آموزش کاشت گل در بطری نوشابه + روش کاشت به صورت مرحله به مرحله با توضیحات

آموزش کاشت گل در بطری نوشابه + روش کاشت به صورت مرحله به مرحله با توضیحات


منبع: تاپ ناز

386

1399/9/6

09:43


در این بخش توضیحات آموزش کاشت گل در بطری نوشابه را قرار داده ایم و روش کاشت گل و گیاه را در بطری نوشابه به صورت تصویری هم قرار داده ایم.

کاشتن گل در بطری نوشابه به خلاقیت شما بستگی دارد و در این مطلب هم دستورالعمل های لازم برای پرورش گیاه درون بطری را توضیح داده ایم.

کاشت گل و گیاه در بطری نوشابه باعث زیبایی محیط اطراف شما می شود و می توانید صیفی جات و سبزیجات را در فضای درون بطری کشت کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. کاشت گیاه در بطری با محدودیت هایی روبرو است  ولی در صورت رعایت کردن نکات خاص صاحب یک گیاه بسیار زیبا خواهید شد.

کاشت گل در بطری نوشابه

کسانی که به تراریوم علاقه دارند می دانند که تراریوم در فضای منزل بسیار جذاب است و می توان انواع محصولات مانند سبزیجات و صیفی جات را در آن کشت کرد. می توانید برای ساخت تراریوم ها از بطری های مختلف استفاده کنید و البته می توانید بطری در سایزهای مختلف را در این زمینه استفاده کنید.

باید بدانید که کاشت گل در فضای بطری نیاز به آبیاری کمی دارد و به همین دلیل بدون دردسر است. بطری ها در واقع شرایط رشد گیاه را مانند فضای گلخانه تامین می کنند و می توانید برای جلوگیری از سرمازدگی ریشه گیاهان خود با قراری این شرایط از این روش بهره مند گردید.

خیلی از گیاهان زیتی می توانند در فضای بیرون از منزل رشد کنند و به همین دلیل فقط در فصل زمستان به فضای داخل آورده شوند تا سرما به آنها صدمه نزند. این موضوع در مناطق کوهستانی هم صدق می کند زیرا دماهای صفر درجه یا کمتر در این مناطق دیده می شود و گیاه را باید حتما به فضای درون منزل منتقل کنید. یکی از روش های نگهداری از گیاهان در این فصول کاشت آنها در بطری است و شباهت به کاشت گلخانه ای دارد.

آموزش کاشت گل در بطری نوشابه

روش کاشت گیاه درون بطری با این دستورالعمل

در مرحله نخست از کاشت گیاه، بطری باید مناسب برای گیاه مورد نظر انتخاب شود و سپس اقدام به کشت کنید. توصیه می کنیم که اندازه بطری را بر اساس میزان تقریبی رشد گیاهان انتخاب کنید زیرا در این صورت فضای لازم برای رشد گیاه ایجاد می شود.

بطری انتخاب شده را خوب بشویید تا هیچ نوع آلودگی در آن نباشد. اگر برای از بین بردن این لکه ها نیاز به استفاده از مواد شوینده خالصی دارد حتما این پاکسازی را انجام دهید و سپس بطری را چند بار بشویید.

باید بدانید که استفاده از بطری های با دهانه گشاد شرایط پرورش گیاه را بهتر فراهم می کند و به همین دلیل اگر در ابعاد بطری کوتاهی کرده اید از دهانه آن غفلت نکنید و حتما پس از شستشو بطری را خوب خشک کنید. برای انجام دادن این کار می توانید بطری را به شکل معکوس در فضای باز بگذارید و به این نکته توجه کنید که خشک بودن بطری پیش از کاشت گیاه خیلی مهم است و باید از خشک بودن آن مطمئن شوید.

برای کاشت با این روش حالات مختلف را می توانید استفاده کنید و در اینجا می خواهیم سبک مستقیم کاشت گل در بطری را استفاده کنیم و منظور از کشت مستقیم این می باشد که کف باغ شیشه ای شما همان کف بطری باشد.

بخوانید: آموزش ساخت گلدان با بطری + مدل های زیبای گلدان با انواع بطری

آموزش کاشت گل در بطری نوشابه

لایه های مختلف برای کاشه گیاه در بطری را فراهم کنید و به این نکته توجه کنید که این لایه ها باید به زمین عادی یا شرایط پرورش گیاه در فضای گلدان شبیه باشد و در این صورت کاشت موفقی خواهید داشت و گیاه خوب رشد می کند.

برای زهکشی مناسب گیاه لایه اول کشت را با پیت ماس، ماسه و سنگریزه پر کنید و حتما قبل از اینکه شن و ماسه را در بطری هدایت کنید ابتدا آنها را مرطوب کنید.

باید دقت کنید که این محیط هم نیاز به زهکشی دارد و در آن دو برابر مواقع عادی احساس می شود زیرا گیاه درون بطری برای خروج و زهکشی آب راهی ندارد و به همین دلیل شرایط تشکیل بیماری قارچی فراهم می شود.

در ادامه نیاز است تا یک لایه خزه اسفنگتوم روی لایه زغال سنگ قرار دهید و این لایه هم مانند لایه زغال سنگ ضخامت چندانی ندارد و توصیه می شود در موقع قرار دادن لایه های از تکیب آنها لا لایه زهکشی شده جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: ساخت گلدان با لاستیک با ایده های جالب + تصاویری از گلدان های شیک و زیبا

آموزش کاشت گل در بطری نوشابه

حالا نوبت به مرحله بهره برداری از خاک است و برای انجام این کار باید خاک غنی را انتخاب کنید و رطوبت آن را قبل از استفاده بررسی کنید زیرا خاک مورد استفاده باید از رطوبت متوسط برخوردار باشد.

اگر دیواره دون بطری در موقع خاک ریختن کثیف شد برای تمیز کردن آن از تکه ای پنبه استفاده کنید زیرا این مواد به قسمت های تحتانی گره می خورد و از این طریق برای تمیز شدن دیواره ها اقدام می شود.

حالا نوبت به اصلی ترین بخش کار، یعنی کاشت گل در بطری نوشابه می رسیم که باید بذرهای خود را انتخاب کنید و با وسایلی مانند موچین، چوبک و … در مکان های مناسب از بستر بکارید و توصیه می کنیم که کاشت را در بخش های مختلف خاک دنبال کنید. باید ترتیب کاشت را رعایت کنید تا در موقع رشد به گیاه هیچ آسیبی وارد نشود.

توصیه می کنیم که برای کاشت از گیاهان گرمسیری استفاده کنید زیرا این گیاهان با رطوبت سازگاری دارند و بطری های ذخیره سازی خوبی در زمینه رطوبت دارند طوری که رطوبت را به شکل مستمر و تدریجی در اختیار گیاه قرار می دهند.

آموزش کاشت گل در بطری نوشابه

باید بدانید که نباید در بطری یک محفظه اقدام به کاشت گیاهان مختلف با شرایط پرورشی مختلف کرد زیرا گیاهان از لحاظ شرایط با هم یکسان نیستند مثلا پرورش کاکتوس نیاز به آبی کم دارد و نباید همراه با گیاهانی مانند بونسای جنسینگ که نیاز به آب زیاد دارد کشت گردد.

کاشت گیاه در بطری فقط با برقراری شرایط رطوبتی و اکسیژن رسانی ممکن است و از آنجایی که افراد زیادی این عمل را انجام می دهد باید برای تبادل هوا یک سوراخ کوچک روی درب بطری ایجاد کنند. توصیه می شود که رطوبت فضای بطری را با آبپاش تامین کنید و فقط زمانی آبپاشی کنید که بستر کاملا خشک شده باشد و اثری از رطوبت و نم وجود نداشته باشد. باید آبیاری را در حد معمول و مناسب انجام دهید زیرا این موضوع برای حفظ گیاه از رشد کپک یا قارچ ضروری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو