بررسی مزایای گهواره برقی برای نوزاد

بررسی مزایای گهواره برقی برای نوزاد


منبع: دلگرم

255

1399/9/4

13:35


بررسی مزایای گهواره برقی برای نوزاد

استفاده از گهواره برای نوزاد

یکی از وسایلی که برای خواباندن و آرام شدن نوزادان استفاده می شود، گهواره است. با تمام مزایایی که گهواره برای آرام گرفتن نوزاد دارد، ممکن است خطراتی نیز داشته باشد. امروزه انواع مختلفی از گهواره ها به بازار آمده که والدین برای نوزاد خود تهیه می کنند و از آن استفاده می کنند.

یکی از انواع پرطرفدار این گهواره ها، گهواره برقی است. اما ممکن است ندانید که این نوع گهواره برای نوزاد مفید است یا مضر. معمولا وقتی یک وسیله برقی است، بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که ممکن است برای نوزاد مضر باشد. حقیقت این امر را در ادامه خواهید دید.

آیا گهواره برای نوزاد مفید است ؟

قبل از اینکه درمورد مزایا و معایب گهواره برقی سخنی بگوییم، بهتر است به طور کلی استفاده از گهواره را بررسی کنیم. گهواره یک ترجیح شخصی است که بسیاری از والدین برای نوزاد خود استفاده می کنند. گهواره از زمان های خیلی قدیم وجود داشته اما به این شکلی که امروزه وجود دارد، نبوده است.

بدون شک گهواره می تواند مزایایی به دنبال داشته باشد. بعد از آغوش مادر، گهواره مکانی برای آرام گرفتن نوزاد به شمار می رود. اگر نوزاد شما در گهواره قرار گیرد، با حرکات آرام گهواره می تواند زودتر به خواب فرو رود.

همچنین گهواره را می توانید در اتاق خواب کنار تخت خودتان قرار داده و نوزاد را در آن بخوابانید. این وسیله قابل حمل بوده و می توانید روزها در هال و شب ها در اتاق خواب قرار دهید.

اما برخی افراد به دلیل خطراتی احتمالی مثل حرکات شدید گهواره، پرت شدن نوزاد روی زمین و ... از این وسیله استفاده نمی کنند.

مضرات گهواره برقی برای نوزاد

محاسن گهواره برقی برای نوزاد

ویژگی های گهواره استاندارد برای نوزاد

گهواره مناسب برای نوزاد دارای ویژگی هایی است که عبارتند از:

گهواره نباید بالای ده سال ساخت داشته باشد چون این گهواره ها قدیمی هستند و ممکن است به راحتی بشکنند. پس اگر از گهواره های دست دوم استفاده می کنید، باید سال ساخت آن را بدانید.

فاصله بین میله های گهواره نباید بیشتر از 5 یا 6 سانتی متر باشند، چون اگر فاصله بیشتر از این باشد، ممکن است سر نوزاد بین آن ها گیر کند. پس یکی از ویژگی های گهواره مناسب برای نوزاد، داشتن میله هایی با فاصله کم است.

گهواره باید به شکلی باشد که گوشه های آن با تشک پر شود و جای خالی گوشه ها بیشتر از 2.5 سانتی متر نباشد.

لوازمی که در ساخت گهواره استفاده شده است مثل پیچ و براکت ها باید کاملا ایمن باشند و پوشانده شده باشند تا به نوزاد صدمه ای وارد نکنند. همچنین نباید گهواره لبه های تیز و برنده داشته باشد. گهواره های چوبی نیز باید فاقد هرگونه ترک خوردگی باشند.

یکی از ویژگی های گهواره مناسب برای نوزاد، داشتن تشکی با اندازه استاندارد است. اگر گهواره نوزاد شما به شکل بیضی یا گرد است، باید تشکی متناسب با این شکل داشته باشد. همچنین تشک باید در قسمت داخلی گهواره محکم باشد و بین گهواره تا تشک به اندازه دو انگشت فاصله باشد.

مزایای گهواره برقی

گهواره خوب و مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟

مقایسه گهواره برقی با گهواره دستی

وقتی که نام وسیله ای برقی برای نوزاد می آید، اکثر افراد گمان می کنند که آن وسیله برای نوزاد مضر است و نوسانات برق ممکن است آسیب هایی به مغز نوزاد وارد کند. اما ببینیم در مورد گهواره برقی چه مسائلی وجود دارد.

گهواره برقی نوعی گهواره است که به شکل یکنواختی حرکت می کند و نیازی نیست که با دست آن را به حرکت درآورید. در واقع این نوع گهواره خطری برای نوزاد نداشته و با نوسانات یکنواختی که دارد، باعث تنظیم شدن مغز نوزاد شده و کمک می کند که او زودتر به خواب فرو رود.

طی تحقیقات انجام شده روی گهواره برقی برای نوزاد، نتیجه نشان داده که استفاده از این نوع گهواره 2 تا 4 دقیقه زودتر از گهواره دستی نوزاد را به خواب فرو می برد. در واقع می توان گفت که خطر این نوع گهواره از گهواره های دستی کمتر است.

گهواره برقی حرکات یکنواخت و نوسانات یکسانی دارد در حالی که گهواره های دستی سرعت و نوسان ناپایداری دارند. همین امر سبب می شود که مغز نوزاد در گهواره های دستی مدام نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد و اینگونه باعث سرگیجه و برگرداندن شیر نوزاد شوند.

در حالی که گهواره برقی با حرکات یکسان، زودتر مغز نوزاد را تنظیم می کند و از عصبی شدن نوزاد جلوگیری می کند.

مزایای گهواره برقی برای نوزاد

گهواره برقی به دلیل حرکات آرام و چرخش به جلو عقب، می تواند باعث آرامش نوزاد شود و او را تسکین دهد. معمولا این نوع گهواره ها در سه موقعیت حرکت می کنند که با استفاده از اهرم می توان آن را تنظیم نمود.

همچنین برخی از گهواره های برقی موسیقی های آرامش بخش نیز پخش می کنند و باعث می شوند که نوزاد زودتر و راحت تر به خواب فرو رود. می توانید تنظیمات گهواره را تغییر دهید تا متوجه شوید بهترین حالت برای نوزاد شما چیست.

علاوه بر مزایای گهواره برقی برای نوزاد، این نوع گهواره برای والدین نیز مزایایی دارد. والدین معمولا به دلیل مشغله های مختلف دوست دارند نوزادشان راحت تر و زودتر بخوابد. گهواره های برقی نیازی ندارند که والدین کاری کنند.

فقط نوزاد را در گهواره می خوابانند و گهواره برقی را روشن می کنند. اینگونه والدین وقت و انرژی خود را ذخیره کرده و بهتر به کارهای خود رسیدگی می کنند.

خوبی های گهواره برقی

گهواره برقی چه مزایایی دارد ؟

تا چه سنی می توان نوزاد را در گهواره خواباند ؟

لازم است بدانید که گهواره برای ماه های اولیه تولد نوزاد استفاده می شود و نمی توان وقتی که نوزاد وارد سن کودکی شد هنوز او را در گهواره خواباند. در واقع امن ترین جا برای نوزاد تا سن 6 ماهگی، گهواره است.

اما باید حتما به محدودیت های وزنی گهواره نیز توجه داشته باشید و در هنگام خرید این عامل مهم را در نظر بگیرید. برخی از گهواره ها تا وزن 5 کیلوگرم را می توانند تحمل کنند در حالی که برخی از آن ها تا وزن 10 کیلوگرم را نیز تحمل می کنند.

پس به وزن نوزاد خود توجه کنید و او را در گهواره بخوابانید. اما به یاد داشته باشید که حتی اگر از گهواره برقی برای نوزاد خود استفاده می کنید، باز هم نظارت داشته باشید و حالت خوابیدن نوزاد را زیر نظر داشته باشید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو