همه ما منتظر هستیم کرونا برود / مشکلات این روزهای خواننده‌ها از زبان تاج، عزیزی، کریمی و قهرمانلو

72

1399/9/4

11:02


خواننده‌هایی که الآن چند ماه است از کنسرت دور مانده و نفس تماشاگران را حس نکرده‌اند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

همه ما منتظر هستیم کرونا برود / مشکلات این روزهای خواننده‌ها از زبان تاج، عزیزی، کریمی و قهرمانلو

سرویس موسیقی هنرآنلاین: بارها این بحث از زبان افراد مختلف نقل شده که در شرایط کرونا آسیب‌های زیادی متوجه هنرمندان سراسر دنیا شده است ولی دراین‌بین هنرمندان موسیقی با سختی‌های بیشتری مواجه هستند.

در ماه‌های گذشته هرچند به‌صورت مقطعی و با محدودیت‌های زیاد، اما درهای سالن سینما و تئاتر به روی مخاطبان این هنر باز بود ولی هنرمندان موسیقی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون نتوانسته‌اند در حضور تماشاگران و علاقه‌مندان این هنر به اجرای موسیقی زنده بپردازند.

در دو هفته گذشته یکی از بحث‌های داغ در محافل هنری، مصوبه ستاد مبارزه در مورد تعیین ساعت 18 برای فعالیت مشاغل گروه‌های دو و سه و چهار بود که فعالیت‌های هنری را نیز شامل می‌شود؛ مصوبه‌ای که با افزایش میزان قربانیان کرونا، تحت‌الشعاع طرح جامع اعمال محدودیت‌های برای کنترل کرونا با سطح‌بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد قرار گرفت؛ طرحی که از شنبه اول آذر در سراسر کشور اجرایی شده و برابر با آن به‌جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود، همه مشاغل تعطیل شده‌اند.

پیرو گزارش هفته گذشته هنرآنلاین درخصوص دغدغه‌ها و مشکلات شرکت‌های موسیقی و تهیه‌کنندگان این حرفه در دوران کرونایی (اینجا)، در این گزارش نقطه نظرات چند خواننده را درباره مشکلات خود در این روزها شامل برگزاری کنسرت، برپایی کلاس‌های آنلاین و دیگر فعالیت‌های موسیقایی، منعکس می‌کنیم؛ خواننده‌هایی که الآن چند ماه است از کنسرت دور مانده و نفس تماشاگران را حس نکرده‌اند و دل‌تنگ صحنه هستند.

اگر به من بگویند همه شرایط مهیا است باز کنسرت برگزار نمی‌کنم

وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به این که ویروس کرونا شب و روز نمی‌شناسند، گفت: اگر به من بگویند همه شرایط مهیا است باز کنسرت برگزار نمی‌کنم چون کرونا ربطی به ساعت برگزاری کنسرت ندارد.

وی با اشاره به این که بخش زیادی از فعالیت‌هایش برگزاری کنسرت در ایران و سراسر دنیا بوده که همگی آن‌ها در چند ماه اخیر لغو شده‌اند، ادامه داد: من یکی از کسانی بودم که در این مدت دو بار کنسرت آنلاین برگزار کردم. یک‌بار در روز 30 فروردین‌ماه همراه با استاد کیوان ساکت در تهران و یک‌بار هم 20 مرداد در کرمان اجرای زنده داشتم. در آن کنسرت‌ها بحث مالی مطرح نبود و فقط به خاطر به آرامش رسیدن مردم اجرا رفتیم. هنرمندان موسیقی همواره دوست دارند برای مردم موسیقی اجرا کنند و روحیه مردم را بالا ببرند.

این خواننده موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با ضررهای کرونا به جامعه موسیقی اذعان کرد: من یک آموزشگاه موسیقی دارم. کلاس‌های آموزشگاه ما مثل برخی آموزشگاه‌های دیگر به‌صورت گروهی برگزار نمی‌شود و معلم و هنرجو با ماسک و فاصله زیادی از هم سر کلاس می‌نشینند. در ماه‌های قبل دستور دادند همه آموزشگاه‌ها را تعطیل کنند، درصورتی‌که مردم در رستوران‌ها روبروی همدیگر می‌نشستند و بدون ماسک غذا می‌خوردند. بنابراین ما در این مسئله متضرر شدیم. برخی از آموزشگاه‌ها استیجاری بودند و به خاطر این شرایط مجبور شدند کرکره آموزشگاه‌های خود را پایین بکشند.

تاج در پایان گفت: نکته دیگر این که الآن انگیزه‌ها کم شده است. اوایل شیوع ویروس کرونا مردم انرژی داشتند و به کمک همدیگر می‌آمدند ولی الآن چند وقتی است که دیگر حتی کنسرت آنلاین هم برگزار نمی‌شود. ای‌کاش از مدت‌ها قبل یک تدابیر عاقلانه‌تری گرفته می‌شد تا این اتفاقات نیفتد. من خودم هیچ برنامه‌ای برای برگزاری کنسرت ندارم.

منبع درآمد هنرمندان موسیقی قطع شده است

پیام عزیزی خواننده موسیقی پاپ در رابطه با فعالیت این روزهای خود به هنرآنلاین گفت: این روزها زندگی هنرمندان به هم ریخته و به‌سختی می‌توانند یک قطعه جدید تولید کنند چون مشکلات اقتصادی نسبت به گذشته دوچندان شده و بر روی فعالیت هنرمندان موسیقی تأثیر مستقیم گذاشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر همه ما منتظر هستیم کرونا برود تا بتوانیم کنسرت‌های خود را از سر بگیریم، چرا که برگزاری کنسرت یکی از راه‌های کسب درآمد هنرمندان موسیقی است تا بتوانند از درآمد کنسرت خود دست به ساخت قطعات جدید و تولید آلبوم موسیقی بزنند.

این خواننده موسیقی پاپ در پایان خاطرنشان کرد:  همکاران من نیز در همین شرایط به سر می‌برند و آن‌ها نیز به خاطر شرایط پیش‌آمده دیگر مثل سابق نمی‌توانند آثار جدید تولید کنند. این مسئله برای هنرمندانی که کمتر شناخته‌شده هستند سخت‌تر است و آن‌ها این روزها با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

به فکر برگزاری کنسرت نیستم

امیر کریمی خواننده موسیقی پاپ در رابطه با طرح جامع اعمال محدودیت‌های برای کنترل کرونا گفت: قوانینی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب می‌کند یک‌جانبه و یک بعدی نیست و از تمام ابعاد به آن نگاه می‌شود. من تمام ابعادی که آن‌ها در نظر می‌گیرند را نمی‌دانم و به همین خاطر سخت است که درباره این موضوع اظهارنظر کنم.

وی عنوان کرد: نکته اینجاست در کشورهای اروپایی دولت‌ها به افرادی که بیکار شده‌اند درآمد پرداخت می‌کنند ولی این امکان در ایران وجود ندارد و مجبور هستند که تعطیلی‌ها را به‌صورت مقطعی انجام بدهند. مسائل در ایران ابعاد زیادی دارد و ما به همه ابعاد اشراف نداریم.

این خواننده موسیقی پاپ در پایان با اشاره به این که اصلاً به این موضوع فکر نکرده که بخواهد در این شرایط کنسرت برگزار کند یا نه،خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که شرایط به همین منوال پیش نخواهد رفت و در طی چند ماه آینده تغییر خواهد کرد. به‌طور قطع به یقین واکسن به دست مردم می‌رسد و نتیجه محسوس خودش را نشان خواهد داد.

اوضاع بدتر شده است

سروش قهرمانلو آهنگساز، نوازنده سه‌تار و گیتار، خواننده و سرپرست گروه نیوش نیز در این رابطه گفت: موسیقی‌ای که بخواهد مردم را به تفکر وا دارد نیاز به حمایت بیشتری دارد. قبلاً از این نوع موسیقی حمایت صورت نمی‌گرفت و الآن اوضاع بدتر شده است.

این آهنگساز درباره برگزاری کنسرت آنلاین بیان کرد: به نظر من کنسرت آنلاین یک شوخی است. مهم‌ترین چیزی که در موسیقی وجود دارد کیفیت صدا است. شما ببینید الآن کنسرت آنلاین می‌گذارند، درحالی‌که اینترنت درست و حسابی در ایران وجود ندارد و از طرفی عامه مردم هم پولدار نیستند که دستگاه پخش مناسب داشته باشند. در کنسرت آنلاین هیچ کنشی هم بین مخاطب و موزیسین به وجود نمی‌آید.

قهرمانلو تصریح کرد: شما وقتی کنسرت می‌گذارید یک شور و حال از جمعیت می‌گیرید ولی آن شور و حال در کنسرت آنلاین وجود ندارد. اگر سی‌دی با کیفیت ضبط و پخش کنیم بهتر از کنسرت آنلاین است که نه کیفیت صوتی دارد و نه کیفیت تصویری.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو