سفر کردن به جزیره قشم؛ جزیره عجایب هفتگانه ایران

سفر کردن به جزیره قشم؛ جزیره عجایب هفتگانه ایران


منبع: تاپ ناز

114

1399/9/4

14:25


سفر به جزیره عجیب هفتگانه ایران جزیره قشم

یکی از بهترین لذت های مردم ایران و جهان سفر کردن است. تقریبا کسی را پیدا نمی کنید که علاقه ای به سفر کردن نداشته باشد کسانی هم که خیلی میل به سفر دارند برایشان فرقی نمی کند در چه فصلی به سفر بروند. به محض اینکه شرایطشان محیا شود راهی سفر می شوند، اما برخی دیگر از افراد برای سفر کردن فصل خاصی را انتخاب می کنند. این افراد معمولا فصل تابستان را برای سفر کردن انتخاب می کنند و به سفر می روند، اما در فصول سرد در منزل می مانند و تا گرم شدن هوا و رسیدن فصل بهار و تابستان ترجیح می دهند سفر نروند. اما این افراد شاید ندانند که در فصل سرد سال نیز مناطق زیبایی در ایران وجود دارد که می توانند به آنجا سفر کنند و از زیبایی های این مکان ها لذت ببرند.
به همین دلیل در این مطلب قصد داریم یکی از زیباترین جزیره های خلیج فارس که به جزیره عجایب هفتگانه نیز معروف است، جزیره قشم را معرفی کنیم. قشم به عنوان بزرگ ترین جزیره ایران، همه ساله مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند. این جزیره دیدنی بسیار دارد. عجایب طبیعی روایت ها و داستان های افسانه های ساکنان، دره ها، تنگه ها، غارها و سواحل شگفت انگیز هر یک برای شیفته کردن هر مسافری کافی هستند تا از رفتن به قشم پشیمان نشود. سوای این ویژگی ها، قشم حیات وحش بی نظیری هم دارد. این جزیره زیستگاه گونه های مختلف و کمیابی از حیوانات است که برخی از آن ها در خطر انقراض قرار دارند. شگفتی های قشم را نه باید خواند و نه باید شنید. آنها را باید از نزدیک دید و لمس کرد. با ما همسفر شوید تا در سردترین فصل سال، گرم ترین سفر را تجربه کنید.

همچنین بخوانید : حقایق و دانستنی های جالب در مورد قشم

عکس هوایی از جزیره قشم
شماره تلفن های ضروری
پلیس: 110
اورژانس: 115
آتش نشانی: 125
هواشناسی: 134
هلال احمر: 112چطور برویم؟

سفر به قشم یک تجربه خوشایند است. اما چگونه باید به قشم رفت؟ برای رفتن به این جزیره اسرارآمیز چند انتخاب دارید: هوایپما، قطار، اتوبوس، یا خودروی شخصی.
سفر با قطار
در این انتخاب هم شما باید بلیت قطار تهران بندرعباس را تهیه کنید و بعد از رسیدن به بندرعباس به وسیله لنج ها و قایق های مسافربری به جزیره قشم بروید. قیمت بلیت قطار تهران تا بندرعباس هم 80 هزار تومان است.
سفر هوایی
سفر هوایی کم دردسرترین انتخاب برای رفتن به قشم است زیرا همه روزه بین تهران و قشم پرواز رفت و برگشت برقرار است و شما مستقیما می توانید وارد این جزیره شوید.
قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما تهران به قشم هم 80 هزار تومان است.

سفر به قشم با خودروی شخصی
سفر به قشم با خودروی شخصی خارج از هزینه های جانبی، یکی از بهترین انتخاب هاست. زیرا قشم جزیره ای بزرگ و جاذبه های گردشگری اش پراکنده است، بد نیست که هر گردشگری در این جزیره خودروی شخصی داشته باشد. شما در این انتخاب می توانید تا بندرعباس اتومبیل رانی کنید و بعد از رسیدن به بندرعباس با شناورهای مخصوص حمل خودرو، وسیله نقلیه تان را به جزیره ببرید.پیشنهاد
1. جزیره هنگام
جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل 2 کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. این جزیره از چند روستای مسکونی چون هنگام جدید، هنگام قدیم، خماسی و غیل تشکیل یافته و محل بسیار مناسبی برای دیدن حیات وحش از جمله دسته های دلفین ها، پرنده ها و جبیر (نوعی غزال) است. ساحل نقره ای در حاشیه جزیره هنگام، ساحل بسیار دیدنی است.

کجا بمانیم؟

هتل ارم
هتل چهار ستاره ارم بهترین و لوکس ترین هتل جزیره زیبای قشم است که به تازگی تاسیس شده است. این هتل دارای 5 طبقه است و از 105 فضای اقامتی با چشم انداز فوق العاده از دریای نیلگون خلیج همیشه فارس تشکیل شده است.امکانات هتل: رستوران در 2 طبقه، کافی شاپ، سالن صبحانه خوری، سالن آمفی تئاتر، سالن همایش و کنفرانس، گیم نت، سالن بیلیارد، سالن بدنسازی و ماساژ، اتاق بازی کودک، فضای سبز، آب نما و فواره موزیکال، آلاچیق، چای خانه سنتی، مسیر پیاده روی، زمین تنیس، خدمات خانه داری و اینترنت رایگان پرسرعت.
نشانی: جزیره قشم، بلوار آزادگان، رو به روی شیلات.

 

هتل الوند

هتل الوند قشم از بهترین هتل های سه ستاره و ساحلی جزیره قشم است که از 16 اتاق با امکانات رفاهی مطلوب، تشکیل شده است. تعدادی اتاق های این هتل چشم انداز رو به دریا دارند. هتل الوند دسترسی خوبی به جاذبه های گردشگری جزیره شگفت انگیز قشم دارد.
این هتل فاصله کمی تا پارک زیتون، قلعه پرتغالی ها و میدان امام قلی خان دارد و میهمانان آن به راحتی می توانند از این جاذبه های دیدین بازدید کنند. از دیگر مزایای این هتل نزدیکی به مراکز خرید قشم است.
نشانی: جزیره قشم، بلوار آزاگان، میدان سعدی

 

هتل مارینا 2

هتل سه ستاره مارینا یکی از هتل های تازه تاسیس مجموعه هتل های مارینا در جزیره قشم است که رو به روی در جنوبی بازار ستاره قشم قرار گرفته است. این هتل 25 واحد اقامتی متنوع در فضایی آرامش بخش، گرم و دوستانه برای میهمانان عزیز فراهم کرده است و خدمات و تسهیلات مناسبی نیز به آنها ارائه می دهد. دسترسی مناسب به بازارها و ساحل، این هتل را به یکی از بهترین هتل های جزیره قشم تبدیل کرده است.
نشانی: جزیره قشم، بلوار ولی عصر، خیابان فارس، رو به روی درب جنوبی بازار ستاره.

 

هتل سینگو درگهان

هتل سه ستاره سینگو، هتلی نوساز و باکیفیت است که در قلب مراکز تجاری بزرگ درگهان، در طبقه دوم مجتمع تجاری قرار گرفته است. این هتل دارای 65 فضای اقامتی مجهز به امکانات رفاهی مناسب است. با اقامت در هتل سینگو می توانید به راحتی با چند قدم پیاده روی به ساحل بروید و اوقات فراغت خود را به تماشای موج های نقره فام خلیج فارس بنشینید.
نشانی: جزیره قشم، درگهان، مجمتع تجاری دریا، طبقه دوم
هتل ژئوپارک یکی از هتل های سه ستاره بسیار تمیز و خوب قشم است که در یکی از بهترین مناطق این جزیره زیبا قرار گرفته است. این هتل که اخیرا بازسازی شده است دارای واحدهای اقامتی متنوع و امکانات مطلوبی است. برخی از پنجره اتاق های هتل رو به ساحل زیبای خلیج فارس باز می شوند به گونه ای که می توانید در اتاق خود نظاره گر خلیج فارس بی کران باشید. نزدیکی هتل ژئوپارک به بازار قدیم قشم و قلعه پرتغالی ها نیز از امتیازات آن محسوب می شود. همچنین این هتل انتخاب بسیار مناسبی برای مسافرانی است که قصد سفر به جزیره هرمز یا بندرعباس را دارند، زیرا این هتل فاصله کمی با اسکله ذاکری دارد.
نشانی: جزیره قشم، میدان امام، اسکله ذاکری، جنب ساختمان معراج

 

کجا برویم؟

طبیعی

دلفین ها
در حد فاصل قشم و جزیره هنگام، دلفین های زیادی در آب های نیلگون خلیج فارس به زندگی مشغولند. این حیوانات بامزه و شیطان گردشگران زیادی را ترغیب می کنند تا سوار بر قایق به دیدارشان بیایند و جست و خیزشان در آب و بازیگوشی هایشان را تماشا کنند.

جنگل های حرا
نام جنگل حرا به گوش هر ایرانی و یا گردشگری که به جزیره قشم سفر کرده باشد آشناست؛ زیرا که این جنگل اسرارآمیز با زیبایی های منحصر به فردش از هر بیننده ای دلربایی می کند. اکنون به عنوان یکی از مشهورترین جاذبه های قشم شناخته می شود. حرا نام درختی است که نمونه اش در نقاط مختلف جهان از جمله قاره آفریقا، آسیا و استرالیا به وفور یافت می شود. پوست این درخت خاصیتی دارد که آب شور را جذب و آن را به آب شیرین تبدیل می کند.

غار نمکدان
غارهای نمکی یکی از جاذبه های طبیعی قشم است. گنبد نمکدان قشم، یکی از 7 عجایب این جزیره است که قدمت آن به پیش از دوره کامبرین، یعنی حدود 570 میلیون سال پیش، باز می گردد. با ورود به غار و کمی پیشروی، مشاهده خواهیدکرد که کف غار با نمک کریستاله پوشیده شده است؛ این کف پوش زیبا، منظره ای باورنکردنی پدید می آورند. نمک موجود درون غار نمکدان قشم، از نوع نمک طبی است که کاربردهای درمانی گوناگون دارد.

لاک پشت پوزه عقابی
لاک پشت های پوزه عقابی یکی از عجایب هفتگانه جزیره و متاسفانه از گونه های حیوانی در حال انقراضی هستند که جنوب کشورمان را برای سکنی برگزیده اند. متاسفانه از سال 1970 میلادی تاکنون، محققان اخطار انقراض این لاک پشت را اعلام کرده اند.
مدتی است که گردشگران بسیاری برای مشاهده این گونه کمیاب راهی قشم می شوند؛ همچنین از سال 1395 منطقه ای حفاظت شده برای تخم گذاری و رشد این لاک پشت ها در جزیره قشم ایجاد شده است.

تنگه چاهکوه
تنگه چاهکوه یکی از جلوه های شگفت انگیز طبیعی قشم است که به عنوان بخشی از ژئوپارک این جزیره به شمار می رود. این تنگه منحصر به فرد که نزدیک به 100 متر طول دارد، در قسمت شرقی جزیره قشم واقع شده و حس و حالی مرموز به این ناحیه بخشیده است.  دیواره های تنگه چاهکوه که از جنس سنگ های رسوبی هستند، فاصله های بسیار کمی از یکدیگر دارند. در برخی نقاط این فواصل به کمتر از نیم متر می رسد که ممکن است عبور و مرور را برای برخی گردشگران دشوار سازند. اگر جزیره قشم را به عنوان مقصد برگزیده اید، حتما به تماشای تنگه چاهکوه بروید. همچنین تماشای آسمان پرستاره بالای تنگه را هم از دست ندهید.

جزایر ناز
ناز، نام مجموعه جزایری است با 34 هکتار وسعت، که اطرافش با دیواره هایی 5 تا 10 متری پوشیده شده است. این پدیده حیرت انگیز تنها نقطه از خلیج فارس است که می توان بدون به آب زدن وارد آنجا شد. زیرا این جزایر هنگام جزر و مد قابل دسترسی هستند. یعنی وقتی پدیده جزر اتفاق می افتد شما می توانید به نزدیکی جزیره بروید. مرجان ها و صدف های رنگین که در اطراف جزیره پراکنده شده اند، روحی تازه به چشم انداز این محدوده می بخشند. امکانات مختلفی همچون غواصی در اطراف جزیره ناز، شترسواری به هنگام جزر و جت اسکی هم از دیگر دلایل هجوم گردشگران به سوی این مکان است.

غارهای خربس
غارهای خربس، به فاصله 11 کیلومتری از شهر قشم (در جاده مجاور ساحل جنوبی) عارهای خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشتی میانکاسه قرار گرفته است، خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده است.

دره ستارگان
دره ستارگان، پدیده ای زمین شناسی است که بر اثر فرسایش خاک در جزیره قشم و نزدیکی روستای برکه که خلف شکل گرفته است. بومیان این منطقه بر این باورند که در سالیان دور شهاب سنگی به این ناحیه برخورد کرده و سبب شکل گیری دره ای با اشکال نامتعارف شده است. هنگامی که قدم به درون پیچ و تاب های دره ستارگان می گذارید، هیبت چشم انداز طبیعی مقابلتان، شما را شگفت زده خواهدکرد.

 

تاریخی

چاه های تل آب یا طلا در جزیره قشم
در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا قرار دارد. در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستایی چشم مشتاقان دیدار از قشم را به خود جلب می کند. پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب  متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد.

قلعه پرتغالی های قشم
در انتهای شمال شرقی جزیره قشم، یک قلعه قدیمی و مخروبه وجود دارد. این قلعه را در سال 1030 هجری قمری (میلادی 1621) به دستور پادشاه پرتغال، به عنوان دژ نظامی برای کنترل ترافیک دریایی منطقه هرمز و خلیج فارس در بندر قشم ساخته اند. این قلعه در سال 1622 میلادی به دست سپاهیان ایران فتح شد. قلعه مذکور دو حصار و برج هایی در چهارگوش دارد. در پشت حصار بیرونی قلعه، خندقی وجود داشته که اینک پر شده است.

مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)
مقبره بی بی مریم، آرامگاهی است باقی مانده از قرن 8 هجری قمری که در روستای تم سنیتی جزیره قشم قرار دارد. این بنای کهن، در بین اهالی روستا به تم سنیتی نیز شهرت یافته است و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری جزیره است.

 

چی بخوریم؟

ماهی برشته (کباب ذغالی)
مردم قشم برای برشته کردن ماهی هایی مانند سنگسر و سرخو ابتدا شکم شان را خالی می کنند و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می گذارند. سپس ماهی را روی ورقه فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده کرده اند، می گذارند تا کبابی شود. سپس ماهی ها را در ظرفی دردار قرار می دهند و چند قطره آب به آن می پاشند تا در اثر بخار، روغن در زیر پوست ماهی بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی ها به راحتی کنده شود.

 

برنج دیشو

برای تهیه این غذا مقداری شیره خرما را در آب حل می کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می گذارند تا به جوش آید و برنج خیسانده شده را در آن می ریزند تا آب آن بخار شود و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می کنند.

پودینی کوسه یا سفره ماهی

پودینی کوسه یا سفره ماهی یکی از غذاهای معروف و لذیذ جنوب و جزیره است که معمولا با گوشت کوسه یا سفره ماهی تهیه می شود.

نان تموشی و نان های محلی
در قشم بیش از 20 نوع نان محلی پخته می شود که یکی از مشهورترین آن ها نان تموشی است. برای پختن نان تموشی، ابتدا خوب تابه را داغ می کنند و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه ای از خمیر درست شده را با دست بر می دارند و لایه نازکی روی تابه پهن می کنند.
روی آن پنیر یا تخم مرغ می ریزند و وقتی آماده شد با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه شده از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می خورند.

 

هواری ماهی

هواری ماهی یکی از غذاهای محلی قشم است که از ترکیب ماهی، ادویه، پیاز، سبزی و برنج تهیه می شود.

 

زیبون

زیبون از ترکیب خلال سیب زمینی سرخ شده و ماهی ادویه و زردچوبه خورده تهیه می شود.

 

رستوران قلعه

کمی آن طرف تر از قلعه پرتغالی، رستوران قلعه را می بینید که یکی از بهترین رستوران های قشم به حساب می آید. نمای رو به دریای این رستوران مطمئنا لذت غذا را برای شما دوچندان می کند. در صورت مایل می توانید در داخل یا در خارج از رستوران غذا را میل کنید.
منوی این رستوران بسته به صید روزانه تغییر می کند، بنابراین هر روز باید منتظر یک منو یا یک سورپرایز باشید.

 

رستوران الوند

رستوران الوند در هتل الوند قرار دارد و منوی آن شامل انواع غذاهای دریایی مانند قلیه ماهی، کوسه، میکس دریایی، شیرماهی میگو و ماهی سوخاری و غیره است.
در صورت تمایل می توانید از بوفه سلف سرویس رستوران نیز استفاده کنید.

 

رستوران خاله

رستوران خاله در نزدیکی رستوران قلعه قرار دارد. این جا همان جایی است که می توانید طعم غذاهای اصیل و خانگی را بچشید، زیرا آشپز این رستوران خانمی از بومیان همین جزیره است که در این رستوران غذاهای محلی تهیه می کند.

 

رستوران نعیم

اگر هوس میگوی پفکی کردید، رستوران بزرگ و شلوغ نعیم همان جایی است که به دنبالش هستید. رستوران نعیم دارای فضایی گرم و دوستانه بوده و منوی این رستوران شام انواع غذاها مانند مرغ، کباب، استیک، قلیه ماهی (از جمله غذاهای معروف نعیم)، ماهی شیر، میگو، و ماهی کبابی است. سر و غذا به صورت سلف سرویس است.

 

چی بخریم؟

بازارهای قشم
بازارهای قشم هم از جمله بازارهایی است که هنوز انحصار خود را دارند. جذابیت های منحصر به فرد این بازارها در این است که هم به صورت سنتی هم به صورت مدرن در این شهر فعالیت دارند. قشم بازارهای شیک و گران هم دارد، اما به واسطه منطقه آزادبودنش نسبت قیمت اجناس اش نسبت به بازارهای دیگر مناسب تر است. بازارهای قشم، قدیم، ستار، فردوسی، پردیس، خلجی فارس، مرجان، مجتمع اداری، و تجاری نخل زرین، بازار سیمرغ، راه ابریشم، مجتمع اداری مسکونی خورشید، مجتمع تجاری پاسارگاد و بازارچه امام قلی خان از جمله مراکز تجاری ای هستند که شما می توانید خریدهای خود را در این مکان ها انجام دهید.

 

مرکز خرید ستاره

مرکز خرید ستاره دارای 3 طبقه تجاری است که بیش از 400 واحد فروش فعال دارد، این واحدها در زمینه پوشاک، کیف و کفش، عینک، محصولات آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، خرازی، لباس مجلسی، لوازم کامپیوتر و لوازم خانگی مشغول به فعالیت هستند.

 

سوغات قشم

پوشاک
قشم، مراکز خرید متعدد و مشهوری دارد. یکی از سوغاتی هایی که معمولا مسافران قشم تهیه می کنند انواع لباس است. در این مرکز خرید از آنجایی که قیمت ها نسبتا مناسب است، می توانید هم برای خودتان و هم به عنوان سوغات، لباس تهیه کنید. برای آشنایی با مراکز خرید قشم می توانید به مقاله مراجعه کنید:

 

کیک هلر

روستای هلر در 18 کیلومتری قشم قرار دارد. این روستا 2 کارگاه شیرینی پزی و حلواپزی دارد که شیرینی های محلی متعددی در این 2 کارگاه تهیه می شود.  یکی از این شیرینی ها کیک هلر نام دارد. کیک هلر نوعی کیک اسفنجی است که از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل درست می شود. در قشم، بیشتر شیرینی فروشی ها کیک هلر دارند. از آنجایی که این کیکی را در هیچ جای دیگر دنیا نمی توانید پیدا کنید بهترین انتخاب به عنوان سوغات است.

 

صنایع دستی دریایی

هنگام جزر و مد دریا، مقدار زیادی از انواع صدف ها، حلزون ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل جزایر متعدد این خلیج (کیش، ابوموسی، لارک، قشم هرمز و…) می ریزد. اهالی بومی و خوش ذوق منطقه آن ها را جمع آوری می کنند و از آن ها تابلو نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات مجسمه ها و اشیای گوناگونی می سازند.

 

گلیم و رودوزی های سنتی

یکی از جاذبه های مهم و باارزش قشم، تولیدات دست دوز زنان و دختران محلی است. گلیم بافی، رودوزی و نواربافی در این منطقه یکی از سنت هایی است که از قدیم در این منطقه وجود داشته و هنوز هم زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده است.

 

ادویه

یکی از بهترین و مهم ترین سوغات قشم ادویه است. درواقع آن چیزی که موجب می شود بعد خوردن غذاهای لذیذ جنوبی در قشم نمک گیر شوید وجود ادویه در غذاهای ساکنان منطقه است. پیشنهاد می شود حتما در فهرست سوغاتی هایتان ادویه را از قلم نیندازید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو