رحمان سیفی آزاد: تله‌تئاتر بخشی از بحران نمایشی کشور را مرتفع می‌سازد / تئاتر تلویزیونی زود بازده و کم هزینه است / نمایش "وضعیت خاص" در انتظار پایان محدویت‌های کرونایی

63

1399/9/4

13:04


رحمان سیفی آزاد گفت: اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌های نمایش تعطیل است، شاید بهترین راهکار این است که پیام‌های محتوایی در قالب تله تئاترها به فعالیت‌های نمایشی رونق دهد.

رحمان سیفی آزاد: تله‌تئاتر بخشی از بحران نمایشی کشور را مرتفع می‌سازد / تئاتر تلویزیونی زود بازده و کم هزینه است / نمایش "وضعیت خاص" در انتظار پایان محدویت‌های کرونایی

سرویس تئاتر هنرآنلاین، رحمان سیفی‌آزاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره بازپخش برخی از تله‌تئاترها طی این روزها توسط شبکه چهار سیما گفت: این موضوع که پخش تله‌تئاترها در کنداکتور شبکه صداوسیما سهمی پیدا کرده است، اتفاق خوبی است که اگر ادامه یابد، تقاضای آنتن شبکه ایجاب می‌کند تا تولیدات جدیدی شکل گیرد و کنداکتور صدا و سیما در زمینه پخش تله‌تئاتر احیا شود و پیامدش تولید آثار جدیدی خواهد بود.

او در ادامه افزود: اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌های نمایش تعطیل است، شاید بهترین راهکار این است که پیام‌های محتوایی در قالب تله‌تئاترهایی به فعالیت‌های نمایشی رونق دهد. قطعاً با بودجه محدود صدا و سیما این امکان وجود ندارد تا خیل عظیم بیکاران تئاتر، پوشش داده شوند، ضمن اینکه بخش تولیدات سینما و تلویزیون نیز کم رونق شده و بیکاری مضاعفی در میان اهالی هنر شکل گرفته است اما با تمهیداتی در قالب تولید تله‌تئاترهای محتوایی می‌شود از بیکاری بسیاری جلوگیری کرد.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه در تولید تله‌تئاتر نسبت به دیگر برنامه‌ها و مجموعه‌ها پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس با همیت سازمان‌های مختلف امکان آن وجود دارد تا در این شرایط تولید تله‌تئاترها که هم زود بازده است ضمن اینکه تک لوکیشن و بازیگر محور است و هم اینکه ضبط آن داخلی است به منظور سرگرمی مخاطبان شکل اجرایی بگیرد.

سیفی‌آزاد در ادامه افزود: با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدا و سیما این امکان وجود دارد همه شبکه‌ها از ساختار تله‌تئاتر برای مخاطب کودک و خانواده بهره ببرند. همچنین خیل عظیمی از اهالی هنر در کوتاه‌ترین زمان با حداقل هزینه‌ها به کار گرفته شوند. توجه به این موضوع می‎تواند اتفاق بزرگی باشد و بخشی از بحران نمایشی کشور را در حوزه بیکاری نیروی انسانی و کمبود آثار نمایشی مرتفع سازد.

او همچنین اضافه کرد: آموزش و پرورش با ایجاد سازوکاری این امکان را دارد در لابه‌لای برنامه‌های آموزشی مدرسه که از تلویزیون پخش می‌شوند از نمایش‌های کوتاه تلویزیونی به منظور ایجاد تنوع و خلاقیت استفاده کند.

رحمان سیفی آزاد درباره بی‌توجهی مسئولان نسبت به تولید تله تئاترها، خصوصاً در این روزها که سالن‌های نمایشی تعطیل است، یادآور شد: شیوع ویروس کرونا حادثه‌ای بود که همه دنیا را غافلگیر کرد و از این رو این موضوع را تا به اینجا بی‌توجهی و کم‌کاری نمی‌دانم و در صورتی‌که پس از این به آن بی‌توجهی شود و سیاستگذاری در این خصوص شکل نگیرد باید به آن نقد داشته باشیم. به گمانم هنوز دیر نشده و این امکان وجود دارد تا سامان‌دهی شود.

او در ادامه افزود: اکنون شرایط فراهم است تا تمام شبکه‌های تلویزیونی به صورت گسترده و با بودجه حداقلی به تولید تله‌تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که بسیار زود بازده است، بیاندیشند. در حال حاضر بسیاری از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر  آزاد بیکار هستند و این امکان وجود دارد تا از آن‌ها خواسته شود تا به منظور سرگرمی مخاطبان آثاری تولید و از شبکه‌های استانی پخش شود. این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کلان است که می‌شود به آن فکر کرد.

سیفی آزاد ضمن اشاره به اینکه طبق توافق با سعید اسدی قرار بود اواخر سال گذشته نمایش "وضعیت خاص" را در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه آورم، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل تعطیلی سالن‌های نمایش در پی شیوع ویروس کرونا اجرای این نمایش در سال گذشته میسر نشد و قرار بر این شد تا این نمایش را آذرماه امسال به صحنه آورم که در پی تغییر مدیریت این مجموعه و تعطیلات پیش آمده گفت‌وگویی با مدیریت جدید نداشته‌ام و در صورتی‌که سالن‌های نمایش باز شوند و آقای گله‌دارزاده توافقات مدیریت قبلی را بپذیرد، این نمایش را به صحنه خواهم آورد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو