به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک امانوئل مکرون در نامه خود به میشل عون به مناسبت سالروز استقلال لبنان (۲۲ نوامبر)، تأکید کرد که کشورش برای برگزاری کنفرانس بین المللی کمک به مردم لبنان، تلاش خواهد کرد.

وی، راه حل بحران اقتصادی، مالی، اجتماعی و سیاسی در لبنان را نیازمند تدابیر قوی و راه حل های شناخته شده و لزوم تدوین یک نقشه راه دانست.

مکرون از تمامی طرف های سیاسی لبنان خواست؛ برای تحقق مصالح عالی ملت و کشور لبنان، منافع شخصی، فرقه ای و گروهی خود را کنار بگذارند.

وی تأکید کرد که میشل عون برای تشکیل کابینه از میان شخصیت های واجد شرایط، مورد اعتماد و توانمند برای انجام تمامی این اقدامات، مسؤولیت ویژه دارد.

رئیس جمهوری فرانسه در پی انفجار مهیب بندر بیروت، دو بار راهی لبنان شد و با مسؤولان این کشور درباره اجرای طرحی موسوم به "طرح فرانسه" درباره آنچه که ایجاد اصلاحات در لبنان خوانده شد، رایزنی کرد.

طبق جدول زمانی تعیین شده در این طرح، قرار بود طرح اصلاحات فرانسه تا ماه اکتبر سال جاری (ماه گذشته میلادی) آغاز شود اما آغاز این طرح تاکنون به دلیل انصراف «مصطفی ادیب» از تشکیل دولت جدید و مأمور شدن مجدد «سعد الحریری» به جای ادیب، با شکست مواجه شده است.

روزنامه «اللواء» لبنان ماه گذشته در سرمقاله‌ خود با اشاره به تأخیر در تشکیل کابینه الحریری نخست‌وزیر جدید این کشور، به بررسی دلایل این وضع پرداخت و نوشت: مهم‌ترین مشکل در تشکیل دولت در لبنان، اختلاف احزاب در تقسیم مناصب است.

لبنان در چند سال گذشته و به ویژه یکسال اخیر با مشکلات فراوانی روبه رو بوده که فساد دستگاه اجرایی این کشور و خروج برنامه‌ریزی شده مقادیر زیادی از ذخیره ارزی و به دنبال آن استعفای سعد حریری در پنجم آبان ماه سال گذشته و در ادامه شیوع «ویروس کرونا» و در آخر هم انفجار مهیب بندر بیروت در تاریخ ۱۴ مردادماه از عمده مشکلات این کشور بوده است؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن «نیترات آمونیوم» صورت گرفت و ۱۹۰ نفر کشته و بیش از شش هزار زخمی بر جا گذاشت و علاوه بر آن، بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شد که استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

یکی دیگر از مشکلات فعلی لبنان، استعفای "حسن دیاب" نخست‌وزیر ملی‌گراست که با فشارهای «جریان ۱۴ مارس» و چند کشور غربی– عربی به ویژه آمریکا پس از انفجار مهیب بندر بیروت رقم خورد و از آن پس تاکنون وی و کابینه‌اش به عنوان دولت پیشبرد امور در لبنان فعالیت می‌کند.

از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی‌ها، دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان و آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان‌های داخلی لبنانی است؛ جریان‌هایی که بیشتر به منافع کشورهای یاد شده فکر می‌کنند تا به منافع لبنانی‌ها. همچنین اقدامات جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان از مشکلات بارز لبنانی‌ها به شمار می‌رود.