اختصاصی/ جولان کرونا در این اماکن حتی با ماسک و ضدعفونی‌کننده!

25

1399/9/5

14:55


گرچه دانشمندان در ابتدا در خصوص ضدعفونی کردن سطوح هشدار می‌دادند اکنون قطرات تنفسی را اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا می دانند. مدارک چندانی وجود ندارد که نشان دهد ضدعفونی‌کردن عمیق سطوح احتمال انتقال ویروس را در اماکن مسقف کاهش می‌دهد.

اختصاصی/ جولان کرونا در این اماکن حتی با ماسک و ضدعفونی‌کننده!

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، در فرودگاه خلوت هنگ کنگ، خدمه نظافت به طور مداوم چرخ دستی های حاوی چمدان، دکمه های آسانسور و پیشخوان ها را با محلول های ضد میکروبی اسپری می کنند. در شهر نیویورک، کارگران به طور مداوم سطح اتوبوس ها و مترو را ضد عفونی می کنند. در لندن، بسیاری از سطوح با هزینه های زیاد  تمیز می شوند تا پس از پایان دوران قرنطینه، مورد استفاده عموم مردم واقع شود. این رویه در سرتاسر جهان در جریان است و هدف از این کار در تمام کشورها یک چیز است: مبارزه با کرونا. 
 
اما دانشمندان قویا می گویند که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد سطوح آلوده می تواند ویروس را گسترش دهند. آنها می گویند در فضاهای داخلی شلوغ مانند فرودگاه ها ، ویروسی که توسط افراد آلوده بازدم می شود و در هوا معلق است تهدید بسیار بیشتری نسبت به سطوح آلوده است. آنها بجای ضدعفونی کردن سطوح، شستن دست با آب و صابون به مدت 20 ثانیه - یا استفاده از ضدعفونی کننده در غیاب صابون - را همچنان بهترین راهکار برای جلوگیری از گسترش ویروس توصیه می کنند.
 
کارشناسان معتقدند شستشو و ضدعفونی کننده سطوح تاثیری بر گسترش کرونا ندارد و وقت و هزینه ای که در این بخش صرف می شود،‌ باید صرف تهویه هوا و فیلتراسیون هوای داخلی در اماکن مسقف شود. دکتر کوین پی. فنلی، متخصص عفونت های تنفسی در لندن گفت: به نظر من، وقت و انرژی و هزینه زیادی برای گندزدایی سطحی صرف می شود در صورتی که این انرژی باید صرف بهبود وضعیت هوا در اماکن سرپوشیده شود. 
 
برخی از کارشناسان معتقدند که هنگ کنگ، یک شهر شلوغ 7.5 میلیون نفری و دارای سابقه طولانی شیوع بیماری های عفونی با انجام یک مطالعه موردی برای نوع تمیز کردن سطح نشان داد که این کار به عموم مردم احساس امنیت کاذب در مورد ویروس کرونا می دهد. فرودگاه هنگ کنگ که جزو نخستین اماکن انجام سختگیرانه تدابیر بهداشتی به شمار می آید - بخشی از یک تلاش همه جانبه برای ایجاد امکانات "یک محیط امن برای همه افراد" محسوب می شود. چنین   کارهایی می تواند برای مردم دلگرم کننده باشد زیرا نشان می دهد که مقامات محلی در حال مبارزه با Covid-19 هستند.
 
گرچه شهر هنگ کنگ از نظر تعداد مبتلایان به کرونا امار کمی دارد اما کارشناسان معتقدند رفع کامل خطر ابتلا به این ویروس در اماکن و نقاط مسقف و سرپوشیده کندتر و سخت تر از ساکن نقاط صورت می گیرد. طیف وسیعی از بیماری های تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا، توسط میکروب هایی ایجاد می شود که می توانند از سطوح آلوده منتشر شوند. هنگامی که زمستان گذشته ویروس کرونا از سرزمین چین ظهور کرد، تصور عمومی بر این بود که ضدعفونی کردن سطح می تواند در مقابله با آن تاثیرگذار باشد. 
 
اما شلی میلر، متخصص دانشگاه کلرادو  در این باره می گوید:  اقدامات صورت گرفته در فرودگاه هنگ کنگ از نظر کنترل عفونت معنی عملی ندارد. ویروس ها از طریق فعالیت هایی که قطرات تنفسی را منتشر و پخش می کند -صحبت کردن ، تنفس ، داد زدن ، سرفه ، آواز و عطسهـ ساطع می شوند. و اسپری های ضد عفونی کننده اغلب از مواد شیمیایی سمی ساخته می شوند که می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت هوای داخلی و سلامت انسان تأثیر بگذارند. وی افزود: من نمی توانم درک کنم که چرا برخی  فکر می کند ضد عفونی کردن یک سطح، خطر انتقال ویروس را کاهش می دهد.
 
 
منبع: گاردین/ نوامبر ۲۰۲۰
مترجم:‌ لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو