طرز تهیه نان سیمیت خوشمزه مناسب برای سرو در صبحانه یا میان وعده

طرز تهیه نان سیمیت خوشمزه مناسب برای سرو در صبحانه یا میان وعده


منبع: آرگا

137

1399/9/6

18:03


در این مطلب آموزش طرز تهیه نان سیمیت ترکی مقوی به همراه نکات طلایی برای پخت بهتر نان را پیش رو خواهید داشت که امیدواریم از تهیه این نوع خوش طعم در منزل نهایت لذت را ببرید.

نان سیمیت از انواع نان های خوشمزه و مقوی است که شما می توانید این نوع نان را برای سرو در وعده صبحانه یا میان وعده در منزل تهیه نمایید. در دستور تهیه نان سیمیت از مخمر فوری و نمک و شکر و آرد شیرینی پزی و آب گرم و روغن و شیره انگور و آب و کنجد استفاده می شود همچنین بهتر است در دستور تهیه این نوع نان نکات و ترفندهای ذکر شده را به خوبی رعایت کنید تا بتوانید نان هایی با کیفیت را در منزل بپزید.

نان از انواع خوراکی های پرطرفدار است که برای پخت آن از روش های مختلف نظیر نان جو و نان کماج و نان تورتیلا و نان سیمیت و … استفاده می شود و اگر شما تمایل دارید در منزل نان بپزید بهتر است از دستورات متفاوتی برای پخت نان خانگی استفاده نمایید و نان هایی متنوع را در منزل بپزید.

نان سیمیت

مواد لازم

  • مخمر فوری : دو قاشق چایخوری
  • شکر آسیاب شده : یک قاشق غذاخوری
  • نمک : یک قاشق چایخوری
  • آرد شیرینی پزی : ۴ پیمانه
  • روغن زیتون : ۱/۴ پیمانه
  • آب گرم : ۱.۵ پیمانه
  • شیره انگور : ۱/۴ پیمانه
  • آب : نصف پیمانه
  • کنجد : ۱.۵ پیمانه

طرز تهیه نان سیمیت در منزل

برای تهیه این نوع نان ابتدا درون ظرفی بزرگ مخمر و شکر و چهار پیمانه آرد و نمک را با یکدیگر ترکیب نمایید سپس مواد را به کمک همزن یا میکسر با یکدیگر مخلوط نمایید.

روغن مایع و آب گرم را به مخلوط آرد بیفزایید تا خمیری چسبناک بدست آید. توجه داشته باشید برای راحت هم زدن خمیر می توانید از میکسری استفاده نمایید که دارای سر خمیر زن می باشد. بعد از هم زدن خمیر اگر خمیری یکدست بدست نیامد می توانید دو تا سه قاشق غذاخوری آرد شیرینی پزی به خمیر بیفزایید.

در این مرحله از طرز تهیه نان سیمیت به کمک همزن خمیر را به مدت ۸ دقیقه ورز دهید و ورز دادن خمیر را تا زمانی ادامه دهید تا خمیر به مقدار کافی چسبناک شود سپس روی ظرف خمیر را بپوشانید و به مدت ۱.۵ ساعت خمیر را در مکانی مناسب قرار دهید تا حجم آن دو برابر گردد.

روش تهیه نان سیمیت

کنجدها را درون تابه ای مناسب بریزید تا بو داده شوند سپس درون ظرفی دیگر شیره انگور و ۱/۲ پیمانه آب را با یکدیگر مخلوط نمایید.

بعد از گذشت ۱.۵ ساعت از استراحت خمیر ، دست هایتان را مشت نمایید و با احتیاط قسمت وسط خمیر را به پایین فشار بدهید و خمیر را به ۱۶ تکه مساوی تقسیم نمایید و دو تکه از خمیر نان را به صورت موازی با یکدیگر قرار دهید و خمیرها را به شکل صاف و کشیده در آورید توجه داشته باشید که طول این تکه ها باید ۶۴ سانت باشد سپس دو تکه خمیر را در جهت هایی مخالف یکدیگر بچرخانید تا به شکل مارپیچ تبدیل شوند سپس دو انتهای مارپیچ را به یکدیگر فشار دهید تا حلقه ای ایجاد شود و این روش را برای ۱۴ تکه باقی مانده خمیر تکرار نمایید تا هفت حلقه دیگر ایجاد گردد.

مراحل تهیه نان سیمیت

در مرحله بعدی طرز تهیه نان سیمیت رول های آماده شده نان را در ظرفی که حاوی مخلوط شیره انگور و آب است فرو ببرید توجه داشته باشید که دو طرف خمیر باید به شیره انگور آغشته شود سپس خمیر ها را درون ظرف کنجد بزنید تا کنجدها به صورت کامل به قسمت های خمیر بچسبند سپس روی نان ها را بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند تا پف نمایند.

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا به خوبی گرم شود سپس روی سینی فر کاغذ روغنی پهن نمایید و خمیر را روی سینی فر قرار بدهید و سینی را درون فر به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا نان ها به خوبی پخته شوند و اطراف آن ها نیز قهوه ای رنگ شود.

روش تهیه نان سیمیت در منزل

نان سیمیت تازه را می توانید با پنیر سفید و انواع پنیرهای مختلف و گوجه فرنگی تازه و خیار و … میل کنید همچنین این نوع نان اگر با حلوا ارده و انواع شیره و شکلات صبحانه و خامه سرو شود طعمی بی نظیر پیدا خواهد کرد.

دستور تهیه نان سیمیت

نکات طلایی برای پخت بهتر نان سیمیت

۱. برای نگهداری نان سیمیت می توانید آن را درون کیسه پلاستیکی قرار بدهید سپس درب کیسه را ببندید تا هوای کیسه خالی شود و از خشک شدن نان ها جلوگیری شود همچنین می توانید نان سیمیت را درون پارچه ای تمیز بپیچید سپس نان ها را درون ظرف درب دار قرار دهید.

۲. این نوع نان را می توانید به مدت ۲ تا ۳ روز نگهداری کنید همچنین می توانید برای سرو نان آن را مجددا گرم نمایید.

۳. برای ورز دادن خمیر نان می توانید در صورت عدم دسترسی به میکسر از قاشق چوبی استفاده نمایید.

۴. آب گرمی که برای تهیه خمیر استفاده می شود نباید خیلی داغ یا خیلی سرد باشد و در زمان لمس کردن باید دمای آب در حدی باشد که دست نسوزد.

روش پخت نان سیمیت

۵. خمیر نان را می توانید به جای ۱۶ قسمت به ۸ قسمت مساوی تقسیم نمایید سپس خمیرهایی به طول ۱۰۰ سانت به کمک آن ها بسازید و خمیرهای ایجاد شده را رول کنید.

۶. کنجد از اصلی ترین مواد برای پخت این نان به شمار می رود از این رو بهتر است برای طعم بهتر نان سیمیت از کنجد به میزان بیشتری استفاده نمایید.

۷. توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن سینی حاوی خمیرهای نان در فر باید فر را گرم کنید تا نان ها به خوبی مغز پخت شوند.

۸. توجه داشته باشید که برای پخت این نوع نان نباید از آرد به میزان زیادی استفاده کنید.

نان سیمیت کنجدی

۹. برای تهیه خمیر نان کار را با ۴ پیمانه آرد شروع کنید و در صورتی که نیاز بود مقدار آرد را بیشتر کنید هر بار یک قاشق غذاخوری آرد به خمیر بیفزایید ولی به طور کلی می توانید حداکثر از یک پیمانه آرد بیشتر از حدی که ذکر شد برای تهیه خمیر استفاده نمایید.

۱۰. قبل از بیرون آوردن نان ها از درون فر از مغز پخت شدن آن ها مطمئن شوید.

۱۱. برای اینکه نان ها با کیفیت تر شوند بهتر است خمیر آن ها را به خوبی ورز دهید.

مراحل پخت نان سیمیت

در این مطلب با طرز تهیه نان سیمیت آشنا شدید که امیدواریم با توجه به مراحل و نکات ذکر شده بتوانید این نوع نان را به راحتی در منزل بپزید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو