اختصاصی| آبان ماه سیاه کرونایی در این استان/ دو دلیلی که منجر به افزایش مبتلایان به کرونا شد

69

1399/9/5

08:49


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه اوج گیری بیماری کرونا از 20 مهر تا 20 آبان در استان ایلام به قدری زیاد بود که اصلا با با ماه های قبلش قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: در آبان ماه استان ایلام جزء استان های نگران کننده هم به لحاظ بستری و هم به لحاظ فوتی بود.

اختصاصی| آبان ماه سیاه کرونایی در این استان/ دو دلیلی که منجر به افزایش مبتلایان به کرونا شد

دکتر صادقی فر در خصوص میانگین روزانه مبتلایان، بستری شده ها و فوتی ها به کرونا در استان ایلام طی ماه اخیر، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: میانگین روزانه  ابتلا  ۲۳۲,۴،میانگین بستری جدید روزانه۷۰,۴ و میانگین فوتی مثبت روزانه ۷,۲ بوده است.

شایع ترین و نادرترین علائم کووید 19 در استان ایلام

وی افزود: بیشترین میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان بین ۴۰-۴۹سال بوده و شایعترین علائم بالینی مبتلایان  تب و خستگی و نادرترین علامت آن ها هم درد ستون فقرات و درد پوست شکم و پهلو بوده است.

او ضمن بیان اینکه ابتلای کودکان زیر ۵ سال  ۱۲۲ مورد مثبت قطعی بوده است، خاطرنشان کرد: 1921 نفر از کادر بهداشت و درمان نیز از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون مبتلا شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در رابطه با میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل هایی بهداشتی گفت: میانگین استفاده مردم از ماسک در استان ایلام 66.8 و میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی 66.7 بوده است.

اختصاصی| آبان ماه سیاه کرونایی در این استان/ دو دلیلی که منجر به افزایش مبتلایان به کرونا شد

بیشتر مبتلایان علائم خود را به حساب سرماخوردگی و آلرژی می گذارند

وی تصریح کرد: ما در استان ایلام سه پیک بیماری را تا کنون در ماه های فروردین، تیر و مهر  گذرانده ایم و این اوج گیری بیماری  از 20 مهر تا 20 آبان در استان ایلام به قدری زیاد بود که اصلا با با ماه های قبلش قابل مقایسه نیست. طوریکه در آبان ماه استان ایلام جزء استان های نگران کننده هم به لحاظ بستری و هم به لحاظ فوتی بود. البته پس از 20 آبان وضعیت ابتلا، بستری و فوتی هایمان کمی بهتر شده است اما فعلا باید ببینیم طی هفته های آتی به چه وضعیتی خواهیم رسید.

صادقی فر ادامه داد: فصل پاییز عاملی برای افزایش شیوع بیماری بود اما نوع رفتار مردم با بیماری واگیر نیز مؤثر است. مثلا برخی افراد، بدن درد، خستگی و علائم خود را به حساب سرماخوردگی و آلرژی ساده می گذارند در حالیکه اکثر این ها به کرونا مبتلا شده اند و آگاهی ندارند. این سهل انگاری و ناآگاهی مردم دو خسارت به سیستم بهداشتی وارد کرد.

او اضافه کرد: خسارت اول این بود که این افراد خود را به عنوان بیمار کرونایی معرفی نکرده و افراد خانواده و جامعه را آلوده کردند و خسارت دوم اینکه افرادی که بیماری زمینه ای داشتند به علت عدم مراقبت درست از خود، متأسفانه بدحال وارد بیمارستان شدند و همین موارد ورودی به بیمارستان های ما را زیاد کردند.

برخی افراد، بدن درد، خستگی و علائم خود را به حساب سرماخوردگی و آلرژی ساده می گذارند در حالیکه اکثر این ها به کرونا مبتلا شده اند و آگاهی ندارند. 

مکان هایی که بیشترین آمار ابتلا به کرونا در آن ها گزارش شده

وی در رابطه با علل افزایش بیماری کووید 19 در استان ایلام هم به بهداشت نیوز گفت: طبق بررسی ها و گزارشات، تجمعات خصوصا جمع هایی که بار فرهنگی و قبیله ای دارند مانند مراسمات عزا و تجمع در آرامستان ها به رغم محدودیت هایی که اعمال شده، تجمعات کوچک خانوادگی و مهمانی های شبانه در افزایش تعداد مبتلایان مؤثر بوده است.

او مطرح کرد: البته حضور در محیط های کوچک و بدون تهویه مناسب که امکان رعایت فاصله اجتماعی نیست مانند دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان دولت، داروخانه ها، مطب های پزشکان، کافه ها و تمام محیط های کوچک در افزایش ابتلای مردم در استان ایلام  به کووید 19 بی اثر نبوده است.

اختصاصی| آبان ماه سیاه کرونایی در این استان/ دو دلیلی که منجر به افزایش مبتلایان به کرونا شد

ماسک تنها راه پیشگیری از کرونا نیست

جمیل صادقی فر عنوان کرد: هر چند استفاده مردم از ماسک خیلی بهتر از شهریور و مرداد ماه شده اما هنوز خیلی ها فکر می کنند با استفاده از ماسک می توانند هر جایی بروند و هر کاری انجام دهند.درحالیکه ماسک فقط یک شیوه ی کنترل بیماری کروناست و حضور کم در تجمعات، حذف ترددهای غیرضروری خصوصا برای گروه های آسیب پذیر، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها، باید در کنار زدن ماسک رعایت شوند.

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که صرفا منتظر نباشند که ستاد ملی استانی برایشان مصوبه در خصوص کرونا داشته باشد و خودشان باید مسئولانه تر رفتار بکنند. ما هر مصوبه ای هم داشته باشیم در رفتار مردم باید خودش را نشان دهد.

هنوز خیلی ها فکر می کنند با استفاده از ماسک می توانند هر جایی بروند و هر کاری انجام دهند. درحالیکه ماسک فقط یک شیوه ی کنترل بیماری کروناست.

قوانین نانوشته اما مؤثر در خانواده ها برای مقابله با کرونا

 دکتر صادقی فر تأکید کرد: به اعتقاد من در درون خانواده ها باید مصوبات و قواعد نانوشته ای باشد، مانند عدم تردد غیر ضرور، عدم حضور در تجمعات، عدم خرید روزانه (یک نفر مسئول خرید باشد)، مراقبت از افراد آسیب پذیر خانواده و همچنین اگر فردی در خانواده علامت دار شد، بالافاصله مراقبت ها برای او در خانه و مراکز بهداشتی صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در سطح مدیریتی باید طرح هایی قابل اجرای برای کنترل بیماری تصویب شود، گذاشتن جریمه های نقدی کم تأثیر دانست و به بهداشت نیوز گفت: در هنگام شیوع بیماری واگیردار، انتخاب و جریمه کردن افراد کار آسانی نیست زیرا بسیاری از افراد ناقل هستند و بیماری پنهانی دارند، بنابراین حداقل باید بیش از 80 درصد مردم رعایت کنند که بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را کمرنگ و قطع کنیم. 

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو