سایت شبکه الجزیره گزارش داد، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت، ارتش دستوراتی را برای انجام "مرحله نهایی" از عملیاتی دریافت کرده که از ۴ نوامبر جاری علیه رهبران جبهه آزادی‌بخش تیگرای آغاز شد.

وی بر بکارگیری همه تلاش خود برای "آسیب نرسیدن به شهر میکیلی" و "حمایت از غیرنظامیان" تاکید کرد.

نخست وزیر اتیوپی اظهار داشت ، با پایان مهلت ۷۲ ساعته‌ای که به مقامات تیگرای و نیروهای آنها برای تسلیم شدن داده شده بود ، درهای خروج مسالمت آمیز شورای نظامی جبهه آزادیبخش مردمی تیگرای بسته شد.

وی با اشاره به اینکه "در هفته های اخیر فرصت‌های زیادی برای تسلیم مسالمت آمیز به رهبران تیگرای داده است" گفت، اگر  جبهه آزادی بخش تیگرای تسلیم را انتخاب می‌کرد، کارزار با کمترین میزان خسارت به پایان می‌رسید.

۴ نوامبر ، درگیری مسلحانه ارتش اتیوپی و "جبهه آزادی بخش مردم تیگرای آغاز شد. پیش از روی کار آمدن آبی احمد در سال ۲۰۱۸ ، جبهه تیگرای برای مدت ۳ دهه بر زندگی سیاسی در اتیوپی تسلط داشت و احمد، اولین نخست وزیر از قومیت "اورومو" است که بزرگترین قومیت در اتیوپی است.

جبهه تیگرای از به حاشیه رانده شدن شکایت دارد و از ائتلاف حاکم جدا شده و ابی احمد را بابت تصمیم به تعویق انداختن انتخابات به دلیل همه گیری کرونا مقصر می‌داند.