"گفت‌وگوی شبانه" علی نصیریان و مهدی فتحی روی آنتن تلویزیون / داریوش مودبیان: تله تئاتر می‌تواند حرفه‌ای‌ترین تولید فرهنگی هنری تلویزیون باشد / در عصر کرونا تولید تله‌تئاتر کمک‌کننده است

97

1399/9/4

09:00


داریوش مودبیان گفت: تله تئاتر می‌تواند حرفه‌ای‌ترین تولید فرهنگی هنری تلویزیون باشد.

"گفت‌وگوی شبانه" علی نصیریان و مهدی فتحی روی آنتن تلویزیون / داریوش مودبیان: تله تئاتر می‌تواند حرفه‌ای‌ترین تولید فرهنگی هنری تلویزیون باشد /   در عصر کرونا تولید تله‌تئاتر کمک‌کننده است

سرویس تئاتر هنرآنلاین، براساس کنداکتور شبکه چهار سیما قرار است، امشب سوم آذرماه ساعت 23، تله تئاتر "گفت‌وگوی شبانه" نوشته فردریک‌ دورنمات با ترجمه، کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش مودبیان و با بازی علی نصیریان و زنده‌یاد مهدی فتحی از شبکه چهار سیما پخش شود. داریوش مودبیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این تله تئاتر گفت: "گفت‌وگوی شبانه" در قالب مجموعه‌ای با عنوان "پرده عجایب" به همراه یازده تله تئاتر دیگر در سال 1377 توسط سیما فیلم تولید شد.

او در ادامه افزود: سیما فیلم از گروهی به منظور تولید تله تئاتر دعوت کرد تا مذاکراتی بدین منظور داشته باشد و من نیز جزئی از آن گروه بودم که طی آن جلسه تولید مجموعه "پرده عجایب" را پیشنهاد دادم. براین اساس 20 نمایشنامه را عنوان کردم که در نهایت 12 اثر انتخاب شد و در سال‌های 1377 و 1378 تولید و قرار شد تا از نوروز 1379 از شبکه چهار سیما پخش شوند.

مودبیان همچنین اضافه کرد: نمایشنامه‌های "پرده عجایب"، "دو حراف"، "بر پهنه دریا"، "سرقت مسلحانه"، "نامزد ویولت"، "نیرنگ بازی‌های اسکاپن"، "یادداشت‌های روزانه یک دیوانه"، "داستان یک پیراهن و یک ویولن"، "سرکلانتر خوش قلب"، "جشن سالگرد" و "تراژدین اجباری" دیگر آثار مجموعه "پرده عجایب" بودند که همه آثار توسط من ترجمه، کارگردانی و تهیه‌کنندگی شد.

این مترجم درباره نبود توجه نسبت به تولید تله‌تئاتر خصوصاً در شرایط کنونی که در پی شیوع ویروس کرونا، سالن‌های نمایش تعطیل است، اظهار کرد: این سوال باید از مدیران پرسیده شود چراکه تا 4- 5 سال گذشته، به شخصه به دنبال تولید تله‌تئاترهایی در صدا و سیما بودم اما درخواست‌هایم مورد قبول قرار نگرفت در صورتی‌که تله‌تئاتر می‌تواند حرفه‌ای‌ترین تولید فرهنگی هنری تلویزیون باشد؛ چراکه در آن از آثار شاخص و عوامل حرفه‌ای استفاده می‌شود.  

مودبیان با بیان اینکه تولید تله‌تئاتر از نظر اقتصادی برای تلویزیون کم هزینه‌تر از تولید دیگر برنامه‌ها و سریال‌هاست، تصریح کرد: در تولید تله تئاتر از بازیگران تئاتری استفاده می‌شود که دستمزد کمتری نسبت به بازیگران سریال‌ها دارند ضمن اینکه تله‌تئاتر تک لوکیشن است و از این رو به صرفه‌تر است و بارها همچون مجموعه "پرده عجایب" از شبکه‌های داخلی و برون مرزی پخش می‌شوند.

این کارگردان ضمن ابراز گلایه نسبت به پخش تله‌تئاترها بدون هماهنگی با تولیدکنندگان آن، عنوان کرد: در صورتی‌که شبکه به منظور بازپخش این آثار با کارگردان و تهیه‌کنندگان آن مذاکره‌ای داشت، پخش مجدد آن می‌توانست با مشورت‌ها و راهکارهایی، تاثیرگذارتر و مناسب‌تر باشد.

او ضمن اشاره به اینکه از بعد از انقلاب اسلامی حدود 55 اثر تلویزیونی تولید کرده است که بارها پخش شده‌اند، یادآور شد: در صورتی‌که سیاست‌گذاری فرهنگی وجود داشت اکنون در عصر کرونا که تئاتر تعطیل است و خیل عظیمی از هنرمندان آن بیکار هستند باید به افرادی که آثار موفقی داشته‌اند نگاهی شود و از مشورت آن‌ها در این شرایط استفاده شود. اکنون تولید تله‌تئاتر بیشتر از دیگر مجموعه‌ها کمک‌کننده است چراکه ارزان‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر است در عین حال که از گستره ادبیات دراماتیک بهره‌مند است.  

داریوش مودبیان در پایان صحبت‌هایش گفت: تله‌تئاتر "گفت‌وگوی شبانه" طنز تلخی است که تفکر در آن جاری است و مدت زمان آن 80 دقیقه است که با بازی بسیار خوب علی نصیریان و زنده‌یاد مهدی فتحی در کنار جذابیت‌های بصری، ذهن مخاطب را به سمت اندیشه هدایت می‌کند. این نمایشنامه ابتدا رادیویی بوده که آن را به منظور تله‌تئاتر تنظیم کردم.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو