آموزش تهیه خاک گلدان حرفه ای در خانه

آموزش تهیه خاک گلدان حرفه ای در خانه


منبع: آرگا

89

1399/9/5

14:18


توجه داشته باشید که یکی از مسائل مهم در روند پرورش گیاه استفاده از ترکیب خاک ایده آل است که به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با بهترین خاک های گلدان و همچنین تهیه خاک گلدان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عواملی که بایستی برای رشد گل و گیاهان بدان توجه داشته باشید ترکیب و تهیه خاک و بافت و همچنین خواص شیمیایی و فیزیکی آن در گلدان است که بتواند مواد غذایی را درون خود حفظ کند و در اختیار ریشه گیاه قرار دهد و در اثر آبیاری شسته نشود و گیاه دچار کمبود مواد غذایی نگردد.

آشنایی با تهیه خاک گلدان

بهتر است بدانید که خاک در واقع یکی از عناصر اصلی و مهم در پرورش و رشد هر گیاهی است که ترکیبات و مواد مغذی موجود در آن برای رویش گیاهان آپارتمانی بسیار حائز اهمیت است. تمامی افرادی که قصد پرورش گیاهی را درون گلدان دارند ابتدا به این مسئله فکر می کنند که چه نوع خاکی برای بستر این گیاه مفید خواهد بود زیرا اگر شما در انتخاب خاک مناسب برای گیاه خود دقت نکنید ممکن است شرایط گیاه به خوبی تامین نشود و موجب از بین رفتن و پوسیدگی ریشه گیاه شود. البته با این حال نیازی به نگرانی نیست زیرا در این مطلب ما سعی کرده ایم تا شما را با ترکیب خاک های ایده آل برای گلدان آشنا نماییم تا بتوانید گیاهی شاداب و منحصر به فرد داشته باشید.

چگونگی تهیه خاک گلدان

ترکیبات بستر کاشت گیاه:

جالب است بدانید که اغلب خاک های گلدان از ترکیبی که در ادامه بیان کرده ایم تشکیل شده اند:

پیت ماس:

در واقع ماده اصلی بسیاری از خاک های گلدان پیت ماس است زیرا هم قیمت مناسب تری دارد و هم تجزیه شده از زغال سنگ است. در واقع این خاک از آنجایی که چگالی کمتری دارد حجم گلدان را پر می کند بدون اینکه بر وزن آن بیافزاید. پیت ماس قادر است پس از مرطوب شدن آب را به مدت طولانی درون خود نگه دارد. همچنین دارای زهکشی خوبی می باشد و تهویه مناسبی در خاک ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر مواد مغذی کمی دارد و اسیدیته آن بین ۳.۵ تا ۴.۵ است که می توانید با مخلوط کردن آن با سنگ آهک حد تعادل را فراهم سازید.

کوکوپیت:

الیاف پوست نارگیل یا همان کوکوپیت محلول جانبی در این صنعت محسوب می شود که اغلب در ترکیبات خاک گلدان وجود دارد. در واقع کوکوپیت نسبت به پیت ماس دارای مواد مغذی بیشتری است و به همین خاطر هزینه آن نیز گران تر خواهد بود.

آشنایی با ترکیبات خاک گلدان

پرلیت:

پرلیت نیز یکی دیگر از ترکیب های تهیه خاک گلدان است که نوعی سنگ آتشفشانی محسوب می شود. این ماده در اثر گرما منبسط می شود و ذرات سفید توپی شکل را تشکیل می دهد و به همین منظور می تواند یک افزودنی استریل شده و سبک برای خاک گلدان باشد. همچنین که ذرات پرلیت می توانند سه الی چهار برابر وزن خود آب نگه دارند، منافذ درون خاک را افزایش دهند و زهکشی بستر را بهبود ببخشند. این ماده مغذی برای خاک را می توانید از فروشگاه های معتبر گل و گیاه تهیه نمایید.

ورمیکولیت:

توجه داشته باشید که ورمیکولیت در واقع یک ماده معدنی است که در طی حرارت دیدن به شکل ذرات سبکی در می آید و معمولا آن را به منظور افزایش تخلخل به ترکیب های خاک گلدان اضافه می کنند. این نوع خاک دارای کلسیم و منیزیم می باشد که همین موضوع ظرفیت نگه داشتن آب در آن را افزایش می دهد. هر چند که در گذشته های دور وجود آزبست موجود در ورمیکولیت نگران کننده بود اما حال معادن با تنظیم درصد آزبست این مسئله را به راحتی برطرف کرده اند.

استفاده از خاک های ایده اۀ برای گلدان

شن:

شن و ماسه درشت در واقع باعث بهبود زهکشی خاک گلدان می شوند و وزن ترکیب را افزایش می دهند که به همین خاطر اغلب خاک های گلدان کاکتوس و ساکولنت برای اطمینان از زهکشی کافی درصد بیشتری از شن درشت را در خود ترکیب می کنند.

کود و مواد تقویتی:

همانطور که متوجه شدید خاک های دارای پیت ماس مواد مغذی کمی دارند که به همین خاطر توصیه می شود به آن کود شیمیایی اضافه کنید تا گیاه از آن تغذیه کند. همچنین کودهای طبیعی شامل مواد معدنی، ضایعات گیاهی، فضولات حیوانی و ترکیبات مغذی می شوند.

سنگ آهک:

توجه داشته باشید که سنگ آهک کلسیتیک یا همان دولومیت را به خاک های گلدان دارای زغال سنگ اضافه می کند تا PH آن ها خنثی شود. به گونه ای که به ازای هر ۶ گالن پیت ماس ربع پیمانه سنگ آهک به ترکیب افزوده خواهد بود. جالب است بدانید که سنگ آهک از معادن طبیعی به دست می آید و به همین خاطر قیمت کمتری دارد.

انواع ترکیبات خاک

تراشه های چوب:

تراشه های چوب اغلب با افزایش حجم منافذ خاک به آب و هوا این اجازه را می دهند تا آزادانه در ترکیب حرکت کننند. همچنین آن ها به کندی تجزیه خواهند شد البته که بخشی از نیتروژن خاک را خارج می کنند و به همین خاطر اضافه کردن مقداری یونجه به خاک در هنگام استفاده از تراشه های چوبی واجب است. توجه داشته باشید که برای اضافه کردن تراشه های چوب بایستی مقداری تراشه از نجاری تهیه کرده و آن ها را به مدت زمان یک سال کمپوست کنید و هر چند هفته یک مرتبه آن را هم بزنید و ترکیب نمایید.

کمپوست:

به طور کلی کمپوست دارای میلیون ها میکروب مفید است که ظرفیت بالایی در نگهداری آب و مواد مغذی دارد و به همین خاطر می تواند نقش حیاتی در رشد و سلامت گیاهان داشته باشد. در واقع کمپوست ایده آل بایستی دارای بافتی سبک و متخلخل باشد به گونه ای که تمامی ترکیبات آن بتوانند با هم مخلوط شوند. جالب است بدانید که این نوع خاک در صورت خشک شدن کاهش حجم نخواهد داشت و از کناره های گلدان جدا نمی شود.

روش های تهیه خاک گلدان

بهترین خاک های گلدان و اصول تهیه آن ها:

به طور کلی بر اساس نوع گیاهی که کشت می کنید می توانید هر یک از ترکیب هایی که در ادامه بیان کرده ایم را برای تهیه خاک گلدان استفاده کنید و تنها کافی است ترکیبات مورد نیاز را با نسبت صحیح با یکدیگر ترکیب نمایید:

ساخت خاک گلدان برای گل و سبزیجات:

۶ پیمانه پیت ماس یا کوکوپیت

۶ پیمانه کمپوست

۴.۵ پیمانه پرلیت

۰.۲۵ قاشق چایخوری آهک

۱.۵ قاشق چایخوری کود

آشنایی با بهترین خاک ها برای گلدان

طرز ساخت خاک گلدان سانسوریا، کاکتوس و ساکولنت:

۳ پیمانه پیت ماس یا کوکوپیت

۱ پیمانه پرلیت

۱ پیمانه ورمیکولیت

۲ پیمانه شن درشت

۰.۲۵ قاشق چایخوری آهک

نحوه ساخت خاک گلدان برای درختان و درختچه ها:

۲.۵ پیمانه شن درشت

۳ پیمانه پرلیت

۳ پیمانه کمپوست

۲.۵ پیمانه کمپوست پوست کاج

۳ پیمانه پیت ماس یا کوکوپیت

۱ قاشق چایخوری کود

۰.۲۵ قاشق چایخوری آهک

دستورالعمل ساخت خاک گلدان

طرز ساخت خاک گلدان برای کاشت بذر:

۲ پیمانه ورمیکولیت

۱ پیمانه شن درشت

۲ پیمانه پیت ماس یا کوکوپیت

۰.۲۵ قاقشق چایخوری آهک

نحوه ساخت خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی:

۲ پیمانه پیت ماس یا کوکوپیت

۲ قاشق غذاخوری شن درشت

۱.۵ قاشق چایخوری کود

۱.۵ پیمانه پرلیت

۰.۲۵ قاشق چایخوری آهک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو