هم‌نشینی خاک و فلز / حسام‌الدین آرمان: گاه استفاده از متریال‌های دیگر در کنار سرامیک می‌تواند به هنرمند کمک کند

72

1399/9/7

11:46


حسام‌الدین آرمان گفت: دوسالانه سرامیک می‌توانست مخاطبان زیادی از سراسر کشور داشته باشد.

هم‌نشینی خاک و فلز / حسام‌الدین آرمان: گاه استفاده از متریال‌های دیگر در کنار سرامیک می‌تواند به هنرمند کمک کند

سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. حسام‌الدین آرمان که از بجنورد در این دوسالانه شرکت کرده است در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: آشنایی من با سفال و سرامیک به دوران کودکی و حضور در کلاس‌های آموزشی سفالگری بازمی‌گردد. پس‌ از آن هم تحصیلات خود را در مقطع لیسانس صنایع‌دستی با گرایش سفال و سرامیک گذراندم و دوران کارشناسی ارشد را در رشته پژوهش هنر سپری کردم. از سال ۷۸ کار جدی در این زمینه را آغاز کردم و هم‌اکنون نیز در دانشگاه بجنورد عضو هیئت‌علمی گروه صنایع‌دستی هستم و همچنان کار سرامیک را ادامه می‌دهم.

 او درباره اثری که در این دوسالانه ارائه کرده است گفت: این آثار مربوط به مجموعه‌ای است که در حدود یک سال و نیم گذشته مشغول کار بر روی آنها هستم و چیزی که در این مجموعه آثار اهمیت دارد تنوع و گستره فرمی این حجم‌ها است. در عین‌حال به‌طور شخصی ارجاعات تاریخی برای آنها متصور هستم.

 آرمان با اشاره به ویژگی‌های خاص این حجم‌ها گفت: نکته مهم در این میان ترکیب سرامیک و فلز است. سرامیک ماهیت خاصی دارد اما استیل ماهیتی مخالف آن دارد و تضاد این دو برایم جالب بود. از نظر فنی هم این چالش برایم اهمیت پیدا کرد که چگونه می‌توانم این دو ماده را با هم ترکیب کنم و آنها را با هم داخل کوره قرار دهم.

WhatsApp Image 2020-11-24 at 10.31.52 PM

 آرمان ادامه داد: در کار سرامیک این چالش وجود دارد که اصولاً مجاز هستیم متریال‌های دیگر را با این ماده ترکیب کنیم یا خیر. آنچه به ذهن من رسید این بود که برای رسیدن به ایده‌ای که داریم نباید خود را تنها به یک متریال محدود کنیم، زیرا ممکن است با ماده‌ای مانند سرامیک بعضی از ایده‌ها را نتوان بیان کرد. هرچند که سرامیک ویژگی‌های خاص و جالبی دارد اما گاه استفاده از متریال‌های دیگر در کنار آن می‌تواند به هنرمند کمک کند.

 این سرامیست افزود: به نظر من وقتی مسئله بیان هنری مطرح باشد هر متریالی را می‌توان با دیگری ترکیب کرد. درباره سرامیک هم دیگر متریال‌هایی که قابلیت پخت داشته باشند می‌توانند با سرامیک ترکیب شوند و آنها به صورت هم‌زمان پروسه پخت را با هم طی کنند. البته در این شرایط هنرمند با کار پیچیده‌ای مواجه خواهد شد که مشکلات خاص خود را دارد.

WhatsApp Image 2020-11-24 at 10.31.52 PM (1)

او با اشاره به برگزاری دوسالانه سرامیک در شرایط شیوع کرونا گفت: شدت‌گیری بیماری و تعطیلاتی که در پی آن به وجود آمد باعث شد این دوسالانه آن‌طور که شایسته است مورد استقبال قرار نگیرد، درحالی‌که نمایشگاه می‌توانست مخاطبان زیادی از سراسر کشور داشته باشد. علیرغم همه زحماتی که دبیرخانه این دوسالانه کشید و نتیجه خوبی که در چیدمان و برگزاری نمایشگاه به دنبال داشت، این بیماری کار را سخت کرد و باعث شد نمایشگاه خوب دیده نشود. دبیرخانه دوسالانه سرامیک با سماجت زیاد توانست این رویداد را در چنین شرایط سختی برگزار کند و امیدوارم که بتوان بهره‌برداری بهتری از این دوسالانه انجام داد.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک که نمایشگاه آن در فرهنگسرای نیاوران برپاست از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو