درختان خرمالو که اصالتا برای کشور چین هستند هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب زیبا پرورش داده می شوند. میوه های نارنجی رنگ آنها به نام خرمالو به دلیل عطر و طعم شیرین و عسلی مانند شهرت دارند. به گزارش هلث لاین، خرمالو را می توان به صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کرد و به طور معمول در سراسر دنیا در ژله، نوشیدنی، پای و پودینگ استفاده می شود. این میوه نه تنها خوشمزه است بلکه مواد مغذی زیادی دارد که برای سلامتی شما مفید است، در اینجا برخی فواید خرمالو از جمله نحوه ترکیب آنها در رژیم غذایی آورده شده است.

سرشار از مواد مغذی

خرمالوها هرچند کوچک هستند، اما مقدار قابل توجهی مواد مغذی در خود دارند.

در واقع یک خرمالو (168 گرم) حاوی موارد زیر است:

کالری: 118

کربوهیدرات: 31 گرم

پروتئین: 1 گرم

چربی: 0.3 گرم

فیبر: 6 گرم

ویتامین A: 55 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

ویتامین C: 22 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

ویتامین E: 6 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

ویتامین K: 5 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

ویتامین 6B: 8 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

پتاسیم: 8 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

مس: 9 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

منگنز: 30 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

خرمالو همچنین منبع خوبی از B1، B2، فولات، منیزیم و فسفر است.

این میوه های رنگارنگ کم کالری و سرشار از فیبر هستند و آنها را به یک ماده غذایی دوستدار کاهش وزن تبدیل می کند. یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از مقدار توصیه شده ویتامین A، یک ویتامین محلول در چربی برای عملکرد ایمنی بدن، بینایی و رشد جنین را دارد.

جدا از ویتامین ها و مواد معدنی، این میوه حاوی مجموعه وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند بر سلامتی شما تاثیر مثبت بگذارد.

همچنین برگ های میوه خرمالو دارای ویتامین C، تانن و فیبر زیادی است و همچنین ماده تشکیل دهنده در برخی چای های درمانی است.

منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای کیفیت آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو فرآیندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود از آسیب سلول جلوگیری کرده یا آن را کند می کنند.

استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. خوشبختانه مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

رژیم های غذایی حاوی فلاونوئیدها که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در پوست و گوشت خرمالو با غلظت بالایی یافت می شوند با کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش قدرت ذهن مرتبط با سن و سرطان ریه ارتباط دارند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن است رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارد.

مطالعات رژیم های غذایی حاوی بتاکاروتن را با خطر کمتری در بیماری قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری متابولیک مرتبط دانسته اند.

علاوه بر این، یک مطالعه روی بیش از 37 هزار نفر نشان داد افرادی که رژیم غذایی سرشار از بتا کاروتن مصرف می کنند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

سلامت قلب را تضمین می کند

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها نفر تاثیر منفی می گذارد. خوشبختانه با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی ناسالم می توان از بسیاری از بیماری های قلبی پیشگیری کرد. ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند. این میوه حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است.

چندین مطالعه ارتباط بین مصرف رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها با کاهش خطر بیماری های قلبی را نشان داده است. رژیم های غذایی حاوی غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول LDL “بد” و کاهش التهاب از سلامت قلب حمایت کنند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند اسید تانیک و اسید گالیک که هر دو در خرمالو یافت می شود در کاهش فشار خون بالا، یک عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر است.

به کاهش التهاب کمک می کند

بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند. خوشبختانه انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری کمک کند.

خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی و ویتامین C است. ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کرده و با التهاب در بدن مقابله می کند.

ویتامین C با اهدای الکترون به این مولکول های ناپایدار، آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد، بنابراین آنها را خنثی و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

پروتئین واکنش پذیر C و اینترلوکین 6 موادی هستند که در واکنش به التهاب توسط بدن تولید می شوند.

به علاوه، مطالعات گسترده مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط دانسته اند.

خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همگی آنتی اکسیدان های قوی هستند که با التهاب در بدن مقابله می کنند.

سرشار از فیبر است

داشتن کلسترول بیش از حد به ویژه کلسترول LDL “بد”، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و حمله قلبی را افزایش دهد. غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند میوه ها و سبزیجات با کمک به بدن در دفع مقادیر اضافی از آن می توانند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند. خرمالو میوه ای سرشار از فیبر است که ثابت شده سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. فیبر برای حرکات منظم روده نیز مهم است و می تواند به کاهش سطح قند خون بالا کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را آهسته می کند که به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند. به علاوه، فیبر به سوخت باکتری های خوب روده کمک می کند که می تواند بر سلامت دستگاه گوارش و سلامت شما تاثیر مثبت بگذارد.

از سلامت بینایی حمایت کنید

خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت چشم فراهم می کند. در حقیقت یک خرمالو 55 درصد از مقدار توصیه شده ویتامین A را تامین می کند.

ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند. این میوه همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئید هستند و باعث تقویت بینایی می شوند.

رژیم های غذایی غنی از لوتئین و زاگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی را کاهش دهد از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، بیماری که بر شبکیه چشم تاثیر می گذارد و می تواند باعث کاهش بینایی شود.

بیشتربخوانید:کالری خرمالو

بیشتربخوانید:این همه خاصیت و فایده فقط در خرمالو؟

بیشتربخوانید:خواص میوه های پاییزی 

 

خوشمزه و آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی

خرمالو را می توان به غذاهای مختلف اضافه کرد می توانید  آن را به عنوان یک میان وعده ساده تازه میل کنید یا در دستورهای غذایی خوشمزه استفاده کنید.

در اینجا چند روش برای افزودن خرمالو به رژیم غذایی وجود دارد:

خرمالو را روی سالاد بریزید تا یک طعم فوق العاده را بچشید.

ماست یا بلغور جو دوسر خود را با خرمالوی تازه یا پخته شده مخلوط کنید.

خرمالو را در فر تفت دهید و با عسل میل کنید.

خرمالو خشک یا تازه را در کلوچه، نان یا کیک مخلوط کنید.

برای تهیه یک سالاد میوه ای خوشمزه با توت و مرکبات ترکیب کنید.

خرمالو را با مرغ یا گوشت بپزید تا ترکیبی از عطر و طعم بی نظیر را تجربه کنید.

خرمالو یخ زده را برای اضافه کردن مواد مغذی در دستور تهیه اسموتی مورد علاقه خود استفاده کنید.

خرمالو را به صورت میوه خشک تهیه کنید.

مترجم: الهه زارعی