فنلاند و نروژ چگونه بدون اجرای محدودیت ها موفق به مهار کرونا شدند؟

59

1399/9/4

10:26


در حالی که ایالات متحده و اروپا با افزایش عفونت‌های ویروس کرونا مبارزه می‌کنند، فنلاند و نروژ دو کشور کوچک اروپایی در حال پیشرفت هستند.

فنلاند و نروژ چگونه بدون اجرای محدودیت ها موفق به مهار کرونا شدند؟

به گزارش بهداشت نیوز، در شمال اروپا، فنلاند و نروژ به کمترین میزان مرگ و میر در رابطه با کووید-۱۹ در غرب می‌بالند و شیوع کم عفونت‌های ویروس کرونا با وجود این واقعیت است که آنها اقتصاد و جامعه‌هایشان را تا حد زیادی بازگشایی کردند، در حالی که محدودیت‌ها به این قاره بازگشتند.

در حالی که سوئد با خودداری از اجرای محدودیت‌های اجباری، توجه جهانی را به خود جلب کرده است، دو همسایه شمالی این کشور در حال حاضر به دلیل نزدیک بودن با معادل‌های غربی مانند کشورهای آسیایی که موفق شده‌اند از بدترین همه‌گیری دوری کنند، به چشم آمده‌اند.

دستورالعمل آنها، یک محدودیت رفت و آمد سریع و متمرکز در ماه مارس است که با به کارگیری کنترل شدید مرزی با آزمایش اجباری و قرنطینه برای همه‌ مسافران است.

در سایر بخش‌های اروپا، محدودیت‌های شدید در فصل بهار، به کم کردن عفونت‌ها کمک کرد، با این وجود در حالی که تعداد بسیاری از کشورهای این قاره مرزها را بازگشایی کرده‌اند، مسافران تابستانی عامل‌های محرک موج جدید و بزرگتر عفونت‌ها بوده‌اند.

فنلاند و نروژ با یک شیوه‌نامه یکسان کنترل‌های شدید مرزی، قرنطینه‌های اجباری و ردیابی دقیق تماس با محوریت متوقف کردن موارد ابرپخش‌کننده در هنگام بروز عفونت‌ها مطابقت دارند.

مسافران برای ورود به نروژ باید چک شوند و پس از ورود به مدت ۱۰ روز در یک مرکز مجاز بمانند.

جریمه های سنگین و حتی اخراج از کشور در انتظار متخلفان است.

به گفته‌ میکا سالمینن، مدیر بخش ایمنی بهزیستی و یکی از معماران روش همه‌گیری، متوقف کردن سفر از سراسر جهان به داخل کشور و ترغیب فنلاندی‌ها به سفر نکردن به خارج از کشور، باعث موفقیت فنلاند بود.

در نتیجه، سفرهای هوایی تا ۹۵ درصد کاهش یافت و بیش از ۹۴ درصد فنلاندی‌ها در داخل کشور خود به تعطیلات پرداختند.

سالمینن گفت :"بدین معناست که عفونت را مانند بیشتر اروپا وارد نکردیم."

افزون بر این، هر کشوری به خاطر داشتن یک اجماع  سیاسی گسترده در مورد برنامه‌های همه‌گیری خود برجسته است.

این اقدام‌ها با گذشت زمان کمی اصلاح شده‌اند، تا از سردرگمی در تغییر دستورالعمل‌های در بقیه اروپا جلوگیری شود.

در کشور نروژ، مسئولان و رویدادهای مختلف، یک کنوانسیون اطلاعاتی مشترک در ماه مارس برگزار کردند تا به پوشش همه‌گیری در کشور کمک کنند.

دولت فدرال، بخشی از توصیه‌های آگاهانه و اساسی این اقدام‌ها را فاش کرده است و نخست‌وزیر ارنا سولبرگ کنفرانس‌های تلویزیونی اطلاعاتی را برای جوانان برگزار می‌کند، که در این کنفرانس‌ها او و وزرایش در مورد همه‌گیری مورد پرسش قرار گرفتند.

هنگامی که مقام‌های نروژی مشاهده کردند که شیوع کووید-۱۹ در میان برخی اقلیت‌ها بیشتر است، برای طراحی یک روش استاندارد، همایش‌هایی با رهبران محلی و روحانیون ترتیب دادند.

نروژ در ماه جاری یک جهش در شرایط جدید تجربه کرد که مقامات مسئول اصلی را کارکنان بین‌المللی دانسته‌اند که با بهره‌برداری از یک راه گریز مجاز که از آن زمان بسته شده است، از قرنطینه خودداری کردند.

برای اطمینان، هر ملتی از تراکم کم ساکنان، زیرساخت‌های دیجیتالی درجه یک، برنامه مراقبت رفاه در سطح جهانی و باورهای گسترده‌ی همگانی  به مقامات سود می‌برد.

به گفته‌ ویویکا ریکت، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان فنلاند، در عمل نیمی از ۵.۵ میلیون نفر از ساکنان فنلاند از برنامه کاربردی ردیابی تماس ویروس کرونا دولت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تظاهرات در ایالات متحده و اروپا گفت :"هنگامی که دولت فدرال رهنمودهایی برای محافظت از ما در برابر یک همه‌گیری ایجاد می‌کند، ما مانند سایر ملت‌ها به خیابان‌ها نمی‌رویم تا بر علیه آنها تظاهرات کنیم."

به گفته‌ بنت هوئی، وزیر بهداشت و درمان نروژ، چنین باوری کلید پتانسیل نروژ شامل تحمیل اقدام‌های سخت‌گیرانه برای همه‌گیری بود.

او  به عنوان دستورالعملی برای شکست همه‌گیری به dugnadاشاره کرد - یک سنت فرهنگی نروژی از دوران وایکینگ‌ها که جامعه با یکدیگر برای یک هدف مشترک کار می‌کنند و در همبستگی با همسایگان انجام می شود.

وی توضیح داد:"برای افراد بسیار مهم است که تنها به دولت فدرال باور نداشته باشند، بلکه بدانند هنگامی که آنها از اصول پیروی می‌کنند، همسایگانشان نیز همان کار را انجام می‌دهند."

افزون بر این هر کشور از زمان تابستان برای سازماندهی خیز عفونت‌ها در زمستان استفاده کرد.

در دانشگاه‌های فنلاند در راستای همکاری با مقامات، ۱۰۰۰ نفر به صورت آنلاین برای انجام ردیابی تماس آموزش دیدند، در حالی که نروژ توانایی آزمایش گرفتن خود را تقویت می‌کند تا توانایی بررسی کردن پنج درصد جمعیت خود را هر هفته داشته باشد.

نروژ مانند فنلاند، دارای یک سیستم غیر متمرکز است که در آن شهرداری‌ها دارای برخی آزادی عمل‌ها و اختیارها برای تشکیل رهنمودهای همه‌گیری هستند.

اسلو، پایتخت نروژ، پس از تایید این مساله که ویروس در بین جوانانی که الکل مصرف می‌کنند، سریع‌تر گسترش می‌یابد، همه‌ بارها و مکان‌های خدمات غذایی را از ارائه‌ی الکل ممنوع کرد.

شرکت‌ها نیز مشارکت کردند. تقریبا ۹هزار نفر از ۱۲ هزار کارگر در فصل بهار از خانه کار کردند.

در حال حاضر این تعداد به ۷ هزار نفر کاهش یافته است، با این حال ۳۰ درصد کارگران ممکن است همزمان در محل کار حضور داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو