اعتدال و توسعه؛ نوبخت‌- واعظی یا لاریجانی؟

منبع: برترین ها

62

1399/9/6

07:48


حزب اعتدال و توسعه حزب چندان قدرتمندي نيست اما باتوجه به حضور اعضای ارشدش در مناصب مهم دولتی اين چند سال بسيار اثرگذار بوده است. اما حال که دولت‌ ماه‌های پایانی کار خود را پشت سر مي‌گذارد آنها به تکاپو افتاده‌اند تا مگر اين روند 7، 8 ساله اخيررا ادامه دهند.

روزنامه اعتماد: حزب اعتدال و توسعه حزب چندان قدرتمندي نيست اما باتوجه به حضور اعضای ارشدش در مناصب مهم دولتی اين چند سال بسيار اثرگذار بوده است. اما حال که دولت‌ ماه‌های پایانی کار خود را پشت سر مي‌گذارد آنها به تکاپو افتاده‌اند تا مگر اين روند 7، 8 ساله اخيررا ادامه دهند.

اعضای ارشد این حزب مانند محمدباقر نوبخت دبیرکل و محمود واعظی، عضو شورای مرکزی از چهره‌های کلیدی دولت روحانی محسوب می‌شوند. به ‌خصوص كه قرابت شخص رييس‌جمهوري نيز با تشكيلات غيرقابل‌انكارست. فارغ از اين اما با توجه به اينكه نوبخت و واعظی دو سمت مهم ریاست سازمان برنامه و بودجه و ریاست دفتر ريیس‌جمهوری را برعهده دارند عملا بر امور دولت مسلطند و اين نفوذشان البته با واکنش‌های منفی هم روبه‌رو بوده و برخی اصلاح‌طلبان حامی روحانی به‌ خاطر اختیارات گسترده این دو به رييس‌جمهوري انتقاد کرده‌اند. انتقادهايي كه چندان هم بی‌راه نبوده؛ چراکه به ‌واسطه حضور نوبخت و واعظی بسياري از نیروهای اعتدال و توسعه‌ وارد دولت شده و به‌ خصوص در استان‌های مختلف کشور سمت‌هاي حساسي را در اختيار بگيرند و به اين پشتوانه، نفوذ و سيطره «اعتدال و توسعه‌» را گسترش داده‌اند.

اگرچه هنوز بسيار زود است درباره نهایی شدن نام نامزد احتمالی احزاب سخن بگوييم اما باتوجه به تجارب دو انتخابات پيشين رياست‌جمهوري بعید نیست اعتدال و توسعه به‌ دنبال تقویت ایده ائتلاف باشد. هر چند اين ايده، طرفدار چنداني ميان اصلاح‌طلبان ندارد. در میان این بحث‌های سیاسی و مذاکرات حزبی اگرچه بارها از احتمال كانديداتوري واعظي شنيده‌ايم اما بیش از همه نام محمدباقر نوبخت شنیده می‌شود. بماند كه اخيرا برخي كانال‌هاي تلگرامي با اشاره به اينكه نوبخت كانديداي قطعي «اعتدال و توسعه» است از مخالفت حسن روحاني با اين تصميم نوشته و مدعي شدند كه روحاني بر حمايت از علي لاريجاني اصرار دارد.

به هر تفسير اما نوبخت در گذشته نيز سعی کرده با یارگیری سیاسی در سطح کشور، «اعتدال و توسعه» را تقويت كند. او هم سابقه حضور در مجلس را دارد و هم در دولت نقشي اساسي ایفا کرده است. به‌ علاوه نام او در فهرست نامزدهای احتمالی کارگزاران سازندگی نيز دیده شد و در نتيجه گمانه‌زنی درباره او افزایش یافت. با این حال خود و یا نزدیکانش هنوز در اين باره رسما موضعي نگرفته و اين يعني بايد منتظر باشيم كه مگر در روزهای آینده رایزنی‌های دست‌ راستي‌ترين حزب جبهه اصلاحات‌ نمايي روشن‌تر از صفحه شطرنج انتخابات پيش‌رويمان قرار دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو