پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی

پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی


منبع: برترین ها

214

1399/9/7

14:46


پرویز پورحسینی متولد شهریور ۱۳۲۰، در سن ۷۹ سالگی و به دلیل ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبست.

برترین ها: پرویز پورحسینی متولد شهریور ۱۳۲۰ در تهران است، او لیسانس بازیگری خود را از دانشکده هنر‌های زیبا دریافت کرده است. آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ با شرکت در کلاس های آزاد بازیگری زیر نظر حمید سمندریان آغاز کرد. در پس چهره آرام پرویز پورحسینی با بازیگری روبه رو هستیم که کوله بار سال‌ها تجربه را به دوش می‌کشد.
 

پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی

 
او از پیشکسوتان تئاتر ایران نیز بود و با حمید سمندریان و پری صابری در تشکیل گروه نمایشی «پاسارگارد» در سال ۱۳۴۱ همکاری داشت.
 

پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی

 
تسلط در اجرا در عرصه تئاتر باعث شد در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی بسیار بدرخشد. او از جمله بازیگران مطرح تئاتر بود که با کارگردان مطرح دنیا پیتر بروک کار کرد. او و آربی آوانسیان تنها ایرانی‌های حاضر در گروه کارگردان مشهور انگلیسی در اجرای فرانسه بودند.  
 

پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی

 
پورحسینی پس از انقلاب نیز به فعالیت خود در عرصه تئاتر ادامه داد و  با نمایش‌های «شاه اسکوریال»، «تف»، «سیرک با شکوه»، «دکتر فاستوس»،«افسانه اندوه»، و ...  اجرا کرد. او در ۱۳۷۱ خورشیدی «یادگار سال‌های شن» را در تالار وحدت اجرا کرد و بسیاری از تله‌تئاترهایش قبل و بعد از انقلاب از تلویزیون پخش‌شده است.
 

پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی

 
نخستین کار تصویر پرویز پورحسینی، فیلم سینمایی «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان بود که در ۱۳۵۱ خورشیدی اکران شد. در ۱۳۶۲ خورشیدی سینما را با اثر به‌یادماندنی علی حاتمی یعنی «کمال‌الملک» ادامه داد. پرویز پورحسینی در این فیلم نقش کامران میرزا، سارق جواهرات شاه را بازی کرد.
 

پرویز پورحسینی

 
اوج کار پورحسینی در سینما در دهه ۶۰ بود او بازی در نقش‌های متفاوت از «مردی که موش شد» در نقش مامور مالیات در کنار محمدعلی کشاورز تا در فیلم «رابطه» پوران درخشنده در نقش پدری سرد توانایی خود در بازیگری نشان داد.
 

پرویز پورحسینی

 
طلسم
 

پرویز پورحسینی

 
فیلم «طلسم» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سینمای ایران به کارگردانی داریوش فرهنگ در سال ۱۳۶۵ ساخته شد. پورحسینی در نقش نوکر خانواده که می‌خواست از تمام آدم‌های خانه انتقام بگیرد نقشی کاملا منفی بازی کرد. او برای بازی در این فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ شد.
 
باشو غریبه کوچک
 

پرویز پورحسینی

 
پورحسینی قبل از «باشو غریبه کوچک» در تئاتر با بیضایی همکاری کرده بود و در این فیلم در نقش همسر نایی جان نقش کوتاه و به یادماندنی ایفا کرد.
 
ایستگاه
 

پرویز پورحسینی

 
«ایستگاه» فیلمی به کارگردانی یدالله صمدی در سال ۱۳۶۶ یکی از نقش‌های متفاوت پرویز پورحسینی بود. او در نقش مهندسی روانی با تملایات سیاسی بار دیگر نقش منفی متفاوت دیگری ظاهر شد.
 
مریم مقدس
 

پرویز پورحسینی

 
فیلم «مریم مقدس» و بازی او در نقش زکریا وجه دیگری از بازی او را نشان داد. بازی در این نقش با آن روحی لطیف و لبخند مهربانانه باعث شد برای همیشه این نقش در خاطره همه مردم نقش ببندد. پورحسینی برای برای ایفای این نقش در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر دپیلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.
 
قاتل اهلی
 

پرویز پورحسینی

 
فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی است، پورحسینی در این فیلم در نقش حاج آقا نوربخش کوتاه و بسیار تأثیرگذاری ایفا کرد.
 
او همچنین در فیلم‌هایی، چون «کمال‌الملک» علی حاتمی، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ‌نیا، «روز فرشته» بهروز افخمی، «شب حادثه» سیروس الوند و «خفه گی» فریدون جیرانی حضور داشت.
 

پرویز پورحسینی

 
او بدون حاشیه سال هاست بهترین نقش‌ها از کمدی تا جدی در تلویزیون را بازی کرد. پورحسینی در نقش هایش آرامش خاصی داشت که حتی در پس دیالوگ‌های متلاطم کاراکتر می‌شد این آرامش را دید. او با بازی در مجموعه‌های مناسبتی و تاریخی، چون «شب دهم» و «مختارنامه» و همچنین در سریال‌های «روزی روزگاری»، «بی گناهان»، «سرزمین کهن»، «اولین شب آرامش»، «هفت سنگ» ،«میکائیل» و « بچه مهندس» نقش‌های به یادماندنی را بازی کرد.  
 

پرویز پورحسینی

 
در در آخرین گفتگویش با خبرگزاری ایسنا در ارتباط با اینکه کدام یک از کارهایش را بیشتر دوست داشته، پاسخ داده بود: «از تئاتر نقش «راسکولنیکوف» در نمایش «جنایت و مکافات» اثر داستایوسکی را دوست داشتم که سال ۱۳۵۶ در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد. این نقش برایم چالش فراوان داشت. در سینما هم با نقش‌هایی که در فیلم‌های «باشو غریبه کوچک»، «ایستگاه»، «طلسم» و «قاتل اهلی» بازی کردم، بیشتر ارتباط برقرار کردم.»
 

پرویز پورحسینی؛ شما خیلی «آقا» بودید، خیلی

 
آخرین تجربه تلویزیونی او در مجموعه تلویزیونی «بیگانه‌ای با من است» که هنوز پخش نشده است، می باشد. پرویز پورحسینی امروز بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ درگذشت. روحش شاد یادش گرامی
 
 

پرویز پورحسینی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو