تفاوت یونیت فن سبز و زرد

منبع: دلگرم

123

1399/9/6

16:39


تفاوت یونیت فن سبز و زرد

تفاوت یونیت فن سبز و زرد چیست ؟

قبل از اینکه به تفاوت یونیت فن سبز و زرد بپردازیم بهتر است با یک اشاره کوتاه و مختصر توضیح دهیم که کار یونیت فن چیست ؟

باید در توضیح یونیت فن به زبان ساده اینگونه بیان کرد که یونیت فن یک سیستم خنک کننده موتور است که در ماشین های پژو ۴۰۵ ، سمند ، پژو پارس و پژو با یکدیگر تفاوت هایی دارد و این تفاوت ها با رنگ یونیت فن مشخص شده است که در ادامه به آن می پردازیم .

یونیت فن سبز و یونیت فن زرد چه فرقی با هم دارد ؟

یونیت فن پژو (زرد) : این یونیت فن پژو به رنگ زرد می باشد و شکل ظاهری آن مشابه مکعب مستطیل است و از روکش آن از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

ECU در برخی از ماشین ها ( مثل پژو 405 دارای کنترل یونیت فن هستند ) سه عدد سنسور دمای آب وجود دارد که رنگ قهوه ای آن برای کنترل یونیت فن جهت دستور راه اندازی فن و رنگ سبز برای ECU موتور جهت اطلاع از دمای آب و تنظیم سوخت و رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر استفاده می شود.

در خودرو پژو و برخی خودرو ها که فاقد کنترل یونیت فن هستند و ECU عملکرد فن را کنترل می کند ، دو عدد سنسور دمای آب موتور وجود دارد که یکی جهت ارسال اطلاعات دما به ECU و دیگری جهت نمایش پشت آمپر استفاده می شود .

در مورد سیستم خنک کننده پژو می توان گفت که کنترول یونت سیستم خنک کننده موتور که ولتاژ مثبت باطری را که بعد از سویچ اصلی واز طریق فیوز F2 از پایه 15 دریافت می کند و یک ولتاژ مثبت دیگری از طریق جعبه تقسیم (جعبه کالسکه ای) به جعبه فیوز و از طریق فیوز F8 , و F25 از پایه 4 دریافت می کند .

یونیت فن سبز و یونیت فن زرد چه فرقی با هم دارد ؟

از طرفی دیگر از طریق پایه 6 خود به لامپ چراغ استپ پشت آمپر وصل می باشد تا در موقعه خطر پایه 6 خود را منفی کرده و چراغ استپ پشت آمپر روشن می شود.

و همچنین در موقعه ای که آمپر آب بیش از حد بالا برود پایه 11 خود را منفی کرده و سیستم کولر را از کار می اندازد تا بار کمتری روی موتور خودرو باشد.

در حالت دور کند چون فن ها به صورت سری به هم وصل می باشند به همین خاطر هر کدام از فن ها برق 6 ولتی در یافت می کنند. و یونیت در دور کند پایه 1 خود را منفی می کند و از طرفی رله وسطی روی سینی فن هیچ عملکردی ندارد و فقط رله های سمت راننده و شاگرد تحریک می شوند.

در دور تند یونیت فن همچنان که پایه 1 خود را منفی دارد پایه 10 خود را نیز منفی می کند که در این صورت رله وسطی روی سینی فن نیز وارد عمل شده و در این موقعه هر کدام از فنها برق 12 ولتی دارند و به صورت موازی هستند.

پایه های 7 و 14 یونیت فن از سنسور قهوه ای یا همان فشنگی آب که پشت سر سیلند موتور می باشد دستور می گیرد. در ضمن یونیت سیستم خنک کننده موتور پشت چراغ سمت راننده می باشد.

فرق یونیت فن سبز و زرد

یونیت فن سبز : برق مثبت بعد از ورود به جعبه تقسیم کالسکه ای به چهار قسمت تقسیم می شود که یک پایه به سوییچ رفته و پایه بعدی به جعبه فیوز رفته و از آنجا به کنترل یونیت رسیده و یک برق از جعبه تقسیم کالسکه ای به پایه ۳ رله A که به کنتاک رله می رسد،برق بعدی از جعبه تقسیم کالسکه ای به دو سمت که یک طرف به پایه ۲ رله A که به بوبین رله میرسد رفته و بعدی به پایه ۳ رله B که به کنتاک رله میرسد.

حال میبینیم که کنترل یونیت فن، رله C و موتور فن B دارای یک پایه منفی می باشند، وقتی دمای آب به ۹۲ برسد سنسور مقاومتی به کنترل یونیت گزارش داده و کنترل یونیت با پالس منفی دادن از طریق پایه ۱ به رله A رسیده و فرمان شروع به کار دور آرام فن را صادر می کند، وقتی که دما به ۹۷ به بالا میرسد سنسور مقاومتی به کنترل یونیت گزارش داده و کنترل یونیت از پایه ۱۰ یک پالس منفی به رله C و B داده و به این وسیله فن در دور تند قرار میگیرد البته تا سوییچ باز نباشد در دور تند نمی رود، در دور تند هر کدام از موتور فن ها دارای یک مثبت و یک منفی میباشد، در دور آرام موتور فن ها بصورت سری قرار گرفته اند یعنی هر دو موتورها دارای یک مثبت و یک منفی می باشند (به هر کدام برق ۶ ولتی میرسد) .

separator line

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو + زمان مناسب تعویض شمع خودرو | دلگرم


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو