تغییر عادات عاطفی منفی برای ساختن سبک زندگی بهتر

تغییر عادات عاطفی منفی برای ساختن سبک زندگی بهتر


منبع: آرگا

66

1399/9/4

22:05


عادت های بسیاری در زندگی ما وجود دارند که عادات عاطفی یکی از مهم ترین آن ها می باشد. این عادت ها گاها ممکن است زندگی شما را مختل کند و افکار شما را به سمت چیز هایی ببرد که در زندگی اهمیت ندارند اگر می خواهید عادت های عاطفی خود را تغییر بدهید این مطلب را از دست ندهید.

یکی از دلایلی که عادت ها ایجاد می شوند این است که مغز بتواند به راحتی میزان صرف انرژی را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته عادت های انسان بین ۱۸ الی ۲۰۰ روز شکل می گیرند و باعث می شوند که این عادت ها نوعی رفتار خود کار شوند.

تغییر عادات عاطفی

عادت چیست؟

بسیاری از شما فکر می کنید کار های روزانه حاصل تصمیم گیری می باشد ولی بهتر است بدانید که این کار ها به صورت عادت برای شما ایجاد شده و گاها این انتخاب ها آگاهانه نمی باشد. باید بدانید که هر نوع عادتی می تواند روی شما اثرات بزرگی داشه باشد و سلامت روانی و جسمانی شما راتحت تاثیر قرار می دهد. عادت ها یکی از برنامه های رفتاری شما می باشند و به صورت منظم برای شما تکرار می شوند. منشاء عادت شما توده هایی در اطراف جمجمه می باشد که باعث شکل گیری عادت ها می شوند. این توده ها گانگالیون های پایه ای نام دارند.

عادات خوب 

زندگی شما وابسته به عادت هایی می باشد که تا کنون آن ها را فرا گرفته اید. در واقع اگر شما عادات رفتاری را فرا نمی گرفتید هر روز صبح تا شب باید برای انجام کار هایتان کلی وقت و انرژی صرف می کردید. در واقع بسیاری از افراد بر این باور هستند که باعث می شوند که شما سالم بمانید و بتوانید در موقعیت های مناسب واکنش های مناسبی بدهید. در واقع عادت ها باعث می شوند که شما عملکرد خلاقانه تری داشته باشید و مدام به انجام صحیح کار هایتان فکر کنید. بسیاری از افرادی که موفق هستند دارای عادت های خوب می باشند و لزوما نمی توان گفت همیشه افراد نابغه موفق می شوند.

چرخه عادت

چرخه عادت 

شاید برای شما جالب باشد درباره چرخه عادت مطالبی را بدانید. در ادامه چرخه عادت ها را برایتان بررسی می کنیم.

محرک

هر عادتی که برای شما ایجاد شده است باید ابتدا محرکی برای آن وجود داشته باشد. مثلا می توان به اولین حرکت ورزش صبحگاهی اشاره کرد.

تکرار 

زمانی که شما قدم اول را بر می دارید و روشی را چندین روز تکرار می کنید این کار برای شما به شکل یک روال همیشگی در می آید. 

جایزه 

در این مرحله مغزتان متوجه می شود که این چرخه تکراری ارزش تکراری شدن و تبدیل شدن به عادت را دارد یا خیر.

تاثیرات عادت ها بر زندگی 

عادت هایی که زندگی وجود دارند بسیار مهم اند اما شما می توانید آن ها را تغییر داده و یا نادیده بگیرید اما لازم است بدانید که این عادت ها هیچ گاه از بین نمی روند. یکی از مهم ترین مزیت هایی که عادات دارند این است که سرنوشت ساز نیستند. مغز نمی تواند فرق بین عادت خوب و یا بد را تشخیص بدهد و در صورتی که مغز عادتی نداشته باشد ممکن است بر اثر فشاری که برای انجام کار های روزانه ایجاد می شود تخریب شود. بسیاری از افرادی که گانگالیون های پایه ای آن ها به دلایل مختلفی آسیب دیده باشد نمی توانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند و برای انجام هر کاری باید ساعت های بسیاری را در گیر باشند. باید بدانید که عادت ها همان قدر که مفید هستند می توانند معایبی هم داشته باشند و خطر ساز شوند. بسیاری از دانشمندان می گویند که می شود عادت های بد را تغییر داد ولی نمی توانید آن ها را از بین ببرید.

عادت ها چگونه نهادینه می شوند؟

تغییر عادات عاطفی

برای تغییر عادات عاطفی باید سه مرحله را انجام بدهید. در ادامه این سه مرحله را برایتان بررسی می کنیم. 

شناخت محرک

اگر از عادات های عاطفی خود راضی نیستید و می خواهید آن را تغییر بدهید باید بدانید که ابتدا سرنخ و محرک شما برای انجام این کار چیست. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتوانید قدم مهمی را در تغییر عادات خود بردارید. برای مثال شما ساعت های زیادی را صرف فکر کردن بیهوده درباره فردی می کنید که مدتی است شما را ترک کرده است. باید بدانید که این کار می تواند انرژی شما را بگیرد و همیشه خسته و بی حال دیده می شوید. باید بتوانید انگیزه هایی که باعث این کار می شوند را شناسایی کرده و آن ها را یادداشت کنید تا بتوانید با شناختن این محرک و یاد آوری آن ها ار ادامه دادن به این کار پیشگیری کنید.

تغییر و پاداش 

زمانی که شما یک کاری را انجام می دهید باید یک پاداش بسیار خوبی در آن وجود داشته باشد. این پاداش می تواند جسمی و یا ذهنی باشد. برای فکر کردن به آن فرد باید پاداش هایی برای مغز شما وجود داشته باشد برای مثال یادآوری خاطرات خوش نوعی جایزه برای شما و احساساتتان می باشد. برای تغییر این عادت باید بتوانید دوباره خاطرات خوشی در زندگی خود بسازید تا بتوانید این عادت فکر کردن به گذشته را از سر خود بیرون کنید. 

تکرار کنید.

برای این که یک عادت برای شما ایجاد شود باید آن را تکرار کنید تا به صورت یک کد در ذهنتان نهادینه شود. برای مثال می توانید به پارک رفته و دوباره برای خودتان خاطرات خوبی بسازید. در واقع تغییر عادات عاطفی قبلی شما باید آرام آرام صورت بگیرد و شما بتوانید چیزی دیگری را جایگزین آن کنید. گاها این کار ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

تغییر عادات عاطفی

اگر می خواهید تغییر عادات عاطفی شما موثر باشد و نتیجه خوبی بگیرید باید به این تغییرات اعتقاد داشته یاشد و آن را باور کنید در غیر این صورت این تغییر برای شما موثر نخواهد بود.  زمانی که شما موضوعی را باور داشته باشید مغز شما راحت تر می تواند آن را قبول کند و آن را به صورت عادت برای شما در بیاورد. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه ترک عادت غر زدن و ترک عادت های بد مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو