کم کم به سفتی سابق بازمی‌گردد.
واژن یک لوله عضلانی است که اطرافش با بافت همبند پر شده است. اگر به دلایلی این بافت همبند یا عضله شل شود حالتی که ایجاد می شود، حس باز بودن است که گاها برای فرد ناخوشایند است.
 

سلامت واژن زنان، عوامل شل شدن آن

عواملی را که باعث شلی عضله واژن و بافت همبند آن می شود، نام می‌بریم:

افزایش سن

عضلات همه اعضای بدن با افزایش سن حالت شل و افتاده پیدا می‌کنند. مثل گردن، بازو، شکم و ...
واژن هم عضله ای است که با افزایش سن ممکن است تون عضلانی اش کمتر شده و دچار افتادگی و کاهش کلاژن شود. به علاوه بافت همبند اطرافش نیز با روند افزایش سن شل می‌شود. واژن تحت تاثیر هورمونهای زنانه (استروژن) جوان و مرطوب می‌ماند. وقتی فرد یائسه می‌شود، این هورمونها به شدت کم می‌شوند در نتیجه واژن نیز سست و شکننده می‌شود.

ژنتیک و وراثت

ژنتیک، دومین دلیل شلی عضلانی واژن و بافت همبند است. حتما دیده‌اید که برخی افراد دارای پوست و گوشت سفتی هستند. خب بالعکس افرادی هم هستند که به طور مادرزادی عضلات و بافت همبند شل‌تری دارند. پس جنس خود فرد نیز در این مساله دخالت دارد.

تغذیه و سبک زندگی غلط

با تغذیه نامناسب عضلات بدن می‌تواند تحلیل رفته و دچار ضعف شود. با تغذیه نامناسب و سبک زندگی غلط یبوستهای مکرر ایجادشده و با زور زدن‌های زیاد به شلی کف لگن منجر می‌شود. سبک زندگی و بی‌تحرکی نیز یکی از دلایل این موضوع است. شخصی که ورزشکار است اندام سفت دارد. شخص بی‌تحرک نیز معمولا اندامش شل است. خب اگر تمرینات کیگل برای واژن انجام نشود نباید انتظار سفتی (و حس تنگی) از آن را داشت.

بارداری‌های متعدد یا دو و چندقلویی

بارداری با هورمونهایش کف لگن روا شل و ریلکس می‌کند، رحم هم که یک بار سنگین روی عضلات کف لگن است، عضلات را شل و افتاده می‌کند. این مساله خصوصا در بارداری دوقلو و بارداری چندقلویی و بارداری‌های پی در پی ایجاد می‌شود.

زایمانهای متعدد واژینال

 زایمان‌های متعدد واژینال یکی از دلایل شل شدن واژن است که در صورت رعایت نکردن یک سری اصول رخ می‌دهد و می‌تواند باعث نارضایتی شود.
 

سلامت واژن زنان، چرا عضلاتش شل می‌شود؟

باورهای غلط راجع به سلامت واژن 

هر کسی درد پریودش بیشتر است، واژنش تنگ تر است.
شروع رابطه جنسی واژینال آن را شل می کند!
زایمان طبیعی همیشه عامل اصلی شل شدن عضلات واژن است.
خروج هوا یا حباب از واژن همیشه نشانه شل شدن آن است!
واژن شل باعث عفونتهای مکرر می شود. اگر آن را تنگ کنم در کاهش عفونتها موثر خواهد بود!
 وقتی از فرد مراجعه کننده  سوال میکنم چرا فکر می‌کنی به این مساله دچار شده‌ای یکی از این چند جمله را می‌شنوم:
-  همسرم اظهار میکند حین رابطه حس میکنم واژن تون ندارد و شل است. خودم هم چیزی احساس نمی‌کنم.
پاسخ من به این فرد: اولا شما نباید حین دخول مثل یک عروسک بی‌جان بخوابی و همسرت فاعلانه دخول کند بلکه فعال بودن شما حین رابطه جنسی (که به طور غیر ارادی باعث سفت و شل شدن متناوب واژن می‌شود) باعث می‌شود واژن شما کل آلت را در بر گرفته و با حرکات منظم شما همسرتان هم احساس خوبی داشته باشد. در واقع خودت واژنت را شل گرفته‌ای و حس شل شدن واژن به همسرت دست می‌دهد!
-  آخه عفونتهای مکرر می‌گیرم. حس می‌کنم علتش باز بودن واژن است! اگر واژنم را تنگ کنم عفونتها قطع می‌شود! دوستان عزیز عفونت به تنها چیزی که ارتباط ندارد، سایز واژن و تون عضلانی آن است.
 -  آخه حین رابطه ورود و خروج هوا را احساس می‌کنم. اگر واژن تنگ بود این حالت ایجاد نمی‌شد.
پاسخ من به شما این است که برخی پوزیشن‌ها (خصوصا پوزیشنی شبیه سجده) این ورود و خروج هوا را ایجاد می‌کنند و این مساله در آن پوزیشن‌ها طبیعی است و ارتباطی به سایز واژن ندارد.
- چون من حین رابطه بسیار ترشح دارم و واژنم بیش از حد لیز است و ورود و خروج آلت بدون هیچ مقاومتی انجام می‌شود! من احساس می‌کنم اگر واژنم تنگ بود باید دخول به سختی  و با مقاومت انجام می‌شد.
در پاسخ به این دوست عزیز هم می‌گویم که ترشحات واژن و غدد اطرافش همراه ترشحات پیشاب همسر شما واژن را مرطوب و لیز می‌کنند که دخول به آسانی انجام شود! اگر شما از نظر جنسی آماده نشده باشید، خب دخول کمی با سختی انجام خواهد شد.
 

سلامت واژن زنان، علایم شل شدن عضلاتش

- احساس ذهنی خود فرد یا همسرش (که در درجه اول باید رابطه جنسی را آموزش داد. نه جراحی)
- بی‌اختیاری ادرار حین خنده، عطسه یا سرفه (که توسط پزشک چک و افتادگی و شلی لگن تایید شود)
اگر این مساله برای شما مهم شده و به نوعی تصمیم به ایجاد تغییر گرفته‌اید می‌توانید درمانهای پزشکی برای این مساله را انجام دهید.
اما قبل از آن، شدیدا توصیه میکنم، در هر سنی که هستید اول دوره های آموزش جنسی و رابطه جنسی خوب را بگذرانید تا بر عملکرد جنسی واقف شده و رفتار جنسی خوب را یاد بگیرید. درمان‌های پزشکی موثر برای شلی واژن شامل موارد زیر است:
تقویت عضلات کف لگن با تمرین کگل 
کار کردن با وسایل داخل واژنی
لیزر مونالیزا
جراحی
 

سلامت واژن زنان، چند توصیه زناشویی

رابطه جنسی و لذت جنسی بسته به درجه تنگی واژن نیست. رابطه جنسی مثل یک ماشین پنج دنده است. از نگاه خوب، کلام زیبا، رفتار جنسی حرفه‌ای شروع می‌شود و ادامه می‌یابد و با دخول به اتمام می‌رسد. «رفتار جنسی» مهم‌ترین عامل رضایت همسر از شماست. نه صرفا سایز واژن (که وهله آخر رابطه جنسی را شامل می‌شود). پس اعتماد به نفس داشته باشید و کل زندگی را بسته به سایز واژن ندانید. این نکته را بدانید که رفتار و هوش و درایت شماست که همسرتان را شیفته نگه می‌دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو