کرم، شامپو و قرص کتوکونازول را بهتر بشناسید

کرم، شامپو و قرص کتوکونازول را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

121

1399/9/4

14:44


شوره سر یکی از معضلاتی است که افراد زیادی را درگیر می کند. شوره سر به دلایل مختلفی ممکن است در پوست سر ظاهر شود یکی از این موارد ممکن است قارچ های پوستی خطرناک باشد. یکی از داروهای موثر برای درمان آن شامپو و قرص کتوکونازول است.

قرص کتوکونازول برای درمان شوره سر بزرگسالان و همچنین درمان قارچ های شدید بدن، عفونتهای مخاطی و پوستی تجویز می شود. البته در کودکان هم با دوز پایینتر تجویز می شود. گفتنی است شامپو کتوکونازول نیز مصارف فراوانی برای درمان شوره سر و عفونتهای قارچی دارد.

قرص کتوکونازول

نحوه مصرف قرص و شامپو کتوکونازول

همانطور که گفته شد قرص کتوکونازول برای درمان قارچ های شدید بدن, عفونتهای پوستی و عفونتهای مخاطی به کار می رود. و به شکل های محلول, کرم و شامپو نیز وجود دارد. این قرص باید همراه غذا و یک مرتبه در روز مورد استفاده قرار گیرد و دوز آن برای بزرگسالان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم و در کودکان دوز مصرف با توجه به سن و وزن آنها در نظر گرفته می شود. لذا از تغییر دوز این دارو به صورت خود سرانه بپرهیزید. شامپو کتوکونازول نیز دو مرتبه در هفته و نوع کرم آن دو مرتبه در طی روز مصرف شود.

نحوه مصرف

مکانیسم اثر

معمولا این دارو چند ساعت بعد از مصرف اثر خود را بر بدن می گذارد. اما به طور کلی تا دو هفته بعد از مصرف آن اثرات کامل مشخص می شود. حتی در صورت بهبودی باید دوره درمانی با این دارو باید به طور کامل طی شود. قطع ناگهانی این دارو باعث عود شدن مجدد بیماری گردد. در صورتی می توانید مصرف دارو را قطع کنید که عوارض جانبی آن شدید بوده و سلامتتان را به مخاطره اندازد.

عوارض جانبی

ممکن است در اثر مصرف قرصهای کتوکونازول حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شدید شکم و سردرد بوجود آید. در صورت بروز اگزما پوستی، جوش زدن، خواب آلودگی، درد پستانها، سرگیجه و حساسیت چشم ها به نور مصرف این دارو را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

درمان شوره سر

موارد منع مصرف

مصرف همزمان قرص این دارو با داروهای ضد بارداری تداخل دارد و آن را بی اثر می کند, لذا توصیه می شود از روشهای جلوگیری دیگری نیز استفاده شود.

در صورت حساسیت به دارو خصوصا دارو های ضد قارچ یا حساسیت غذایی حتما قبل از استفاده از این دارو با پزشکتان مشورت کنید.

افرادی که مبتلا به اختلال کبد, کلیه یا سنگ مثانه هستند نیز باید با یک متخصص مشورت کنند.

مصرف این قرص برای زنان باردار ممنوع بوده زیرا ممکن است سبب رشد ناقص جنین شود. همچنین زنان شیرده نیز بهتر است که از این دارو استفاده نکنند زیرا همراه با شیر به بدن شیرخوار منتقل شده و ممکن است اثرات منفی داشته باشد.

در کودکان نیز بهتر است که با احتیاط و فقط در صورت لزوم و تجویز پزشک مصرف شود. دوز مورد مصرف کودکان با بزرگسالان متفاوت بوده و به میزان کمتری است.

موارد منع مصرف

همچنین مصرف این دارو در افراد سالمند خصوصا افراد بالای ۶۰ سال ممکن است باعث بروز آسیب به بافتهای کبدی شود. این افراد نباید دوره مصرف دارو را بیشتر از ۱۰ روز ادامه دهند. در طی این دوره درمان نیز باید با آزمایش های خون از مقدار و نحوه تاثیر دارو آگاه شوند.

نکاتی که در مورد داروی کتوکونازول باید بدانید

۱. پیش از مصرف قرص کتوکونازول در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۲. در طول استفاده از این دارو از مصرف الکل خودداری نمایید زیرا، سبب تشدید عوارض این دارو می شود.

۳. مصرف این دارو در سالمندان نسبت به دیگر افراد با حساسیت بیشتری همراه است لذا، در این دسته از افراد باید با احتیاط مصرف شود.

۴. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۵. اگر با مصرف کتوکونازول دچار عوارضی جدی مانند مشکلات تنفسی و بیهوشی شدید حتماً با اورژانس تماس حاصل نمایید.

اطلاعات دارویی کتوکونازول

۶. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو خودداری نمایید.

۷. در زمان استفاده از دارو کتوکونازول به منظور بررسی بهبود و تاثیرات عوارض جانبی آن باید برخی از آزمایش های پزشکی از جمله : آزمایش عملکرد کبد و INR انجام شود.

۸. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

۹. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۱۰. به منظور تاثیر گذاری دارو آن را در یک زمان مشخص و به صورت مرتب مصرف کنید.

۱۱. قبل از شروع درمان بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه نمایید تا در مورد عوارض جانبی احتمالی آن اطلاعات کافی به دست آورید.

۱۲. از مصرف داروی تاریخ گذشته پرهیز نمایید

۱۳. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

نکاتی در مورد داروی کتوکونازول

نحوه نگهداری

دارو را دور از دسترس اطفال و تابش مستقیم نور نگه داری کنید. محیط مناسب باید خشک و خنک باشد. همچنین بعد از طول دوره درمان دارو را دور اندازید.

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی کتوکونازول آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو