بررسی علل، علائم و روش های درمان خانگی پانکراتیت

بررسی علل، علائم و روش های درمان خانگی پانکراتیت


منبع: آرگا

101

1399/9/3

20:02


توجه داشته باشید که درمان پانکراتیت در واقع از طریق روش های مختلف پزشکی و خانگی قابل انجام خواهد بود که ما در این مقاله سعی داریم تنها به بیان روش های درمان خانگی پانکراتیت بپردازیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که در واقع پانکراتیت نوعی التهاب در لوزالمعده است و از آنجایی که لوزالمعده یک غده بلند و مسطح می باشد که در قسمت بالایی پشت شکم قرار دارد آنزیمی را تولید می کند که به هضم و هورمون های تجزیه کننده گلوکز کمک شایانی خواهد کرد.

آشنایی با درمان خانگی پانکراتیت

همانطور که متوجه شدید لوزالمعده یک غده مسطح در قسمت شکم است که یک ارگان حیاتی شناخته می شود و می تواند با تولید آنزیم ها و هورمون های مختلف مسئولیت عملکرد های صحیح دستگاه گوارش را بر عهده بگیرد. سلول های خاصی در این بخش بدن قرار دارند که هورمون های آندروژن را که با نام های انسولین و گلوکاگون شناخته می شوند را ترشح کرده و به جریان خون منتقل می کنند تا سطح خون تنظیم گردد. هنگامی که سطح قند خون در بدن افزایش پیدا می کند انسولین گلوکوز اضافه را از جریان خون جمع آوری نموده و این در حالی است که گلوکاگون قند خون ذخیره شده را بر اساس نیاز های بدن به جریان خون منتقل می کند. اما پانکراتیت در بدن زمانی اتفاق خواهد افتاد که انسداد در جریان های آنزیم گوارشی ایجاد شود و این آنزیم ها به بخش لوزالمعده حمله کنند و به همین خاطر فردی که مبتلا به این بیماری است در ناحیه شکم احساس درد خواهد کرد. توجه داشته باشید که پانکراتیت طولانی مدت در سطح بدن می تواند خطرناک باشد و عملکرد لوزالمعده را دچار اختلال نماید که در نهایت موجب کاهش توانایی آن در تولید مقادیر طبیعی آنزیم های گوارشی و هورمون ها خواهد شد. این بیماری بر روی عملکرد لوزالمعده تاثیر می گذارد و باعث جذب مواد مغذی می شود و فرد را دچار بیماری هایی مانند دیابت خواهد کرد.

روش های درمان خانگی پانکراتیت

علل بیماری پانکراتیت:

بهتر است بدانید این بیماری زمانی رخ خواهد داد که آنزیم های گوارشی قادر به تحریک سلول های لوزالمعده باشند و التهاب ایجاد کنند. با دوره های مکرر پانکراتیت حاد آسیب جدی در لوزالمعده رخ می دهد که در نتیجه منجر به پانکراتیت مزمن خواهد شد. در واقع بافت خارجی ممکن است در لوزالمعده تشکیل شود و موجب از بین رفتن و یا کاهش عملکرد آن گردد. همچنین که پانکراتیت با عملکرد ضعیف می تواند باعث ایجاد مشکلات هضم و دیابتی شود. توجه داشته باشید که پانکراتیت حاد اغلب با مواردی از جمله سنگ های صفراوی و نوشیدن زیاد الکل مرتبط است اما گاهی اوقات علت آن مشخص نیست و شما می توانید با کاهش مصرف مشروبات الکلی و تغییر در رژیم غذایی احتمال ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهید.

علل بروز بیماری پانکراتیت

علائم بیماری پانکراتیت:

در واقع علائم پانکراتیت حاد شامل مواردی است که در ادامه بیان کرده ایم:

درد فوقانی شکم

درد شکمی که پس از خوردن غذا بدتر می شود.

درد شکمی که به پشت سرایت می کند.

نبض تند

حالت تهوع و استفراغ

درجه حرارت بالای ۳۸ درجه سانتی گراد و تب

حساسیت به لمس شکم

حساسیت یا تورم شکم

زردی پوست و چشم

ضربان قلب سریع

آشنایی با علائم بیماری پانکراتیت

چگونگی تشخیص پانکراتیت:

توجه داشته باشید که برای تشخیص این بیماری نیاز به انجام آزمایش و روش هایی است که در ادامه به بیان تمامی آن ها پرداخته ایم:

آزمایش خون به منظور جستجوی سطح بالای آنزیم های پانکراس

آزمایش مدفوع در پانکراتیت مزمن برای اندازه گیری میزان چربی

توموگرافی کامپیوتری برای جستجوی سنگ های صفراوی و ارزیابی میزان التهاب لوزالمعده

سونوگرافی شکمی برای جستجوی سنگ های صفراوی و التهاب لوزالمعده

سونوگرافی آندوسکوپی برای جستجوی التهاب و انسداد مجرای لوزالمعده یا مجاری صفراوی

انجام تصویر برداری از رزونانس مغناطیسی برای بررسی ناهنجاری ها در کیسه صفرا، لوزالمعده و مجاری

البته که بر اساس وضعیت خاص شما ممکن است پزشک متخصص آزمایش های دیگری را نیز توصیه کند.

چگونگی تشخیص بیماری پانکراتیت

درمان های خانگی پانکراتیت:

بهتر است بدانید که برای درمان بیماری پانکراتیت علاوه بر روش های پزشکی برخی راهکارهای خانگی نیز وجود دارند که شما می توانید در منزل به راحتی از آن ها استفاده نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از راهکارهای خانگی برای درمان پانکراتیت پرداخته ایم:

گیاه گلدن سیل:

به طور کلی گیاه گلدن سیل یا همان خوک طلایی گیاهی درمانی محسوب می شود که به خاطر خواص درمانی خود بسیار معروف است. این گیاه به طور طبیعی باعث کاهش سطح قند خون می شود و موجب بهبود عملکرد سلول های پانکراس می گردد که نتیجه آن کاهش خطر دیابت در بیماران پانکراتیت خواهد بود. همچنین این گیاه علاوه بر خاصیت کاهش قند خون دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد که در نتیجه سبب کاهش التهاب پانکراس و درمان پانکراتیت می گردد.

ریشه گیاه شیرین بیان:

در واقع عصاره شیرین بیان یک درمان عالی برای التهابات پانکراس و اختلالات آن محسوب می شود به گونه ای که چینی ها از این گیاه به مدت هزارات سال به عنوان یک داروی مفید برای رفع بیماری ها استفاده می کردند. همچنین ریشه شیرین بیان دارای مواد ضد التهابی است که می تواند باعث کاهش التهاب در پانکراس و کاهش درد و ورم در بیمار شود.

استفاده از ریشه گیاه شیرین بیان برای رفع پانکراتیت

گیاه دم اسبی:

گیاه دم اسبی نیز از دسته گیاهانی محسوب می شود که در درمان پانکراتیت می تواند موثر عمل کند به ویژه در افرادی که این بیماری باعث افزایش قند خون در آن ها شده است. ماده ای به نام سلیکا درون گیاه دم اسبی وجود دارد که موجب بهبود بافت های آسیب دیده که در اثر بیماری پانکراتیت رخ داده اند، می شود. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده پنج هفته ای این گیاه باعث کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به پانکراتیت خواهد شد.

هلیله سیاه:

به طور کلی هلیله سیاه نیز یک داروی طبیعی برای درمان پانکراتیت است که معمولا از میوه گیاهی که در کشور هندوستان رشد می کند به دست می آید. تحقیقات نشان داده است که هلیله سیاه اثرات بسیار سودمندی در درمان پانکراتیت دارد و به همین خاطر برای پانکراس بسیار سودمند است. همچنین که این گیاه دارای خواص ضد سرطانی می باشد که در بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند باعث مرگ سلول های سرطانی خواهد شد. مصرف این گیاه در افرادی که دچار بیماری پانکراتیت هستند باعث کنترل قند خون نرمال و کاهش قند خون بالای بیماران پانکراتیت می شود و نکته جالب این است که تاکنون عوارض جانبی خاصی هم برای این گیاه دیده نشده است.

استفاده از هلیله سیاه برای درمان پانکراتیت

پونه کوهی:

یکی دیگر از راهکار های درمان خانگی پانکراتیت پونه کوهی یا گیاه مرزنگوش است که از فنول های طبیعی و آنتی اکسیدان تشکیل شده و برای اکسیداسیون های ناشی از دیابت پانکراتیت آن را بسیار ارزشمند می کند. همچنین که این گیاه اثر بسیار مثبتی در کاهش قند خون و کاهش عوارض طولانی مدت دیابت دارد. توجه داشته باشید با مطالعاتی که بر روی گیاه مرزنگوش انجام شده گیاه مرزنگوش برای بهبود عملکرد آنزیم های پانکراس و درمان پانکراتیت نیز بسیار موثر خواهد بود.

قاصدک:

گیاه قاصدک که برای تمامی افراد آشنا است یک درمان مفید برای سرطان پانکراس شناخته شده به ویژه در بیمارانی که صرفا به سرطان پانکراس مبتلا هستند. در واقع بر اساس مطالعاتی که انجام شده عصاره ریشه قاصدک در از بین بردن سلول های سرطانی بسیار موثر است بدون اینکه به سلول های سالم آسیبی برساند. همچنین دمنوش قاصدک نیز یک سم زدای قوی برای سیستم گوارشی و ترمیم پانکراس آسیب دیده ناشی از پانکراتیت یا سایر آسیب های دیگر است.

تهیه گیاه قاصدک برای رفع پانکراتیت

گل کوشاد:

گل کوشاد یا همان گل سپاسی نیز یک گیاه آبی رنگ و زیبا می باشد که به بهبود عملکرد پانکراس کمک شایانی می کند. ریشه های این گیاه قادر به تحریک کیسه صفرا هستند و همچنین به محافظت دستگاه گوارش و پانکراس در برابر آنزیم های گوارشی مانند اسید معده، صفرا و دیگر مواد ترشحی کمک می کند و باعث مراقبت غشا و مخاط دستگاه گوارش در برابر این مواد می شود که البته در مورد پانکراس موجب پیشگیری از پانکراتیت و درمان آن خواهد شد.

میوه سدار:

توجه داشته باشید که میوه ها بومی مناطق آمریکای جنوبی می باشند و شباهت زیادی به حبه های انگور دارند. این گیاه دارای مواد مغذی زیادی است که برای سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پانکراتیت بسیار موثر خواهد بود. در واقع میوه سدار باعث بهبود بیماران مبتلا به پانکراتیت و کمک به کنترل قند خون بیمار در سطح طبیعی می شود.

 

استفاده از میوه سدار برای درمان پانکراتیت

سیر:

سیر نه تنها به پانکراس کمک می کند بلکه موجب تحریک ترشح انسولین و کاهش سطح قند خون در بدن می شود و به همین خاطر شما می توانید روزانه یک یا دو حبه سیر خرد شده را به غذای خود اضافه نمایید و یا اینکه دمنوش سیر را به همراه چند برگ جعفری بنوشید زیرا جعفری پس از مصرف سیر می تواند باعث کاهش بوی بد آن شود.

برگ درخت زیتون:

برگ درخت زیتون در واقع دارای مواد مغذی زیادی است که خون را سم زدایی کرده و بهبود می بخشد و همچنین مصرف آن از آسیب هایی که رادیکال های آزاد برای بدن ایجاد می کنند جلوگیری می کند و باعث کاهش فشار خون در افراد می شود. مصرف مادام عصاره برگ زیتون باعث افزایش قدرت و سلامتی کبد، تیروئید و پانکراس می شود.

استفاده از برگ زیتون برای رفع پانکراتیت

گیاه کالاندولا:

گیاه کالاندولا نیز از دسته درمان های خانگی پانکراتیت شناخته می شود که از قرن ها پیش مورد استفاده عموم بوده است. این گیاه علاوه بر خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارای خاصیت ضد سرطانی بسیار قوی نیز می باشد. همچنین مطالعات نشان می دهد که این گیاه تاثیر زیادی بر روی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی دارد و از طرفی خاصیت ضد التهابی این گیاه موجب کاهش التهاب در پانکراس و کمک به درمان پانکراتیت می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو