کرونا افراد مبتلا به این بیماری را تهدید می کند

منبع: دکتر سلام

102

1399/9/5

12:52


نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بیماران دیابتی مبتلا به بیماری چشمی رتینوپاتی (شبکیه‌رنجوری) پنج برابر بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند.

به گزارش هندوستان تایمز، در ابتدای همه گیری ارتباط بین دیابت و ابتلا به کرونا مطرح شد، اما در این مطالعه جدید خطر مرتبط با رتینوپاتی دیابتی و کووید-19 مورد ارزیابی قرار گرفته که نشان می دهد چنین آسیب قبلی ممکن است منجر به عفونت ویروس کرونا شود که نیاز به مراقبت های ویژه دارد.

یافته های مطالعه جدید نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت و بیماری چشم در صورت بستری به دلیل ابتلا به ویروس کووید-19 خطر نیاز به لوله گذاری داخل مجرای تنفس در آنها پنج برابر است.

این مطالعه که امروز در مرکز تحقیقات دیابت و آزمایش بالینی توسط کالج کینگ لندن منتشر شده برای نخستین بار خطر مرتبط با رتینوپاتی دیابتی و کووید-19 را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیماری چشم دیابتی از عوارض شایع دیابت است و در اثر آسیب به رگ های خونی کوچک چشم ایجاد می شود. در سال 2014 شیوع رتینوپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک 6/54 درصد و در افراد مبتلا به دیابت نوع دو 30 درصد عنوان شده است.

این مطالعه 187 نفر مبتلا به دیابت (179 نفر مبتلا به دیابت نوع دو و 8 نفر مبتلا به دیابت نوع یک) را در بخش بیماران مبتلا به کرونا در یک بیمارستان بین بازه زمانی 12 مارس تا 7 آوریل سال 2020 بررسی کردند.

از 187 بیمار بستری شده با کووید-19 شدید، 26 درصد لوله گذاری شده بودند و 45 درصد این بیماران رتینوپاتی داشتند، رتینوپاتی با افزایش 5 برابر خطر انسداد همراه بوده است. 32 درصد از بیماران نیز فوت کردند و هیچ ارتباطی بین رتینوپاتی و مرگ و میر آنها هنوز مشاهده نشده است.

نخستین نویسنده این مطالعه دکتر آنتونلا کورچیلو از دانشکده پزشکی و علوم قلب و عروق در کالج کینگ لندن گفت: این نخستین بار است که رتینوپاتی در افراد دیابتی با کووید-19 مرتبط است. رتینوپاتی نشانگر آسیب به رگ های خونی است و نتایج ما نشان می دهد چنین آسیب قبلی به رگ های خونی ممکن است منجر به عفونت شدید کووید-19 شود که نیاز به مراقبت های ویژه دارد.

نویسنده ارشد دکتر جاناکا کارالییدده از کالج کینگ لندن نیز گفت: شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد آسیب قابل توجهی به عروق خونی در ریه و سایر اندام ها در بیماران بستری شده در کووید-19 شدید وجود دارد. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالای عوارض عروقی رگ های خونی بزرگ و کوچک قرار دارند.

وی افزود: ما فرض می کنیم وجود بیماری عروقی مرتبط با دیابت مانند رتینوپاتی ممکن است منجر به آسیب پذیری و حساسیت بیشتر به نارسایی تنفسی در کووید-19 شدید شود، بنابراین جستجوی سابقه رتینوپاتی یا سایر عوارض عروقی دیابت ممکن است به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند بیماران در معرض خطر کووید-19 شدید را شناسایی کنند. بررسی بیشتر مکانیسم های احتمالی که ارتباط بین بیماری عروقی دیابتی مانند رتینوپاتی و کووید-19 شدید را بررسی می کند، لازم است.

بیشتربخوانید:بیماری های چشم؛ تشخیص شایع ترین بیماری های چشم

دکتر لوئیس گاوو، متخصص چشم گفت: امیدوارم که این پژوهش در آگاهی از افرادی که بیشتر در معرض خطر عوارض جدی کووید-19 قرار دارند نقش بسزایی داشته باشد، بنابراین در برنامه ریزی برای اولویت بندی تزریق واکسن افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی باید مورد توجه قرار گیرند.

محدودیت های این مطالعه شامل حجم نمونه نسبتا کم آن است و چون یک مطالعه مقطعی است قادر به شناسایی رابطه علی بین رتینوپاتی و نتایج شدید کووید-19 نیست.

مترجم: الهه زارعی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو