هر روز، روز شماست جناب قهوه اسپرسو

هر روز، روز شماست جناب قهوه اسپرسو


منبع: برترین ها

91

1399/9/3

16:41


۲۳ نوامبر روز قهوه اسپرسو است. البته این روز بیشتر در آمریکای شمالی برگزار می‌شود، اما برای دوستداران قهوه اسپرسو این روز فراموش نشدنی است.

برترین‌ها: ۲۳ نوامبر روز قهوه اسپرسو است. البته این روز بیشتر در آمریکای شمالی برگزار می‌‌شود، اما برای دوستداران قهوه اسپرسو این روز فراموش نشدنی است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

وب‌سایت ایران‌کوک نکاتی درباره‌ی قهوه‌ی اسپرسو و طرز تهیه آن را با دستگاه اسپرسو خانگی گازی ارائه کرده است که در ادامه باهم می‌‌خوانیم.

اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در می‌لان ایتالیا ابداع شد، اسپرسو به وسیله ماشین قهوه ساز و با عبور دادن آب جوش با فشار از می‌ان قهوه‌ی آسیاب شده (به صورت دانه‌های ریزتر از قهوه‌ی معمولی) تهیه می‌‌شود. از اسپرسو در تهیه انواع نوشیدنی‌ها مثل کاپوچینو یا لاته استفاده می‌شود.

در مورد خواص قهوه صحبت بسیار شده است. مثلا شاید شما هم شنیده باشید که قهوه برای لاغری مفید است. اما آیا واقعا قهوه اسپرسو برای لاغری فایده دارد؟ باید گفت که در کوتاه مدت قهوه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود بنابراین می‌‌تواند برای دوره کوتاهی باعث لاغری شود. اما پس از مدتی بدن به اثرات قهوه عادت می‌‌کند و این روند متوقف می‌شود. البته برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف طولانی مدت قهوه اشتها را کاهش می‌‌دهد و به این ترتیب ممکن است باعث لاغری شود، اما این نتایج را مطالعات دیگری نقض کرده‌اند و بنابراین این اثر هنوز قطعی نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

اسپرسو واژه‌ای ایتالیایى است به معناى سریع. لایه‌اى از کف روى این قهوه وجود دارد که به این کف خامه قهوه می‌‌گویند، در اسپرسو ساز آب از داخل محفظه مخصوص با فشار به جوش آور وارد مى‌شود سپس با دماى بالا از جوش آور خارج مى شود و از نگهدارنده که حاوى قهوه آسیاب شده است عبور مى کند و در انتها قهوه در محفظه مخصوص جمع مى شود و یا به طور مستقیم در فنجان مى ریزد. برای تهیه قهوه اسپرسو دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که برخی حرفه‌ای و برخی خانگی هستند. در اینجا طرز تهیه قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسو خانگی روگازی (موکاپات) را آموزش داده‌ایم.

مواد لازم

  • پودر قهوه اسپرسو باکیفیت
  • آب سرد
  • موکاپات
  • شکر
  • فنجان‌های کوچک (ترجیحاً فنجان اسپرسو )
  • مقدار تمامی مواد به تعداد فنجان‌های شما بستگی دارد.

طرز تهیه

مرحله اول: اگر قصد دارید قهوه را خودتان آسیاب کنید به یاد داشته باشید، برای تهیه قهوه اسپرسو باید دانه‌های قهوه نرم آسیاب شوند و زبری کمی‌ داشته باشند.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

مرحله دوم: دستگاه اسپرسو خانگی روگازی از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت زیری مخزن آب است. قسمت میانی فیلتر قهوه و بخش رویی جایی است که قهوه اسپرسو جمع می‌شود. اول از همه مخزن آب را تا محل مشخص شده با آب سرد پر کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

مرحله سوم: قهوه آسیاب شده را داخل فیلتر بریزید. قهوه باید کاملا فیلتر را پر کند. اما آن را فشرده نکنید. چون ممکن است راه ورود آب را ببندد. اگر روی پیچ دستگاه پودر قهوه ریخته است آن را پاک کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

مرحله چهارم: بخش قوری اسپرسوساز را روی فیلتر پر از قهوه پیچ کنید. حال آن را روی شعله بالاتر از متوسط قرار دهید. بگذارید آب جوش بیاید و اسپرسو در مخزن بالایی جمع شود. سپس آن را در فنجان بریزید و میل کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو را معمولا در فنجان‌های کوچک سرو می‌کنند. البته می‌توانید قهوه اسپرسو را با شیر هم مخلوط کنید و با آن لاته یا کاپوچینو تهیه کنید.

مقدار پودر قهوه بستگی به تعداد فنجان‌هایی دارد که قصد دارید پر کنید.

تا اینجا شما یک قهوه اسپرسو ساده را با موکاپات آماده کرده‌اید که می‌توانید آن را درون فنجان بریزید و نوش جان کنید. اما برای اینکه بتوانید اسپرسو‌ی متفاوتی را تجربه کنید مراحل بعدی را به دلخواه انجام دهید.

مرحله پنجم: در حین دم کشیدن قهوه، شکر را در ظرفی که برای مخلوط کردن آماده کرده‌اید بریزید. نسبت شکر به قهوه، یک قاشق چای خوری به ازای هر فنجان که باشد تقریبا مناسب است، اما در کل این مسئله سلیقه‌ای است و شما می‌توانید پس از چند بار تجربه به خوبی مقدار آن را تنظیم کنید تا در نهایت یک اسپرسو خوش طعم داشته باشید.

مرحله ششم: این مرحله بسیار مهم و حیاتی است و ممکن است با چند بار تمرین کردن بتوانید به درستی آن را انجام دهید. به محض آمده شدن قهوه اسپرسو آن را از روی حرارت بردارید و قسمتی از آن را در ظرف مخضوض مخلوط کردن بریزید و با شکر مخلوط کنید. البته توجه داشته باشید کم ریختن قهوه بهتر از بیش از حد ریختن است بنابراین در ریختن قهوه محافظه کار باشید.

پس از ریختن شروع به هم زدن کنید نتیجه نهایی باید چیزی شبیه به کره بادام زمینی باشد بنابراین اگر احساس کردید که مخلوط خشک است مقداری اسپرسو اضافه کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

مخلوط شکر و قهوه اسپرسو را به تندی هم بزنید تا یک لایه کف ایجاد شود (برای این مورد میتوانید از همزن‌های برقی کوچک استفاده کنید) وقتی به طور کامل مخلوط شد دوباره مقداری اسپرسو اضافه کنید و به همین ترتیب به کار خود ادامه دهید. مقدار کف تولید شده به میزان شکر ریخته شده و انجام درست کار بستگی دارد و شما تنها با چند بار تمرین کردن به راحتی می‌توانید مانند یک ایتالیایی این نوع از قهوه اسپرسو را آماده کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

نکته ها:

  • توصیه می‌شود فنجان اسپرسو را قبل از ریختن قهوه در آن با آب گرم بشویید تا در تماس با قهوه اسپرسو آن را سرد نکند.
  • قبل از تهیه از تمی‌ز و خشک بودن فیلتر (صافی اسپرسو) اطمی‌نان حاصل کنید. دانه‌های قهوه از قبل مانده طعم اسپرسو را خراب می‌کنند. خیس بودن فیلتر هم ممکن است باعث فشرده شدن دانه‌ها شود.
  • اگر مایل هستید تلخی اسپرسو کمتر باشد دانه‌های قهوه را کمی‌ درشت‌تر آسیاب کنید.
  • برای خامه‌ی بیشتر قهوه را دوبار آسیاب کنید.
  • قسمت بالایی یا همان مخزنی که اسپرسو داخلش جمع می‎شود را زمانی محکم کنید که آب در مخزن پایینی در حال جوشیدن باشد و تا زمانی که جوش نیامده آن را محکم نکنید و بگذارید شل باشد و از حداقل شعله استفاده کنید. در این صورت کیفیت بهتری از موکوپات روگازی را تجربه می‌کنید.
  • داخل دستگاه نباید زیادی سرپُر باشد.

هشدار: اگر دلتان نمی‌خواهد که موکاپات منفجر شود و در و دیوار خانه‌تان را با قهوه رنگ آمیزی کنید و یا آسیبی به خودتان وارد کند دقت کنید که نباید قهوه را زیاد فشرده کنید و فقط به اندازه ظرفیت داخل سبد، قهوه بریزید.

اگر شماهم در این زمینه تجربه‌ای دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو