آیا استفاده از یخ برای درمان جوش و آکنه موثر است؟

آیا استفاده از یخ برای درمان جوش و آکنه موثر است؟


منبع: زیبامون

183

1399/9/4

14:12


در این بخش از زیبامون به تمام تاثیرات و فواید استفاده از یخ برای درمان جوش و آکنه اشاره کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

آیا استفاده از یخ برای درمان جوش و آکنه موثر است؟

برای حل مشکلات مختلف همیشه ممکنه راه حلهای سریع و ساده پیدا بشه و استفاده از یخ یکی از روشها و راه حلهای سریع برای درمان جوش و آکنه هست! استفاده از یخ ساده‌ترین درمان خانگی هست که میتونید برای از بین بردن جوش و اکنه استفاده کنید. این روش تاثیر خوبی در از بین بردن قرمزی جوش و کاهش التهاب ناشی از جوش و اکنه داره و تقریبا هیچگونه عارضه جانبی رو به همراه نداره.

البته لازمه بدونید که استفاده از یخ تاثیر جادویی بر روی از بین بردن جوش و اکنه نداره؛ اما میتونه روند بهبودی جوش و بهبود ببخشه و کمک میکنه تا سریعتر از شر جوش و اکنه خلاص بشید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام تاثیرات و فواید استفاده از یخ برای درمان جوش و اکنه و همچنین روش استفاده از یخ بر روی صورت رو یاد بگیرید و در مواقع اضطراری از این روش برای درمان جوشهای مزاحم استفاده کنید.

 

آیا یخ به درمان و بهبود جوش و اکنه کمک میکند؟

استفاده از یخ برای درمان جوش موضوع جدیدی نیست! این ایده در سال 1925 توسط ژیرودو (Giraudeau) ابداع شد. او پیشنهاد کرد که از استون (acetone)، دی اکسید کربن برف (carbon dioxide snow) و گوگرد (sulfur) میشه برای درمان جوش و آکنه استفاده کرد.

علاوه بر این، یک پزشک انگلیسی به نام جیمز آرنوت (James Arnott) هم یکی از طرفداران استفاده از درمان سرد برای از بین بردن جوش و اکنه بود. بنابراین میشه گفت یخ درمانی سابقه طولانی در درمان جوش و اکنه داره و فواید مختلفی هم در این زمینه داره که در ادامه به برخی از تاثیرات و فواید یخ برای درمان جوش و آکنه اشاره کردیم:

 

1. یخ برای کاهس تورم و التهاب ناشی از جوش و اکنه

قرمزی و تورم ناشی از جوش و اکنه کیستیک مثل یک کابوس وحشتناک برای همه افراد هست! اما خبر امیدوار کننده‌ای که برای این موضوع وجود داره این هست که استفاده از یک تکه یخ بر روی این جوشها میتونه باعث منقبض شدن رگهای خونی بشه و التهاب و تورم ناشی از جوش و آکنه رو به حداقل میرسونه. 

یخ دارای یک اثر بی حسی بر روی پوست هست و جریان خون رو در زیر پوست کاهش میده و از این طریق، آرامش فوری رو برای پوست به وجود میاره.

 

یخ

 

2. یخ برای کوچک کردن منافذ پوستی

یکی از دلایل اصلی ایجاد کننده جوش و آکنه، مسدود شدن منافذ پوستی به دلیل تجمع آلودگی و سلولهای مرده پوست در این منافذ هست و تهاجم باکتریایی به پوست باعث ایجاد جوش و اکنه میشه. استفاده از کمپرس یخ بر روی پوست صورت، تاثیر خیلی خوبی در سفت و کوچک شدن منافذ پوستی داره و از این طریق مانع از ورود باکتریها و مواد تحریک کننده به درون منافذ پوستی خواهد شد.

 

حتما بخوانید: چه خوراکی هایی باعث ایجاد جوش می شوند؟

 

چگونه از یخ برای درمان سریع جوش و آکنه استفاده کنیم؟

شما نباید به هیچ عنوان تکه‌های یخ رو به طور مستقیم روی پوست قرار بدید. در ادامه به چندتا از بهترین روشهای استفاده از یخ برای درمان جوش و آکنه اشاره کردیم:

 

1. یک بسته یخی درست کنید

مکعبهای یخی رو درون یک حوله نخی یا پارچه نخی قرار بدید و این حوله رو درون یک کیسه فریزر قرار بدید. این بسته یخی رو به مدت 10 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار بدید و به آرومی ماساژ بدید. 3 تا 4 دقیقه استراحت کنید و مجددا به مدت 10 دقیقه، این کیسه یخی رو بر روی پوست قرار بدید. به یاد داشته باشید که هرگز بیشتر از 20 دقیقه کیسه یخی رو بر روی پوست نگذارید!

 

یخ و پارچه نخی

 

2. از آب سرد در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید

اگر جوش و اکنه خفیف و جزئی روی پوست ایجاد شده بهتره به جای استفاده از کیسه یخی، از اب سرد برای شستن صورت استفاده کنید و مطمئن باشید که این کار هم اثر مشابه با استفاده از یخ بر روی پوست خواهد داشت. برای اینکار توصیه میشه هر روز صبح و عصر، مقداری اب سرد و یخ رو به پوست صورت بپاشید و با استفاده از یک پاک کننده ملایم، صورتتون رو تمیز کنید.

به طور کلی، پیشنهاد میشه استفاده از اب سرد رو در روتین مراقبت از پوست روزانه خود بگنجونید و از تاثیراتی که بر روی پوست داره بهره مند بشید.

 

شستن صورت

 

حتما بخوانبد: جوش صورت - روشهای اشتباه در درمان جوش

 

3. ماسک صورت یخ زده درست کنید

برای بهره مندی از خواص یخ بر روی پوست میتونید ترکیبات ماسک صورت رو به شکل یخ زده اماده کنید و بر روی پوست صورت مورد استفاده قرار بدید. برای این منظور پیشنهاد میشه مقداری آب لیمو رو با مقداری آب گوجه فرنگی ترکیب کرده و درون قالب یخ بریزید و در فریزر قرار بدید تا کاملا منجمد بشه. سپس این مکعب یخی رو درون پارچه نخی قرار داره و بر روی پوست آسیب دیده بمالید. 

علاوه بر این میتونید مقداری چای بابونه دم کنید و درون قالب یخ بریزید و بعد از منجمد شدن این قالب یخ رو درون یک پارچه نخی قرار داده و روی پوست ماساژ بدید.

 

مکعب یخی

 

4. صورت خود رو درون آب یخ قرار بدید

یک کاسه بزرگ اماده کنید و درون آن را با آب و تکه‌های یخ پر کنید. میتونید چند برش لیمو و خیار هم درون کاسه بریزید. حالا باید صورت خود رو به مدت چند ثانیه درون این کاسه قرار بدید تا تمام قسمتهای صورت در تماس با آب یخ قرار بگیره. این کار رو به مدت 2 تا 3 دقیقه تکرار کنید.

 

کاسه آب یخ

 

حتما بخوانید: پیشگیری و درمان جوش صورت با گلاب، از بین بردن جای جوش و آکنه

 

نکاتی که باید قبل از استفاده از یخ روی جوش و اکنه بدانید

 

  • هنگامی که یخ رو بر روی پوست قرار میدید ممکنه چرک و عفونت درون جوش و اکنه به سمت سطح پوست حرکت کنه. اگرچه تخلیه کردن جوش در این مواقع بسیار وسوسه کننده هست اما بهتره از این کار خودداری کنید. زیرا خالی کردن جوش و آکنه باعث بدتر شدن التهاب خواهد شد و ممکنه جای جوش و زخم روی پوست باقی بمونه.

 

  • در هنگام استفاده از یخ بر روی پوست باید خیلی مراقب باشید. زیرا اگر یخ برای مدت طولانی روی پوست بمونه ممکنه باعث سرمازدگی بشه. بنابراین توصیه میشه یخ رو 1 تا 2 دقیقه روی پوست بمالید، چند دقیقه به پوست استراحت بدید و مجددا این کار رو به مدت 2 دقیقه دیگر تکرار کنید.

 

  • اگر بعد از استفاده از یخ متوجه ایجاد قرمزی یا بی حسی بر روی پوست صورت شدید لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

  • یخ رو به آرومی و با ملایمت روی پوست ماساژ بدید. زیرا هرگونه اصطکاک یا تحریک پوست در اثر مالش یخ روی پوست ممکنه شرایط جوش و اکنه رو بدتر کنه.

 

  • اگر تصمیم به استفاده از کمپرس گرم بر روی پوست صورت دارید باید حتما اینکار رو قبل از استفاده از یخ بر روی پوست صورت انجام بدید. به لین دلیل که پس از استفاده از یخ بر روی پوست به هیچ عنوان نباید از کمپرس گرم استفاده بشه؛ زیرا ممکنه باعث آسیب شدیدتر به پوست بشه.

 

یخ روی جوش

 

حتما بخوانید: چگونه جوش صورت را بپوشانیم؟ پوشاندن انواع آکنه با آرایش

 

سخن آخر

جوش و اکنه یکی از مشکلات پوستی هست که تقریبا تمام افراد با اون مواجه میشن و ممکنه کمی دردسر ساز هم باشه. به همین دلیل هست که توصیه میشه برای درمان جوش و اکنه باید کمی صبور باشید. اگرچه استفاده از یخ میتونه تسکین فوری یا موقتی برای جوش و اکنه فراهم کنه، ما این تنها چیزی نیست که باید برای درمان آکنه خود به آن اعتماد کنید. بهتره عادت‌ها و سبک زندگی خودتون رو بررسی کنید و با پزشک متخصص مشورت داشته باشید و طبق توصیه‌های پزشک بهترین روش درمانی برای جوش و آکنه رو مورد استفاده قرار بدید.

آیا شما تا به حال از یخ برای تسکین و درمان جوش و اکنه استفاده کردید؟ تجربیات خودتون رو با ما در میون بگذارید!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو