درمان گوش درد کودکان و روش های پیشگیری از آن

درمان گوش درد کودکان و روش های پیشگیری از آن


منبع: آرگا

148

1399/9/4

13:40


حفظ سلامت نوزادان و کودکان یکی از مشکلترین وظایف پدران و مادران است. بدلیل اینکه نوزادان نمی توانند صحبت کنند بنابراین یکی از راههای ابراز مشکلات جسمیشان گریه کردن است. گوش درد کودکان یکی از مشکلاتی است که در بین نوزادان و کودکان تا سنین قبل از مدرسه بسیار شایع می باشد. در این مطلب راجع به راههای درمان و پیشگیری از این مشکل صحبت می کنیم.

یکی از نشانه های گوش درد کودکان گریه شدید است وقتی که علتی مشخص برای گریه کودکتان یافت نشد احتمال اینکه به گوش درد مبتلا شده باشد, زیاد است. گفتنی است گریه باعث شدت درد گوش کودک می شود.

درمان گوش درد

علتهای گوش درد کودکان

گوش درد کودک ممکن است در اثر عفونت گوش باشد. این عفونت ممکن است به دلیل فعالیت ویروس ها,میکروبها و باکتری ها در گوش میانی باشد. ممکن است این عفونتها پشت مایع گوش جمع شوند و باکتری ها را به تمام گوش منتقل کرده و باعث درد شدید در این مناطق می شود.

گاهی نیز دلیل گوش درد خصوصا در نوزادان, اختلال در شکل گیری شیپوری گوش در دوران جنینی است که درد گوش میانی را به دنبال دارد. به همین دلیل توصیه می شود حتما کودک را نزد پزشک برده تا با معاینه دقیق علت درد گوش مشخص شده و درمان گوش درد کودک صورت گیرد. اگر پزشک متخصص اختلال در شکل گیری شیپور گوش را تشخیص داد باید نوزاد تحت درمان قرار گرفته تا از مشکلات شنوایی اش در آینده جلوگیری شود.

گوش درد

علائم گوش درد در کودکان

همانطور که گفته شد گریه طولانی کودک خصوصا در شب یکی از علائم گوش درد است. گوش درد ناشی از عفونت با علائمی مانند تب, کاهش اشتها, اختلال در حفظ تعادل و اختلال خواب نیز همراه هستند. نوزادانی که گوش درد همراه با عفونت دارند معمولا به سختی شیر می خورند و در نوزادان این مشکل حادتر است. گاهی عفونتهای موجود در مجرای گوش با چرک خودش را نشان می دهد. همچنین علائمی مانند ملتهب شدن و قرمزی گوش ها ممکن است نشانه گوش درد کودک باشد. در این مواقع ممکن است ناحیه گوش دارای بویی ناخوشایند باشد.

در موارد خیلی شدید عفونت گوش ممکن است به پرده گوش آسیب وارد شده و یا پاره شود. با اینکه این پارگی با رشد کودک ترمیم می شود اما روی قدرت شنوایی او تاثیر می گذارد.

 گوش درد کودکان

درمان گوش درد

بهترین درمان گوش درد کودکان، بردن او نزد پزشک است تا گوش را معاینه کرده و هرگونه مشکل آن را تشخیص داده و درمان مرتبط با آن صورت گیرد. در مواردی نیز می توانید حوله ای تمییز را کمی گرم کرده و روی گوش نوزاد بگذارید. دقت کنید که حوله خیلی داغ نباشد و نوزاد بتواند آن را تحمل کند.

درمان خانگی گوش درد نوزادان

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت رفع گوش درد کودک وجود دارند که در ادامه مطلب شما عزیزان را با چند روش طبیعی و موثر آشنا خواهیم کرد.

سیر :

یکی از راهکارهای طبیعی جهت رفع گوش درد نوزادان استفاده از سیر می باشد زیرا، دارای صد باکتریایی دارد و کمک زیادی به تسکین گوش درد عفونی می کند بنابراین، یک قاشق چای خوری سیر خرد شده را به همراه دو قاشق غذا خوری روغن کنجد بر روی حرارت قرار دهید اجازه دهید خنک شود سپس روغن آن را جدا کرده و دو تا سه قطره از این روغن را داخل گوش کودک تان بریزید، می توانید از این قطره های خانگی روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

درمان خانگی گوش درد کودک

روغن زیتون :

در صورتی که هیچ علائمی از زخم و پارگی در گوش کودک تان وجود ندارد می توانید به منظور درد گوش از روغن زیتون استفاده کنید بنابراین، کمی از این روغن را گرم کرده سپس سر فرزندتان را به طرف بالا کشیده و با کمک قطره چکان سه تا پنج قطره از آن را داخل گوش مورد نظر بریزید، به منظور پیشگیری از ریختن روغن زیتون توپ پنبه ای را در گوش بگذارید، جهت رسیدن به نتیجه مطلوب روزی یک تا دو بار از این روش استفاده کنید.

شیر پستان :

شیر پستان به دلیل داشتن آنتی بادی های طبیعی کمک شایانی به بهبودی هر نوع عفونت گوش می کند بنابراین، علاوه بر تغذیه با شیر مادر می توانید چند قطره از شیر پستان را با استفاده از قطره چکان داخل گوش آسیب دیده بریزید، از این روش هر چند ساعت یک بار استفاده کنید.

درمان گوش درد کودکان

دستگاه رطوبت ساز :

در صورتی که علل گوش درد در کودکتان سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می باشد استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور در اتاقی که کودک دلبندتان می خوابد گزینه بسیار مناسبی است زیرا، تنفس در هوای مرطوب باعث کاهش فشار بر پرده گوش شده و گوش درد کودک تان بهبود پیدا می کند.

روش های بهبود گوش درد کودک

نکاتی برای جلوگیری از گوش درد کودک

بدن نوزادان در برابر عفونتها ضعیفتر عمل می کند. به همین خاطر ممکن است سرماخوردگی نوزاد باعث عفونت شدید گوش کودک شود. بنابراین لازم است که با مراقبتهای ویژه آن ها را در برابر ویروس سرماخوردگی حفظ کنید.

به کودکی که در حالت خوابیده است, شیر ندهید. ممکن است قطره های ریز به داخل گوش کودک ریخته و مشکلات عفونی بوجود آورد. از طرفی مشکلات گوارشی نیز در این حالت بوجود می آید.

علائم گوش درد

با رعایت بهداشت می توانید تا حد زیادی از بروز عفونت گوش جلوگیری کنید. در هنگام استحمام کودک از شستشو شدید و دستکاری زیاد گوش خودداری کنید. گفتنی است گوش پاکن یا وسایل دیگر را برای پاک کردن گوش کودکتان به کار نبرید. زیرا ممکن است به پرده گوش آسیب برساند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو