نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد افراد مبتلا به نارسایی قلبی که داروی دیابت را دریافت کرده اند، بهبود قابل توجهی در ساختار قلب و عملکرد آن مشاهده شده است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، تقریبا 6.2 میلیون بزرگسال در ایالات متحده نارسایی قلبی دارند. در نتیجه شیوع بالای آن هزینه ارائه خدمات بهداشتی، دارویی و روزهای کاری از دست رفته مربوط به این اختلال در سال 2012 حدود 30.7 میلیارد دلار برآورد شده، این بیماری در سطح جهانی نیز تقریبا 23 میلیون نفر را درگیر کرده است.

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب نتواند خون را به طور موثر به سایر قسمت های بدن پمپاژ کند، این عارضه علائمی مانند تنگی نفس، دشواری تنفس، ضعف و خستگی و افزایش وزن و تورم در پاها، مچ پا یا معده ایجاد می کند، به علاوه به دلیل تجمع مایعات در ریه ها، کبد و اندام تحتانی ممکن است نارسایی احتقانی قلب پیشرفت کند.

دلایل اساسی نارسایی قلبی شامل بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، چاقی، بیماری دریچه قلب و دیابت است. با گذشت زمان این بیماری ها ممکن است منجر به “مدل سازی نامطلوب” شوند که تلاش قلب برای جبران حجم کار اضافی خود با بزرگتر شدن، ایجاد دیواره های ضخیم تر و پمپاژ بیشتر همراه شود.

گزینه های درمانی برای نارسایی قلبی شامل مصرف داروهای تجویز شده، کاهش میزان سدیم در رژیم غذایی، مصرف مقدار کمتری مایعات و ایجاد هرگونه تغییر در سبک زندگی ضروری مانند رسیدن به وزن مناسب​​، ترک سیگار و رژیم غذایی سالم برای قلب محسوب می شود.

مطالعه جدید نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهد

محققان دانشکده پزشکی آیکان یک کارآزمایی بالینی را به نام “EMPATROPISM” برای بررسی استفاده از امپاگلیفلوزین، داروی دیابت برای درمان نارسایی قلبی در افراد بدون دیابت انجام دادند.

محققان نتایج آزمایشات را 13 نوامبر در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ارائه کردند و یک مقاله پیش از آن نیز در ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا به چاپ رساندند.

در شروع آزمایش همه شرکت کنندگان تحت ارزیابی اولیه که شامل ام آرای قلب، آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای و آزمایش ورزش قلبی ریوی برای تعیین سطح اکسیژن قرار گرفتند، همچنین پرسشنامه هایی را در رابطه با کیفیت زندگی خود تکمیل کردند. پس از 6 ماه دریافت دارونما یا آمپاگلیفلوزین شرکت کنندگان مجددا همان آزمایشات را انجام دادند.

محققان دریافتند تقریبا 80 درصد از افرادی که دارو را دریافت کرده اند، بهبود قابل توجهی در وضعیت خود نشان داده اند. همچنین آنها کاهش اندازه و ضخامت قلب را تجربه کردند و گرفتگی کمتری داشتند که نشان می دهد نارسایی قلبی آنها کمتر شده است.

نکته قابل توجه اینکه محققان خاطرنشان کردند قلب این گروه از شرکت کنندگان به حالت عادی بازگشته است.

علاوه بر این افرادی که ایمپاگلیفلوزین دریافت کرده اند هیچ عارضه جانبی شدیدی نداشته و بهبودی در سطح ورزش و کیفیت زندگی خود مشاهده کرده اند که پس از شروع دارو نسبتا سریع رخ داده است.

اگرچه امپاگلیفلوزین یک داروی ضد دیابت است، اما محققان با وجود عدم ابتلا به دیابت هیچ عوارض جانبی مرتبط با قند خون مانند افت قند خون در شرکت کنندگان مطالعه مشاهده نکردند.

برعکس شرکت کنندگان در مطالعه که دارونما مصرف کردند هیچ پیشرفتی نشان ندادند و در وضعیت شان یا تغییری حاصل نشده یا بدتر شده بودند.

به گفته محققان نتایج مطالعه همچنین توضیح می دهد چرا این دارو به طور موثر نارسایی قلبی را درمان می کند. آنها اظهار می کنند اساسا مدل نامطلوبی را که هنگام تلاش قلب برای بازسازی خود برای جبران تغییرات مرتبط با سایر شرایط مزمن ایجاد می شود، معکوس می کند.

شواهد پشتیبانی کننده

نتایج یک تحقیق دیگر که در مجله پزشکی نیوانگلند ارائه شده بود، نتایج مشابهی را نشان می دهد. در این آزمایش 3 هزار و 730 فرد مبتلا به نارسایی قلبی علاوه بر درمان توصیه شده هم از آمپاگلیفلوزین (10 میلی گرم یک بار در روز) و هم از دارونما استفاده کردند.

نتایج همزمان با یافته های آزمایش جدید نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت در گروه امپاگلیفلوزین خطر مرگ قلبی عروقی یا بستری در بیمارستان برای نارسایی قلبی را نسبت به افراد گروه دارونما کمتر تجربه می کنند.

کارلوس سانتوس گالگو، فوق دکترا در دانشکده پزشکی ایکان می گوید: نتایج امیدوارکننده آزمایش بالینی ما نشان می دهد این داروی دیابت می تواند زندگی بیماران نارسایی قلبی را با کاهش جهشی بهبود بخشد، ظرفیت ورزش آنها را افزایش دهد و کیفیت زندگی آنها را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بهبود بخشد.

مترجم: الهه زارعی