در این روزهای کرونایی از سلامت کودکتان غافل نشوید

40

1399/9/5

13:52


مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از ادامه روند ارائه خدمات سلامت به تمامی گروه های سنی به ویژه نوزادان و کودکان به صورت فعال و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی خبر داد.

در این روزهای کرونایی از سلامت کودکتان غافل نشوید

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «معصومه صفاری» گفت: نوزادان و کودکان به عنوان یکی از مهم ترین گروه های هدف در برنامه های سلامت، همواره نیازمند توجه ویژه هستند.

او ضمن اعلام توسعه اجرایی بسته ‌های جدید سلامت نوزادان و کودکان از شهریور سال جاری در تمامی شبکه های بهداشت و درمان تحت پوشش دانشگاه، گفت: یکی از بسترهای ارائه خدمات به کودکان زیر پنج سال، برنامه «مراقبت های ادغام یافته کودک سالم» برای کودکان سالم و «مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال» ویژه کودکان بیمار است.

دکتر صفاری در توضیح بسته خدمتی «مراقبت های ادغام یافته کودک سالم» گفت: این بسته بر اساس برنامه ای ملی و با هدف ارتقای سلامت کودکان، پیشگیری از بیماری و کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال اجرا شده و شامل غربالگری، مراقبت، پیگیری و آموزش پدر و مادر است. مراقبت ها از سن ۵-۳ روزگی تا ۶۰ ماهگی و به تعداد ۱۶ بار در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده و خانه های بهداشت ارائه می شود.

او افزود: در بازنگری صورت گرفته این بسته‌ خدمتی، غربالگری فشارخون، ارزیابی بینایی، شنوایی، ژنتیک، بدرفتاری با کودک، بررسی سلامت مادر و راهنمایی والدین در ارتباط با سلامت و شیردهی مادر و ارزیابی سلامت دهان و دندان، عوامل محیطی موثر بر سلامت، فعالیت بدنی و مشکلات تک فرزندی، خدمات غربالگری تکامل کودکان، ویزیت پزشک، به بسته خدمتی قبل افزوده شده است. همچنین بر اساس بسته خدمتی سلامت نوزادان و کودکان، بررسی دقیق رشد کودک و سنجش نمایه توده بدنی کودک مطابق با استانداردهای جهانی و سازمان بهداشت جهانی ارائه و پیگیری می شود.

دکتر صفاری با معرفی بسته خدمتی «مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال» نیز گفت: این بسته خدمتی جزو استراتژی های کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است که شامل مدیریت و درمان بیماری های شایع در دوران کودکی با تاکید بر کنترل و درمان به موقع اسهال و کم آبی، سرفه و عفونت های تنفسی، عفونت های موضعی، تب، زردی، مشکل گوش، گلودرد، سوء تغذیه و سایر مشکلات است.

این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹، با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و اجرای سیستم نوبت دهی قبلی، در پایگاه ها و مراکز، خدمات سلامت به تمامی گروه های سنی به ویژه نوزادان و کودکان به صورت فعال ارائه می شود.

او از والدین خواست تا بدون هیچ گونه نگرانی و ضمن هماهنگی با تیم سلامت، همچنان در ارتقای سلامت کودکان خود طبق دستورالعمل های مبتنی بر سلامت کودک، سهیم باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو