برخی برای مسئولان هر روز روضه رسوب خواندند

منبع: برترین ها

75

1399/9/5

14:55


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هر مفسده‌ای در لوای حمایت از تولید رخ داد، گفت:برخی برای مسئولان کشور هر روز روضه رسوب خواندند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هر مفسده‌ای در لوای حمایت از تولید رخ داد، گفت:برخی برای مسئولان کشور هر روز روضه رسوب خواندند.

مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با رادیو در پاسخ به سوالی در مورد ترخیص کالا‌ها از گمرک به وسیله ارز متقاضی و واردات بدون انتقال ارز گفت: در این مورد چند مسئله بسیار مهم وجود دارد، اول آنکه تبعیض کار غلطی است.

وی افزود، این بدین معناست که ما در کشور به متخلفین جایزه می‌دهیم و کسانی که تن به قانون می‌دهند را تنبیه کنیم. در حدود دو سال است که اعلام شده اگر کسی تامین ارز آن انجام نشده یا به قولی کد رهگیری بانک مرکزی را ندارد، حق واردات نیز ندارد.

گمرک اشتباه کرد/نباید اجازه تخلیه محموله‌هایی که فرآیند قانونی را طی نکرده در انبار‌های خود می‌داد

حریری با بیان اینکه عده‌ای در این دو سال بدون آنکه تشریفات قانونی واردات کالا را به طور کامل انجام دهند (بدون داشتن کد رهگیری بانک مرکزی) اقدام به واردات کالای خود کردند، گفت: اول آنکه گمرک اشتباه کرده و نباید اجازه تخلیه چنین محموله‌هایی که فرآیند قانونی را طی نکرده در انبار‌های خود می‌داده است که بعد از آن کسی بخواهد روضه دپو بخواند و چنین جبری را برای کشور درست کند.

هر روز یکی از قوا را به گمرک ببرند و یک نمایشی به راه بیاندازند که ببینید چقدر کالا در گمرک باقی مانده و کالا‌های اساسی در حال خراب شدن است.

وی در ادامه گفت: البته بحث کالای اساسی جدا از این موضوع است، اما در قبال کالای اساسی ما می‌شنویم که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی در حال خارج شدن از گمرک است. افرادی به قانون تن داده‌اند و بدون تخصیص ارز کالا‌های خود را وارد نکردند، اما عده دیگری این کار را نکردند و کالای خود را وارد کرده و در گمرک دپو کردند.

متخلفین برنده شدند/ واردات بدون ارز نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین وی با بیان اینکه افرادی که از قانون تبعیت نکردند برنده شدند، گفت: هیچ وارداتی بدون انتقال ارز نیست (حتما برای واردات کالا ارز از کشور خارج می‌شود)، یعنی وارد کننده ارز را از بازار آزاد و یا بانک مرکزی تامین می‌کند. در غیر این صورت کسی ارز خود را در شرایط فعلی برای وارد کردن کالا به کشور و پس از آن تبدیل شدن به ریال هزینه نمی‌کند.

وی افزود، در حال حاضر جریان برعکس این موضوع است، یعنی این ریال است که در حال تبدیل شدن به ارز‌ها و کالا‌های با ارزش دیگر است و آن هم به دلیل کاهش ارزش ریال است.

دپو کردن در گمرک ارزش دلار افراد را دو برابر کرده/ این یک رانت است که از انبار‌های گمرک و مقامات ذی نفوذ برای آن استفاده کردند

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه همین تقاضای ارز به بازار آزاد فشار وارد می‌کند و باعث به وجود آمدن تقاضای ۷ میلیارد دلاری می‌شود، گفت: این موضوع باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. عده‌ای کالا‌هایی نظیر لوازم خانگی داشتند که در حال حاضر در بازار داخلی با قیمت دلار ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شود و این دپو کردن در گمرک ارزش دلار افراد را دو برابر کرده است. این مسئله یک رانت است که از انبار‌های گمرک و از مقامات ذی نفوذ برای بهره‌مندی از آن استفاده کردند.

مصوبه دولت امکان پولشویی برای قاچاق خارجی را فراهم میکند

وی در ادامه گفت: امروزه ما شاهد قاچاق سوخت، دارو، دام و بسیاری کالا‌های دیگر از کشور هستیم که شامل تمام کالا‌هایی است که با ارز مفسده برانگیز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود. این پول قاچاق در خارج از کشور تبدیل به ارز می‌شود، اما این ارز کثیف است و برای بازگشت به چرخه رسمی کشور باید شسته شود.

حریری معتقد است، حال اگر بدون انتقال ارز کالا وارد کشور شود، پولشویی و چرخه قاچاق خروجی از کشور توسط مصوبه اخیر که دولت ابلاغ کرده است انجام می‌شود، این بدین معناست که دولت مقرره‌ای را وضع کرده است که بر اساس آن عده‌ای می‌توانند پولشویی کنند. این موضوع خود می‌تواند باعث افزایش قاچاق معکوس از کشور شود.

اگر مصوبه دولت نبود دلار به ۲۰ الی ۲۱ هزار تومان می‌رسید

وی در مورد تاثیر مصوبه دولت بر نرخ ارز گفت: بنده معتقد هستم که اگر این مصوبه نبود در حال حاضر دلار در بازه ۲۰ هزار تومان قرار گرفته بود. اما فشار ۶ الی ۷ میلیارد دلار تقاضا فشار کمی نیست، چرا که کل واردات رسمی ما در سال در حدود ۴۰ میلیارد دلار است و این رقم خود شامل ۲۰ درصد از کل واردات است. این آمار (۷ میلیارد دلار) را خود گمرکی‌ها اعلام کردند.

اینکه هر روز مسئولین مختلف را به گمرک می‌برند، یک روز معاون اول رئیس جمهور، یک روز نماینده قوه قضائیه و یک روز هم نمایندگان مجلس و مدام روضه می‌خوانند که ببینید این برنج‌ها در گمرک مانده و در حال فساد است.

برخی از مفسده‌های بزرگ در لوای حمایت از تولید رخ داد

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص واردات کالا‌های اساسی گفت: در تیر ماه مقرر شد کسانی که ۵ قلم کالای اساسی در گمرک دارند، بتوانند بدون تخصیص ارز کالای خود را وارد کنند. کسی نیز به این موضوع اعتراضی نکرد. اعتراض ما از زمانی آغاز می‌شود که به آبان ماه می‌رسیم و واردات بدون تخصیص ارز به تمامی کالا‌ها تسری پیدا می‌کند.

وی افزود، اگر برخی از مفسده‌های بزرگی که در کشور رخ داده را بررسی کنیم می‌بینیم که در لوای حمایت از تولید رخ داده است. در حال حاضر نیز بهتر است ریز آمار ۴ میلیون کانتینری که می‌گویند در گمرک باقی مانده است را جهت شفاف سازی اعلام کنند تا مشخص شود که چه مقداری از این کالا‌ها واقعا از مواد اولیه تولیدی یا ماشین آلات مربوط هستند.

هیچ تاجری حتی برروی یک دلار ریسک نمیکند/مطمئن بودند که میتوانند کالا‌های خود را وارد کنند

حریری در پاسخ به سوالی در مورد تکرار رویه فشار‌ها برای واردات کالا به کشور گفت: طی ۳۰ سال گذشته این بار چهارم است که این رویه رخ می‌دهد. کسی که یک سال و نیم پیش، چند میلیون دلار کالا وارد کشور کرده و آنرا در گمرک نگه داشته، خیالش از امکان واردات و ترخیص آن راحت بوده است. در غیر اینصورت هیچ تاجری حاضر نیست حتی بر روی یک دلار آن ریسک کند. کسی که جنس خود را غیر قانونی (بدون رعایت مقرره‌های قانونی) در انبار‌های ورودی کشور ریخته، این را میدانسته که این قدر میتواند زور و فشار بدهد و جوسازی کند و این و آن را بخرد تا چنین مصوبه‌ای را بگیرد کارش را بلد است و در نهایت زرنگ‌های عرصه تجارت به قانون وقعی نمیگذارند.

وی در ادامه گفت: این افراد کار خود را بلد هستند و آن کسانی که تن به قانون دادند در اینجا ساده لوح شمرده می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو