عوامل مختلفی در افزایش قد نقش دارند، عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد از قد نهایی شما را تشکیل می دهند و برخی عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش به طور معمول درصد باقی مانده را شامل می شوند.

از سنین یک سالگی تا دوران بلوغ اغلب افراد هر ساله حدود 2 اینچ قد می گیرند، با این حال سرعت افزایش قد در افراد مختلف است.

به گزارش هلث لاین، برای دختران این جهش رشد به طور معمول در اوایل سال های نوجوانی آغاز می شود و در  پسران ممکن است افزایش ناگهانی قد را تا پایان دوران نوجوانی خود تجربه نکنند. بعد از دوران بلوغ معمولا قد بلندتر نمی شوید یعنی اینکه به عنوان یک بزرگسال بعید است قد شما افزایش بیابد.

با این وجود کارهای خاصی وجود دارد که می توان در تمام دوره بلوغ انجام داد تا اطمینان حاصل شود پتانسیل رشد خود را به حداکثر برسانید. شما باید این راهکارها را در بزرگسالی هم ادامه دهید تا قد خود را حفظ کنید.

رژیم متعادل داشته باشید

در طول سال های رشد بسیار مهم است که شما تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین ها، لبنیات

باید مصرف غذاهای حاوی قند، چربی های ترانس و اشباع شده را به حداقل برسانید یا به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید.

برخی بیماری های زمینه ای و افزایش سن باعث می شود قد تحت تاثیر تراکم استخوان قرار بگیرد، بنابراین میزان کلسیم دریافتی را باید افزایش دهید. اغلب توصیه می شود زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال هزار و 200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

ویتامین D هم باعث سلامت استخوان ها می شود. منابع معمول ویتامین D شامل ماهی تن، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ است. اگر به اندازه کافی ویتامین D را از رژیم غذایی تان دریافت نمی کنید با مشورت با پزشک در مورد مصرف مکمل می توان مقدار نیاز روزانه توصیه شده بدن را تامین کرد.

با احتیاط از مکمل ها استفاده کنید

در چندین مورد مصرف مکمل ها برای افزایش قد در کودکان و مبارزه با کوتاه شدن قد در بزرگسالی مناسب هستند. به عنوان مثال اگر بیماری دارید که بر تولید هورمون رشد انسانی شما تاثیر می گذارد، پزشک ممکن است مکمل حاوی هورکون رشد مصنوعی را تجویز کند.

علاوه بر این افراد مسن ممکن است بخواهند از مکمل های ویتامین D یا کلسیم استفاده کنند تا خطر پوکی استخوان را کاهش دهند.

در موارد دیگر باید از مصرف مکمل های وعده داده شده درباره افزایش قد اجتناب کنید و فریب تبلیغات پر زرق و ورق را نخورید چراکه بعد از زمان مناسب رشد فرصتی برای افزایش قد نخواهید داشت.

به مقدار کافی بخوابید

برخی اوقات کمبود خواب در طولانی مدت تاثیری در قد شما نخواهد داشت، اما اگر در دوران نوجوانی به طور منظم کمتر از مقدار ساعت توصیه شده استراحت کنید ممکن است منجر به عوارضی در شما شود.

به این دلیل است که بدن شما هنگام خواب هورمون رشد را آزاد می کند. اگر به اندازه کافی نخوابید تولید این هورمون کاهش می یابد.

خواب کافی و حتی بیشتر ممکن است تولید هورمون رشد را افزایش دهد، بنابراین کیفیت و کمیت خواب عامل مهمی در افزایش قد محسوب می شود.

تحرک داشته باشید

ورزش منظم فواید زیادی برای انسان به همراه دارد. ضمن تقویت ماهیچه ها و استخوان ها به شما در حفظ وزن سالم و تولید هورمون رشد کمک می کند. کودکان در مدرسه باید حداقل یک ساعت در روز ورزش داشته باشند. در این مدت باید روی موارد زیر برای کودکان متمرکز شوید:

تمرینات قدرتی مانند فشار دادن یا نشستن

تمرینات انعطاف پذیری مانند یوگا

فعالیت های هوازی مانند طناب زدن یا دوچرخه سواری

ورزش در بزرگسالی نیز مفید است، علاوه بر حفظ سلامت کلی بدن می تواند به کاهش خطر پوکی استخوان نیز کمک کند. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که استخوان های شما ضعیف یا شکننده می شوند و در نتیجه تراکم استخوان کاهش می یابد که این امر منجر به “کوچک شدن” شما می شود. برای کاهش این خطر هفته ای چندین بار پیاده روی، تنیس یا یوگا را انجام دهید.

بیشتربخوانید:اگر شما بیش از 40 سال دارید مواظب کاهش قد خود باشید

بیشتربخوانید:کلید هایی طلایی برای افزایش قد در بزرگسالی

بیشتربخوانید:افزایش قد با استفاده از قرص ال آرژینین در سن نوجوانی

حالت درست بدن را تمرین کنید

وضعیت بد و نامناسب بدن ممکن است باعث شود از حالت واقعی کوتاه تر به نظر برسید و با گذشت زمان افتادن یا خم شدن نیز می تواند بر قد واقعی شما تاثیر بگذارد.

کمر شما باید به طور طبیعی در چند نقطه منحنی باشد. اگر مرتبا قوز می کنید و بد می ایستید یا می نشینید ممکن است منحنی ها متناسب بدن تان با وضعیت جدید تغییر یابد که می تواند باعث درد در ناحیه گردن و کمر شود.

هوشیاری بر نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن نکته کلیدی محسوب می شود با پزشک خود صحبت کنید که چگونه می توانید ارگونومی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. بسته به نیاز شما میز ایستاده یا بالش مموری فوم ممکن است برای اصلاح وضعیت بدن شما لازم باشد.

همچنین می توانید تمریناتی را که برای بهبود وضعیت بدن در طول زمان طراحی شده اند را تمرین کنید. برای شروع با پزشک خود صحبت کنید آنها می توانند در ایجاد یک روال ورزشی مناسب به شما کمک کنند.

برای به حداکثر رساندن قد خود از یوگا استفاده کنید

اگر تمرینات هدفمند مورد علاقه شما نیستند حتما یوگا را امتحان کنید. این ورزش می تواند عضلات کل بدن شما را تقویت کند، بدن شما را تراز کرده و به وضعیت بدن کمک کند. در نتیجه به شما کمک می کند تا بلندتر به نظر بیایید. می توانید یوگا را به راحتی در خانه هم تمرین کنید. برای شروع می توانید یک برنامه یوگای مبتدی را در یوتیوب جستجو کنید.

در بیشتر موارد تا دوران بلوغ فرد به اوج قد خود می رسد. اگرچه مواردی وجود دارد که می توان برای حفظ این قد در بزرگسالی انجام داد، اما بزرگسالان باید بدانند از روزهای رشدشان مدت زیادی گذشته است.

مترجم: الهه زارعی