بازدید از خانه ملاباشی (خانه معتمدی) در اصفهان

بازدید از خانه ملاباشی (خانه معتمدی) در اصفهان


منبع: آرگا

116

1399/9/4

10:03


خانه ملاباشی یکی از خانه های باستانی و تاریخی در شهر زیبای اصفهان است این خانه از معماری بسیار ویژه ای برخوردار است و یکی از برجسته ترین ویژگی ها آن ساخت و گستشر این سرا در دوره های مختلف تاریخی زندیه، صفویه و قاجاریه است که در هر دوره بخش جدیدی به این عمارت اضافه شده است و اکنون یکی از بناهای تاریخی اصفهان است.

شهر اصفهان یکی از مهم ترین شهرهای توریستی ایران است این شهر سالانه توریست های خارجی زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند وجود بناهای تاریخی مختلف با معماری های شگفت انگیز خود موجب شده اند تا این توریستان وارد خاک ایران شوند و این شهر را به عنوان یکی از زیباترین شهرهای توریستی بدانند.  خانه ملاباشی یکی از زیباترین سازه های تاریخ در شهر اصفهان است این خانه یکی از بناهای برجسته با معماری ویژه در اصفهان است که از جذابیت های دیدنی بسیار زیادی برای گردشگران خود برخوردار می باشد و از سوی گردشگران زیادی مورد توجه است. این بنا در دوره های تاریخی مختلفی رویدادهای متعددی را طی کرده است در این بنا شما تزئینات بسیار چشمگیری را می بینید این خانه از معماری بسیار مشهوری برخوردار است و داستان های تاریخی زیادی پشت پرده آن قرار دارد جالب است بدانید که بنای این خانه توسط دکتر معتمدی خریداری شده است و سال ها بعد نیز به عنوان یک موزه در معرض عموم مردم واقع شده است.

خانه ملاباشی اصفهان را بیشتر بشناسید:

کاوش ها و پژوهش های گوناگونی که بر روی این خانه صورت گرفته است تاریخ ساخت آن به دوران صفویان، قاجاریه و زندیه باز می گردد در هر یک از این دوره های تاریخی این بنا به شکل های متعددی مورد مرمت وبازسازی قرار گرفته است و در حال حاضر نیز به یکی از دیدنی های اصفهان تبدیل شده است. با ورود به این مجموعه ای از ویژگی های معماری در دوره های تاریخی را مشاهده می کنید که هر یک متعلق به دوره ای از تاریخ می باشند و از جذابیت های بسیار ویژه ای برخوردار هستند.

خانه ملاباشی

در تاریخچه این خانه اینگونه بیان شده است که ملاباشی یکی از منجمان دوران ناصرالدین شاه بوده است او برای انجام یک ماموریت به دستور ناصرالدین شاه راهی اصفهان می شود او در دوران قاجار و در زمان حکومت ظل السلطان وارد این شهر می شود ظل السلطان از پسران ارشد ناصرالدین شاه و به دلیل اینکه از یک مادر غیر قاجاری به دنیا آمده بود مورد توجه ناصرالیدن شاه نبود از این رو به یک فرد عقده ای تبدیل شده بود که برای رسیدن به قدرت دست به کارهای عجیبی می زد. با ورود ملاباشی به اصفهان و به دستور ناصرالدین شاه این امکان فراهم می شد تا بتواند بر روی ظل السلطان تاثیر بگذارد زیرا ملاباشی فردی با روحیه روحانیت بالا بوده است. از آن پس این محل مکانی برای برگزاری دورهمی ها شد و او با خرید این منزل به دیگر منزل های سیاسیون نزدیک شد او به دستور دولت در این منزل سکونت پیدا کرد.

سرای دیدنی ملاباشی

زمانی که ملاباشی وارد این سرا شد این بنا به شکل کنونی نبود و تنها دارای دو پنج دری و یک قسمت زمستان نشین بوده است این بنا با معماری اولیه خود از دوران زندیه بر جای مانده بود و در ابتدا یک سرای کم اهمیت بود اما زمانی که ملاباشی وارد این سرا شد اوضاع آن تغییر کرد و به یکی دیگر از سراهای سیاسی و روحانی در آن دوران تبدیل شد. بعدها بخش های دیگری نیز به این سرا اضافه شد بخش شاه نشین و ۹ دری که به خانه ملاباشی اضافه شد به تدریج موجب گسترش این بنا گردید. اکنون نیز این بنا به عنوان یکی از مکان های دیدنی اصفهان است که دارای جاذبه های بسیار زیادی می باشد.

معماری بنای ملاباشی

این سرا دارای چه بخش هایی است؟

این بنا دارای بخش های درونی و بیرونی مختلفی است هر یک از این بخش ها از ویزگی ها و معماری برجسته ای برخوردار می باشند و مورد توجه گردشگران زیادی هستند حیاط بیرونی، شاه نشین، تابستان نشین، حیاط اندرونی و … از مهم ترین بخش هایی است که در این سرا وجود دارد. به ظطور کلی بنای این سرا را می توان به دو بخش فضای زندگی و فضای خدماتی تقسیم بندی کرد فضای زندگی یک فضای گرم و صمیمی با معماری دلنشین است فضای خدماتی آن نیز دارای استراحتگاه و کارهای اندرونی است که هر یک از ویژگی های برجسته ای در معماری برخوردار می باشند.

معمار عمارت ملاباشی

با توجه به اینکه خانه ملاباشی در سال ۸۰ توسط دکتر معتمدی خریداری شده است بخش های مختلفی به آن اضافه شده است و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است این سرای تاریخی در حال حاضر به عنوان یک موزه فرهنگی در معرض عموم قرار گرفته است. این بنا یکی از مهم ترنن جاذبه های اصفهان و ما با معرفی دیدنی های اصفهان قصد داریم تا شما را با یکی از مهم ترین قطب های گردشگری و توریستی دنیا آشنا کنیم. این بنا از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار است و همانطور که می دانید به جهت معماری برجسته خود است که در میان گردشگران شناخته شده است این عمارت به خودی خود می تواند یک نمونه جذاب و بارز از معماری ایرانی باشد تزئیناتی که در هر یک از بخش های این سرا می بینید خیلی ماهرانه و هنرمندانه ساخته شده است.

با توجه به وجود چنین ویژگی های بارز و برجسته ای می توان انتظار داشت که این بنا به عنوان یکی از زیباترین بناهای تاریخی در دوران خود است و از این رو است که هر ساله تعداد زیادی از توریستان به این منطقه سفر می کنند و از جاذبه های بسیار زیبای این بنا بازدید می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو