هادی مرزبان: تلویزیون آستین‌ها را بالا زده و از هنرمندان به منظور تولید تله‌تئاتر دعوت کند / قرار بر این بوده تلویزیون دانشگاه باشد و امروز باید در این مسیر هزینه کند

107

1399/9/6

09:28


هادی مرزبان گفت: تله تئاتر تولیدی ارزان است؛ با بودجه یک سریال که گاهی از کمترین کیفیت برخورددار است این امکان وجود دارد تا 30 تله تئاتر تولید شود.

هادی مرزبان: تلویزیون آستین‌ها را بالا زده و از هنرمندان به منظور تولید تله‌تئاتر دعوت کند / قرار بر این بوده تلویزیون دانشگاه باشد و امروز باید در این مسیر هزینه کند

سرویس تئاتر هنرآنلاین: هادی مرزبان نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره توجه صدا و سیما به بازپخش تله‌تئاترها در این روزها که تئاتر و فعالیت‌های نمایشی تعطیل است، گفت: به محض اینکه بلای خانمان‌سوز ویروس کرونا وارد کشور شد اولین ترکش آن دامن‌گیر من شد که قرار بود نمایشی را با حدود 50 بازیگر در تالار وحدت به صحنه آورم.

او در ادامه افزود: پس از این ماجرا طی مصاحبه‌هایی بارها و بارها تاکید داشتم که ما نباید دست روی دست بگذاریم و کاری انجام ندهیم. در این شرایط تماشای تئاتر ممکن است سلامت مردم را به خطر بیندازد اما باید به دنبال راهکاری باشیم و اقدامی انجام دهیم. در همان زمان پیشنهاد دادم که تلویزیون باید وارد ماجرا شود.

مرزبان همچنین عنوان کرد: به اعتقاد من، یا تلویزیون با تئاتر دچار عناد است و یا به دلیل ناآگاهی و شناخت نادرست از این هنر در جریان نیست که تئاتر چه امکاناتی دارد و چگونه می‌تواند مسائل و مشکلات جامعه را از نظر فرهنگی اجتماعی حل کند. تلویزیون باید بداند که هدف از تئاتر، تربیت و اصلاح جامعه است و این رویکرد هنر نمایش در این روزها کارکرد بسیاری دارد.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه در بدو مدیریت قادر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی پیشنهاداتی را با او مطرح کردم، اظهار کرد: در همان ابتدای مدیریت آشنا به عنوان خوش‌آمدگویی به دیدارش رفتم و به او گفتم؛ اکنون که در این شرایط به سر می‌بریم نباید دست روی دست بگذاریم و بی‌شک حرکت این کشتی در اقیانوس آرام مشکلی ندارد، مهم آن است که در این شرایط طوفانی به درستی هدایت شود و این موضوع که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گذر از این شرایط وارد مذاکره با تلویزیون شود بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه آقای قادر آشنا از این پیشنهاد استقبال کرد.      

او در ادامه افزود: پیشنهاد من این بود تا با پا در میانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلویزیون، تئاترها را به صورت تله تئاتر پخش کند تا ببیندگان در خانه بتوانند پای تماشای آن بنشینند. به شخصه با پخش تئاترها در فضای مجازی موافق نیستم چراکه معتقدم تماشای تئاتر مراسم خاص خود را دارد و باید برای آن ارزش قائل شد و تماشاگر یک وجه تئاتر است و باید برای او حرمت قائل شویم.

هادی مرزبان ضمن اشاره به اینکه  ویروس کرونا ممکن است مدت‌‌ها با ما بماند و در صورتی‌که فکر درستی به منظور گذر از این شرایط برای تئاتر و اهالی تئاتر نشود، ممکن است تا 3- 4 سال آینده از این هنر تنها نامی در کتاب‌ها بماند، تصریح کرد: بازپخش تعدادی تله‌تئاتر از تلویزیون اتفاق زیبایی است که این روزها آنجام می‌شود، اما کافی نیست. تلویزیون باید آستین‌ها را بالا زده و از هنرمندان به منظور تولید تله‌تئاترهایی دعوت کند. خصوصا در این شب‌ها که مردم در خانه‌ها حبس هستند و در کنار فرهنگسازی نیازمند سرگرمی نیز هستند.

او در ادامه گفت: قرار بر این بوده که تلویزیون دانشگاه باشد و براین اساس باید امروز در این مسیر هزینه کند. تله‌تئاتر تولیدی ارزانی است و با بودجه یک سریال که گاهی از کمترین کیفیت برخورددار است این امکان وجود دارد تا 30 تله تئاتر تولید شود. تلویزیون باید باور داشته باشد که تئاتر چه کارکردهایی در کنار سرگرمی در جامعه دارد. چرا مردم نباید به جای اینکه شب‌ها پای شبکه‌های خارجی بنشینند، تماشاگر تله‌تئاترهای خودمان باشند؟

مرزبان با بیان اینکه با تولید تله‌تئاتر باید جای خالی تئاتر را پر کنیم، یادآور شد: تئاتر دچار معضل شده است و باید به فریاد آن برسیم. بسیاری از هنرمندان تئاتر این روزها با سیلی صورت خورد را سرخ نگاه می‌دارند و گلایه‌ای نمی‌کنند و در صورتی‌که به سمت تولید تله‌تئاتر سوق داده شوند درآمدی در این روزهای سیاه کسب خواهند کرد. در پایان امیدوارم تلویزیون تولید تله تئاترها را آغاز کند.  

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو