علی حجی: نگاهی تجربی به جشنواره تئاتر مختص داریم / تئاتر آلترناتیو را از انفعال و گنگی درآوریم

26

1399/9/6

11:30


دبیر نخستین جشنواره تئاتر تجربی مختص گفت: در برگزاری نخستین دوره از این جشنواره بیشتر به دنبال آلترناتیو و پیش‌رو بودن آثار هستیم تلاش این جشنواره بر آن بوده تا به این بخش توجه شود تا از حالت انفعال و روشنفکری درآید و گنگ و ناشناخته نباشد.

علی حجی: نگاهی تجربی به جشنواره تئاتر مختص داریم / تئاتر آلترناتیو را از انفعال و گنگی درآوریم

سرویس تئاتر هنرآنلاینفراخوان نخستین جشنواره تئاتر تجربی "مختص" 12 مهرماه سال جاری منتشر شد و قرار است این رویداد در دو بخش "ایده‌هایی برای ارتکابِ اجرا" و "پنل گفت‌وگو پیرامون هنرهای اجرایی معاصر"  با دبیری علی حجی، دی ماه امسال در بندر گناوه برگزار شود.

علی حجی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره برگزاری این جشنواره گفت: به دلیل شرایط به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا، اهالی تئاتر باید به دنبال مسیر تازه‌ای در مواجه با تئاتر باشند و از این رو بر آن شدیم، جشنواره‌ای را تدارک ببینیم که در حال حاضر بخش اجرایی نداشته باشد بلکه در بخشی از این رویداد به ایده‌های اجرایی که در کارگاه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند، بپردازیم. بنابراین طی فراخوانی از متقاضیان درخواست شد تا ایده‌هایشان را که معمولاً تصاویر ذهنی پراکنده هنرمند  است را قوام و دوام دهند و به صورت مکتوب برای جشنواره ارسال کنند.

او در ادامه افزود: در مرحله نخست، ایده‌ها مورد بررسی هیئت انتخاب قرار می‌گیرند و در مرحله بعدی ماکت ایده‌های منتخب براساس متریالهایی چون ویدئو، عکس، نقاشی و ... که در فراخوان آمده است، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا مورد بررسی و داوری قرار گیرد. 

حجی ضمن اشاره به اینکه تصمیم بر این است تا در تاریخ 19 دیماه اختتامیه این جشنواره در بندر گناوه برگزار شود و جوایزی به 3 اثر برگزیده اهدا شود، اظهار کرد: در صورتی‌که سال آینده شرایط مناسب باشد، در برگزاری دومین دوره از این جشنواره، بخش اجرایی را اضافه خواهیم کرد و سه اثر برگزیده مستقیما و بدون نیاز به بازبینی وارد جشنواره خواهند شد. 

او همچنین افزود: عنوان بخش دیگر این جشنواره "پنل گفت‌وگو پیرامون هنرهای اجرایی معاصر" است و افرادی که دارای پژوهش‌هایی در باب هنر اجرا هستند این امکان را دارند تا طرح پژوهشی خود را به دبیرخانه ارسال کنند. دو یا سه نفر منتخب این بخش در صورت برگزاری اختتامیه بنا به شرایط موجود، این امکان را خواهند داشت تا در این مراسم درباره طرح خود صحبت کنند. 

دبیر نخستین جشنواره تئاتر تجربی "مختص" ضمن بیان اینکه متاسفانه اکنون شرایط مساعدی نه تنها برای تئاتر بلکه برای دیگر مشاغل وجود ندارد، تصریح کرد: با این حال ما در موسسه "مختص" که تا چند روز دیگر نخستین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد،  بر آن شدیم تا دست روی دست نگذاریم و اقدامی انجام دهیم. در صورتی‌که در شرایط عادی بودیم، بی‌شک، جشنواره همچون دیگر رویدادهای تئاتری، بخش‌ها و موضوعیت‌های بیشتری داشت و استقبال از آن بهتر بود اما در وضعیت کنونی تصمیم بر آن شد، نخستین دوره این رویداد با دو بخش برگزار شود. ما نیز در دبیرخانه، نگاهی تجربی به این جشنواره داریم و براین اساس تصمیم به برگزاری آن گرفتیم و تا این لحظه استقبال رضایت‌بخش بوده است. 

او در ادامه اضافه کرد: در برگزاری نخستین دوره جشنواره تئاتر تجربی "مختص" بیشتر به دنبال آلترناتیو و پیش‌رو بودن آثار هستیم تلاش این جشنواره بر آن بوده تا به این بخش توجه شود تا از حالت انفعال و روشنفکری درآید و گنگ و ناشناخته نباشد. 

حجی همچنین افزود: به هر حال این جریان زمان‌بر است و در صورتی‌که وارد بخش اجرایی شود کمک کننده‌تر خواهد بود، اما در شروع، همین که جامعه تئاتری از آن حمایت کنند و در برابرش گارد نداشته باشند، بسیار خوب است. به منظور مشاوره در برگزاری این جشنواره از هنرمندان شناخته شده‌ای چون حمید پورآذری و مهدی مشهور کمک گرفتیم و همچنین داوران نام آشنایی چون اصغر دشتی، آزاده شاهمیری و محمد منعم در کنار ما حضور دارند. 

علی حجی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم بتوانیم با جلب اعتماد و تعامل با هنرمندان تئاتر در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های این جشنوارهِ مستقل، به درستی پیش رویم و این رویداد نمود بیشتری برای هنرمندان تئاتر داشته و ادامه‌دار باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو