مد و لباس در هفته‌ای که گذشت / از برپایی یک مسابقه طراحی لباس به مناسبت هفته بزرگداشت اصفهان تا نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان

84

1399/9/6

11:30


برپایی نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان البته پیش از انتشار فراخوان از مهم‌ترین رخدادهای حوزه مد و لباس در هفته گذشته بوده است.

مد و لباس در هفته‌ای که گذشت / از برپایی یک مسابقه طراحی لباس به مناسبت هفته بزرگداشت اصفهان تا نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشر شده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

انتشار فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام

فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام با مجوز اداره کل هنرهای تجسمی و به همت خانه نگرش آگاهانه ویرا در روز نخست این هفته منتشر شد.

معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌‌های گردشگری، تعمق در جاذبه‌های فرهنگی، معرفی هنرمندان فعال در حوزه عکاسی مرتبط با گردشگری، تشویق و ایجاد فرصت‌های آموزشی به‌منظور افزایش کمی و کیفی آثار عکاسی در حوزه گردشگری، راه‌اندازی آرشیو قابل‌دسترس برای علاقه‌مندان گردشگری و عکاسان حوزه گردشگری و کمک به اقتصاد عکاسی حوزه گردشگری ازجمله اهداف این رویداد معرفی شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی virathouse.com  مراجعه کرده و با شماره ۰۹۳۳۷۰۰۷۹۱۴ تماس بگیرند.

برپایی یک مسابقه طراحی لباس به مناسبت هفته بزرگداشت اصفهان

یکم آذرماه به‌عنوان روز اصفهان به پاسداشت و ارج نهادن به قدمت فرهنگی و هنری این شهر تاریخی نام‌گذاری شده است.

آزاده مجیدی از فعالان حوزه مد و لباس در شهر اصفهان با اعلام خبر برپایی یک مسابقه طراحی لباس به مناسبت هفته بزرگداشت اصفهان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران به‌واسطه قدمت و تعدد ابنیه تاریخی و همچنین میراث فرهنگی و هنری از دیرباز است و از همین رو همواره هنرمندان از نمادهای این شهر به‌عنوان منبع الهام بهره گرفته و آثار بی‌نظیری را در عرصه‌های مختلف خلق کرده‌اند.

مجیدی افزود: بر این اساس، تمام هنرمندان عرصه مد و لباس به‌ویژه دانشجویان سراسر کشور می‌توانند تا با شرکت در این رویداد، ضمن اقتباس از معماری، صنایع‌دستی، سوغات و سایر نمادهای مختص شهر اصفهان، آثار خود را در زمینه طراحی لباس به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

او با تأکید بر این‌که قصد برپایی نمایشگاهی از آثار رسیده به این مسابقه وجود دارد اذعان داشت: طبق مذاکراتی که با مجموعه "عمارت هنرمند" به‌عنوان یکی از خانه‌های تاریخی در شهر اصفهان به انجام رسیده، قرار است نمایشگاه آثار برگزیده این مسابقه به‌زودی در این فضا برپا شود.

مجیدی گفت: مسابقه در سه بخش طراحی لباس برای بانوان، آقایان و کودکان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان طی دو هفته آغازین آذرماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

تأکید بر سیاست‌های حمایتی دولت در باب فعالیت‌های دامنه‌دار و اثرگذار حوزه مد و لباس در بخش خصوصی

این تیتر به یادداشتی اختصاص داشت با این مضمون که عرصه مد و لباس ازجمله مقولات فرهنگی، هنری و صنعتی به شمار می‌رود که با وجود دارا بودن سهم بسزا در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور به همت بخش خصوصی، همچنان نیازمند اجرای سیاست‌های ضد انحصاری و حمایتی دولت در باب فعالیت‌های دامنه‌دار و اثرگذار حوزه مد و لباس در بخش خصوصی است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: "حمایت از مسیر حرکت منابع انسانی و سایر ظرفیت‌های بخش خصوصی از مهم‌ترین رسالت‌های نهاد متولی دولتی در عرصه مد و لباس به شمار می‌رود تا جایی که از لزوم تأمین زیرساخت‌های حرکتی تا تخصیص بودجه به طرح‌های پژوهشی می‌تواند در این حوزه، محل بحث بسیاری از جریانات مدیریتی کشور در سطوح کلان فرهنگی و هنری قرار گیرد.

انجمن‌ها فی‌نفسه تلاش می‌کنند به‌گونه‌ای اثربخش از تجربیات کارشناسان و افراد متخصص در زمینه توسعه و عملیاتی ساختن برنامه‌های موردنظر خود بهره گیرند و از همین رو با اخذ مجوزهای موردنیاز فعالیت از بخش دولتی، سیاست‌گذاری‌ها و در ادامه ریل‌گذاری‌ها به‌منظور اجرای برنامه‌های مدون را در دستور کار قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد تا به اینجای کار به‌جز تأمین هزینه‌های تخصیص فضا به آن جریان فرهنگی و هنری به‌منظور گرد هم آمدن جامعه کارشناس و متخصص حوزه مد و لباس در ارتباط با موضوعی خاص، بار مالی کلان دیگری پیش‌بینی نمی‌شود اما به‌محض آنکه این جریان فکری به مرحله عملیاتی شدن موضوعات نزدیک می‌شود، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه به ایجاد نظام مالی مشخص بازمی‌گردد و تجربه نشان می‌دهد چراغ بسیاری از فعالیت‌های مهم و ضروری کشور، درست در همین مرحله رو به کم‌سو شدن می‌گذارد که بخش مهمی از آن به نبود تسهیلات دولتی و حمایت‌های مالی از این جریانات بازمی‌گردد."

برپایی نشست مجازی خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان

نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و غزال بهمنی فعال حوزه مد و لباس و دبیر این دوره از جشنواره، دوشنبه سوم آذرماه با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل مجازی برگزار شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، تلفیق رویکردهای سنتی و مدرن در امر طراحی و توجه به موضوعات روانشناسی را از اولویت‌های این رویداد عنوان کرد.

غزال بهمنی دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست، با اشاره به مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد اذعان داشت: ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادها و ترغیب طراحان به طراحی ویژه لباس کودک و نوجوان، فراهم آوردن زمینه تعامل گسترده طراحان و تولیدکنندگان عرصه لباس کودک و نوجوان و بررسی علمی عوامل مؤثر بر پوشش نوجوانان و همچنین دلایل گرایش نوجوانان به طرح‌های خاص از مهم‌ترین اهداف مندرج در فراخوان بوده و امیدواریم در راستای تعامل با بخش دانشگاهی، بسترهای لازم به‌منظور مطالعات علمی و پژوهشی در این حوزه مهیا شود.

فراخوان این رویداد تا به اکنون منتشر نشده است.

روایت مژگان حجارزاده از داستان‌سرای برای یک برند ایرانی در حوزه پوشاک ورزشی

مهمان این هفته هنرآنلاین در بخش مد و لباس، مدیر جوانی است که در سال‌های اخیر در مسند مدیریت یکی از انگشت‌شمار برندهای ورزشی ایرانی فعالیت دارد.

به‌زعم او، مهم‌ترین اتفاقی که برایش طی این سال‌ها رخ داده آن بوده است که علی‌رغم تمام مشکلات از هدف خود کوتاه نیامده، خسته و ناامید نشده و امروز به‌واسطه جایگاهی که دارد، مشکلاتش به‌عنوان یک مدیر خانم در کشور در قیاس با گذشته کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با مژگان حجارزاده مدیرعامل برند پوشاک ورزشی و اسپورت "مل اند موژ" را در اینجا بخوانید.

تشریح برنامه‌های مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان به روایت مدیر مجموعه

عباس تاتایی مدیر مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان درباره سیاست‌های این مجموعه به‌منظور پیشبرد اهداف فرهنگی، هنری و صنعتی حوزه مد و لباس در کلان‌شهر اصفهان به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: یکی از رویکردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، ایجاد مراکز تخصصی در زمینه‌های گوناگون بوده و در همین راستا، برای هریک از مراکز، یک خوشه شغلی را در نظر گرفته است.

مدیر مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان تصریح کرد: این مرکز از حدود پنج سال پیش بر روی رشته‌های تخصصی حوزه مد و لباس تمرکز کرده و شناسایی نارسایی‌ها و همچنین استعدادهای بومی در این بخش را یک اولویت می‌داند.

مشروح این گفتگو را در اینجا بخوانید.

جستجو برای کشف ردپای نساجی در ایران 

این تیتر عنوان یادداشتی است که به‌نوعی به مسئله فراموشی بسیاری از منسوجات اصیل و فاخر ایرانی پرداخته است.

در بخش‌هایی از این یادداشت می‌خوانید: " هرقدر هم که بخواهیم سخن از ارزش‌افزوده صنعت نساجی در کشور را به میان آوریم و آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور در مقام بازدارنده خروج ارز و ایجاد ارزش‌افزوده قلمداد کنیم که پر بیراه نگفته و همگی بر این امر اجماع نظر داریم، اما مگر می‌شود از این عرصه سخن به میان آورد و تاریخچه هنری آن را واکاوی نکرد. بدون شک در زمینه تدوین سند توسعه هنر کشور، ابعاد هنری عرصه نساجی را باید به‌عنوان یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی این مجلد قلمداد کرد و از آفرینش تا پژوهش این جریان هنری را باید موردتوجه قرار داد چراکه مغفول ماندن مفهوم تاریخ هنر در سیطره روحیه ضد سنت، آنجایی می‌تواند به یک بحران تبدیل شود که امور ریشه‌داری همچون نساجی در محاق قرار گیرند و ارتباط آن عرصه با هنر، زیبایی، عرفان، ادبیات، هنرهای سنتی و هنر قدسی در آن مجال محلی از اعراب نداشته باشد.

برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام 

بی‌شک مقوله مد و لباس، جزء جدایی‌ناپذیر از فرهنگ‌عامه است و هر جا که سخن از توجه به فرهنگ قومیت‌های متنوع در ایران و جهان به میان آید، موضوع پوشش در صدر تمامی عناوین می‌ایستد.

ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه در روند برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، توجه به انواع سوزن‌دوزی‌ها، پارچه‌بافی‌ها و دوخت‌های سنتی نواحی مختلف کشور خواهد بود.

به گفته احمد تجری،  با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا و در راستای اهمیت جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام، این جشنواره در سال جاری به‌صورت مجازی و با تأکید بر تولید محتوا از برنامه‌های اجرایی ادوار گذشته این جشنواره برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو