خودارضایی در زنان؛ هر آنچه که باید بدانید

خودارضایی در زنان؛ هر آنچه که باید بدانید


منبع: برترین ها

105

1399/9/6

08:05


در اغلب موارد هر زمان حرف از خود ارضایی به میان می‌آید تمامی نگاه‌ها معطوف به مردان می‌شود، ولی خود ارضایی در بین خانم‌ها هم به فور یافت می‌شود به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم به بحث خودارضایی زنان، موضوعی مهم که به دلایل مختلف کمتر به آن پرداخته می‌شود بپردازیم.

برترین‌ها: در اغلب موارد هر زمان حرف از خود ارضایی به میان می‌آید تمامی نگاه‌ها معطوف به مردان می‌شود، ولی خود ارضایی در بین خانم‌ها هم به فور یافت می‌شود، منتهی خانم‌ها حتی با دوست‌های نزدیک خود هم کم‌تر در خصوص این عمل حرف می‌زنند. خانم‌ها مانند مردان دست کم یک بار خود ارضایی(Masturbation) را در طول زندگی تجربه نموده‌اند. 

میزان شیوع خود ارضائی ما بین خانم‌ها بصورت دقیق مشخص نیست، ولی در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. میزان شیوع گزارش شده، از ۹۰-۵۰ درصد متفاوت است. امروز در این مطلب تصمیم گرفتیم به بحث خودارضایی زنان، موضوعی مهم که به دلایل مختلف کمتر به آن پرداخته می‌شود بپردازیم.

خودارضایی دختران

خود ارضایی چیست؟

خود ارضایی در زنان با تحریک عضو جنسی خود اتفاق می‌افتد تا زمانی که شخص به ارگاسم برسد. به دلیل حساسیت‌های فرهنگی موجود بررسی و تحقیق در این مورد کمی سخت به نظر می‌رسد به این علت که خانم‌ها خودارضایی خود را پنهان می‌کنند.

برای خودارضایی مرز سنی خاصی وجود ندارد. خانمها ممکن است در دهه ۸۰ زندگی نیز خود ارضائی داشته باشند. 

دلایل خود ارضایی در زنان

۱. زمانی که دختران به بلوغ رسیده و به رابطه‌ی جنسی دسترسی ندارند به خود ارضایی رو می‌آورند.

۲. خود ارضایی مدام در خانم‌های مجرد دیده نمی‌شود، زمانی که همسر در دسترس نباشد و یا اظهار خستگی نماید، امکان دارد یک خانم نیاز‌های جنسی خود را با خود ارضایی برطرف نماید. یکی از علل مهم خود ارضایی در خانم‌های متاهل عدم رسیدن به ارضاء جنسی یا ارگاسم در یک رابطه جنسی طبیعی است. این امر مسئله‌ای است که درسنین مختلف و جوامع مختلف رخ می‌دهد.

۳. یکی دیگر از علل خود ارضایی در خانم‌ها این است که در برخی موارد خانم‌ها برطرف شدن و یا تخفیف برخی از مشکلات خود را به عمل خود ارضایی نسبت می‌دهند، به عنوان مثال می‌گویند که خود ارضایی سردرد میگرنی آن‌ها را تسکین یا کاهش میدهد.

خودارضایی دختران

برخلاف مردان که هدف از خودارضایی در آن‌ها صرفا ارضاء جنسی است، دلایل خانم‌ها برای خودارضایی فراوان و تعدادی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • سهل الوصول بودن و عدم نیاز به هر آنچه برای یک رابطه جنسی مورد نیاز می‌باشد.
  • احساس استقلال جنسی و عدم نیاز به همسر و شریک جنسی برای رسیدن به ارگاسم.
  • نرسیدن به ارگاسم از طریق رابطه جنسی.
  • تسکین احساس ناخوشایند در واژن، چون حین ارگاسم واژن منقبض شده و ترشحات خود را بیرون می‌ریزد.
  • حفظ قدرت باروری.
  • تجربه احساس خوشایند، یکی از دلایل اعتیاد به مواد مخدر آزاد شدن هورمون دوپامین با مصرف مواد مخدر است، حین ارگاسم نیز مقداری ماده دوپامین ترشح می‌شود.
  • استفاده از موارد پورنوگرافی که منجر به خودارضایی می‌شود.
  • بدنبال رویا و یا فانتزی جنسی گشتن.
  • بهبود خلق و ایجاد آرامش، تعداد قابل ملاحظه از خانم‌هایی که خودارضایی می‌کنند، معتقد هستند که خودارضایی سبب بهبود استرس و خلق آن‌ها می‌شود.
  • تعدادی از خانم‌ها معتقد هستند که، ارضاء جنسی در یک رابطه جنسی طبیعی دارای ملزومات زیاد و طولانی است و آن‌ها حوصله آن‌را ندارند و ترجیح می‌دهند خودارضایی کنند.
  • تعدای از خانم‌ها مدعی هستند که، خودارضایی سبب تسکین درد‌های دوران پریود در آن‌ها می‌شود.
  • کنجکاوی جهت کشف نقاط پنهان بدن.

خودارضایی دختران

مضرات خودارضایی دختران

احتمالا تابه‌حال در مورد ضرر‌های بی شمار خودارضایی چیز‌هایی شنیده اید. برای مثال برخی ادعا می‌کنند این عمل باعث مشکلاتی نظیر کاهش بینایی و ریزش مو می‌شود و به طور کل سلامت جسمی را تهدید می‌کند. این در حالی است که پژوهش‌ها بر این موضوع تاکید دارند که آسیب‌های خودارضایی بیش از اینکه به جسم مربوط باشند به سطح روان برمی گردند. اما اکثر افراد از این موضوع اطلاع چندانی ندارند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند. ما در ادامه به مهم‌ترین عوارض روانی خودارضایی در زنان و دختران اشاره می‌کنیم.

بروز مشکلات جنسی در آینده

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که این عمل را همیشه در یک وضعیت خاص و در دفعات زیاد انجام می‌دهید، موضوع نگران کننده می‌شود چرا که اگر بعدا در شرایط دیگری قرار بگیرید نمی‌توانید برانگیخته شده و به ارگاسم برسید. در واقع بسیاری از زنان و دخترانی که عادت به خودارضایی دارند در رابطه جنسی با همسر خود دچار مشکلاتی می‌شوند که لذت جنسی واقعی را از آن‌ها می‌گیرد. البته این مسئله به معنای فاجعه نیست بلکه با دریافت مشاوره جنسی می‌توانید عادتتان را تغییر داده و مسئله را حل کنید.

از دست دادن پرده بکارت

حفظ بکارت در جامعه ما برای بسیاری از افراد اهمیت دارد و از دست دادن آن می‌تواند فرصت‌های ازدواج بسیاری از دختران را محدود کند. از همین رو خودارضایی در دختران معمولا با ترس از دست دادن پرده بکارت همراه می‌شود. همراه شدن نگرانی با عمل جنسی می‌تواند باعث شود که در این زمینه شرطی شوید و بعد‌ها در ارتباط جنسی با وجود آزادی عمل همواره سطحی از تنش و ناراحتی بی دلیل را تجربه کنید.

بروز مشکلات روان شناختی

عمل خودارضایی در بسیاری از فرهنگ‌ها امری نکوهیده است. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از افراد پس از انجام این عمل دچار احساس گناه شوند. تجربه مکرر احساس گناه اضطراب زیادی را به روان انسان تحمیل می‌کند و می‌تواند در بلند مدت منجر به اختلالات روانشناختی خاصی نظیر افسردگی و اضطراب فراگیر شود. در این شرایط کمک گرفتن از یک روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید عادت خودارضایی را کنار بگذارید و آسیب‌های ناشی از آن را درمان نمایید.

اعتیاد به خودارضایی

امروزه متخصصان بر این باورند که علاوه بر مواد مخدر، برخی رفتار‌های تولید کننده لذت نیز می‌توانند منجر به حالت‌های اعتیادی شوند و باید در مورد آن‌ها آگاهی بخشی بیشتری صورت بگیرد. اعتیاد به خودارضایی یکی از این موارد است که جدیدا مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. افرادی که دچار این مشکل هستند معمولا مشغولیت ذهنی زیادی در مورد خودارضایی دارند.

برای رهایی از تنش‌های روزمره دائما به این کار پناه می‌آورند و در صورت انجام ندادن آن احساس فشار و اجبار خاصی را تجربه می‌کنند که می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و مختل نماید. در این شرایط روانشناسان با به کارگیری روش‌های درمانی مختلف به شما کمک می‌کنند تا این رفتار را کنار بگذارید و آن را ترک نمایید.

خودارضایی دختران

ضعف اعصاب و کم شدن قدرت تحمل در برابر مسائل

یکی از عوارض خود ارضایی ضعف اعصاب و کم شدن قدرت تحمل در برابر مسائل است. فرد خودارضا نسبت به کوچک‏ترین محرک محیطی حساس است، بی حوصله و زود رنج است و سریعاً از کوره در می ‏رود، به نور زیاد، صدا، رفت و آمد و… حساسیت فوق‏ العاده دارد. این اعصاب ضعیفی دارند و خیلی زود در برابر مسائل واکنش نشان داده و پرخاشگری می‌کنند.

دیگر عوارض خود ارضایی دختران:

  • شادی و عشق کمتر
  • ایجاد مشکلات جدی روحی مثل بدبینی و تندخویی و..
  • خستگی و کوفتگی
  • تغییرات سریع خلقی
  • بی‌خوابی و یا بدخوابی

روش‌های ترک خود ارضایی

خود ارضایی بخشی از روند رشد انسان نیز محسوب می‌شود اما باید این نکته را در نظر بگیریم که خود ارضایی یک عادت اعتیاد آور غلط است و می‌تواند به انجام کار‌ها و مسئولیت‌های روزانه فرد آسیب برساند. برای ترک خود ارضایی مراحل زیر را دنبال کنید.

به دنبال یک راهنما باشید

برای حل مشکل و ترک خود ارضایی خجالت نکشید. با اینکه ممکن است فکر کنید این یک رفتار سالم است، اما در نهایت ممکن است به حدی برسید که نتوانید در مقابل میل به خود ارضایی مقاومت کنید. مشاوران و روانشناسان، افرادی هستند که در این زمینه آموزش دیده‌اند و شما می‌توانید برای حل این مشکل به آن‌ها مراجعه کنید.

خودارضایی دختران

خود را سرگرم و متمرکز کنید

سعی کنید راه مناسبی برای تخلیه انرژی و هیجانات خود پیدا کنید. فعالیت‌هایی که برای شما جذاب و سرگرم کننده است را انجام دهید و با وسوسه خود ارضایی خود مبارزه کنید.

با همسر خود درباره‌ی ارضا نشدن خود صحبت کنید

اگر در رابطه زناشویی به ارگاسم نمی‌رسید حتما با همسر خود صحبت کنید و از علایق خود بگویید. آگاهی از علایق طرفین در رسیدن به لذت جنسی بسیار موثر است.

داشتن برنامه برای جلوگیری از خودارضایی

برای مثال قبل از رفتن به حمام یا رختخواب، خود را خسته کنید. به طوری که جز استحمام و خوابیدن فکر دیگری نداشته باشید. اگر برنامه ریزی کنید می‌توانید رد ترک این عادت موفق شوید.

ایجاد یک ذهنیت درست و صداقت با خود

از تنبیه و تحقیر خودتان دست بردارید. شما انسانید و تمایلات انسانی دارید. با عزم قوی برای سلامتی خودتان گام بردارید. اگر واقعا اعتقاد داشته باشید که در نبرد با این مشکل، پیروز خواهید شد پس حتما موفق می‌شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو