دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران: تا پایان سال صبر می‌کنیم چون جشنواره برای سال ۹۹ است و معنا ندارد به سال بعد موکولش کنیم

منبع: سینما پرس

70

1399/9/8

08:49


سینماپرس: دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان درباره سرانجام این جشنواره گفت: ما امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم اگر تا پایان سال این اتفاق رخ ندهد، نتایج را اعلام می‌کنیم. ما تا پایان سال صبر می‌کنیم چون جشنواره برای سال ۹۹ است و معنا ندارد به سال بعد موکولش کنیم. به همین ترتیب پرونده جشنواره سی و هفتم باید امسال جمع شود.

سید صادق موسوی در نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان درباره سرانجام این جشنواره گفت: ما امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم اگر تا پایان سال این اتفاق رخ ندهد، نتایج را اعلام می‌کنیم. ما تا پایان سال صبر می‌کنیم چون جشنواره برای سال ۹۹ است و معنا ندارد به سال بعد موکولش کنیم. به همین ترتیب پرونده جشنواره سی و هفتم باید امسال جمع شود.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با مهر درباره بودجه فرهنگی کشور گفت: به نظر می‌رسد همیشه در فشارهای تاریخی و سیاسی مثل این ایامی که کشور با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو بوده و دولت مجبور است سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرد اولویت به سمت مسائل زیستی پیش می‌رود؛ مثل تأمین مایحتاج اساسی مردم. در این میان اولین چیزی که از گردونه محاسبات خارج می‌شود، یارانه‌های حوزه فرهنگ است. البته در سالی که سال سختی بود و در آن قرار داریم، واقعاً این اتفاق در حوزه فیلم کوتاه رخ نداد و بودجه‌های ما تأمین شد ولی به نظرم در شرایطی که کشور به همدلی بیشتری نیاز دارد و همبستگی بین مردم باید بیشتر شود، شاید افزایش تولیدات فرهنگی و هنری باعث آرامش فکری مردم و باعث شود، اوقات فراغت آن‌ها به شکل بهتری پر شود به نظرم اگر غفلت نشود و همچنان بتوان در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کرد و این امر را توسعه داد، می‌شود وضعیت فرهنگی را بهبود داد.

وی افزود: اهالی فرهنگ با همه استعداد و خلاقیتی که دارند عمدتاً طبقه اقتصادی ثروتمندی ندارند، آن‌ها عمدتاً با همین فعالیت‌های شخصی خود و یا اندک یارانه‌هایی که توسط دولت در حوزه فرهنگ پرداخته می‌شود، امرار معاش می‌کنند. بنابراین به محض اینکه این سفره‌ها محدود شود، اثرش روی گروه وسیعی از جامعه هنری دیده می‌شود. جامعه هنری یک گروه مرجع محسوب می‌شوند از همین‌رو مراقبت از اقتصاد اهالی فرهنگ به نظرم مراقبت مهمی است.

توسعه یارانه‌های فرهنگی باعث مراقبت از امنیت معیشت می‌شود

موسوی تأکید کرد: وقتی بودجه‌های فرهنگی تحقق پیدا می‌کند، یارانه‌های فرهنگی حفظ و توسعه داده می‌شود در واقع از امنیت اقتصادی و امنیت معیشت گروه‌های مرجع مراقبت می‌شود. ما در حال نزدیک شدن به فصل بودجه‌بندی هستیم و امیدوارم با حمایت مجلس، اعتبارات حوزه فرهنگ برای همه بخش‌ها از جمله کتاب، موسیقی، تئاتر، سینما و… توسعه پیدا کند. چون این گروه‌ها، مرجع هستند و فعالیت این افراد منجر به تولید محتوایی می‌شود که به درد همه مردم ایران می‌خورد به ویژه در روزگاری که کرونا می‌تواند به دلایل مختلف سایه افسردگی را گسترده‌تر کند به همین ترتیب پویایی و تکاپو در حوزه خلاقه فرهنگ و هنر می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

دغدغه مقام معظم رهبری هم در تمام سال‌ها «حوزه فرهنگ» بوده است، ما مقام دیگری سراغ نداریم که این قدر نگرانی داشته، اظهار نظر در حوزه فرهنگ کرده و دغدغه‌مند باشد، این از تعلقات خاطر شخص ایشان است مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: نفس شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران قبل از هر چیزی یک تحول فرهنگی است، انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، قبل از اینکه رویکردهای توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد یک رویکرد فرهنگی داشته است اگر از این بخش غفلت شود به رویکردهای فرهنگی تشکیل نظام بی‌توجهی می‌شود. دغدغه مقام معظم رهبری هم در تمام سال‌ها «حوزه فرهنگ» بوده است، ما مقام دیگری سراغ نداریم که این قدر نگرانی داشته، اظهار نظر در حوزه فرهنگ کرده و دغدغه‌مند باشد، این از تعلقات خاطر شخص ایشان است و همیشه حامی حوزه فرهنگ بوده‌اند. امیدواریم همانطور که دیدگاه رهبر معظم انقلاب توجه به حوزه فرهنگ بوده است دولت محترم هم با حمایت مجلس بتواند علیرغم همه تنگناهایی که بر کشور حاکم است و شرایط ناجوانمردانه‌ای که تحمل می‌کنیم، سفره فرهنگ و هنر کوچک‌تر نشود.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: کاهش تولیدات فرهنگی خوب نیست البته درباره محتوا و کیفیت آنها هم می‌شود صحبت کرد ما از یک طرف می‌گوئیم این تولیدات فرهنگی در این تنگناهای اقتصادی نباید کاهش پیدا کند، از سوی دیگر این آثار پیوسته باید مدیریت شود و هنرمندان آن نقش تاریخی خود را برای تولید آثار امیدبخش و وحدت آفرین و آنچه که منجر به افزایش همبستگی جامعه امروز ایران می‌شود داشته باشند.

اهمیت نقش هنرمندان در حفظ وحدت ملی

موسوی افزود: این موضوع دو وجه دارد که یک وجه‌اش به حاکمیت برمی‌گردد که باید بتواند حمایت‌های مالی خود را حفظ کند و توسعه دهد و یک بخش دیگر به هنرمندان ما در همه عرصه‌ها بازمی‌گردد که تولیداتشان علاوه بر اینکه باید بتواند برای خودشان انتفاع اقتصادی داشته باشد (مشخصاً در حوزه سینما می‌گویم) باید به موفقیت‌های مالی و ارتباط با مخاطب برگردد. ضمن اینک علاوه بر این تولیدات فرهنگی باید بتواند باعث شود هنرمندان مسئولیت تاریخی خود را در قبال جامعه انجام دهند، جامعه در این شرایط دچار واگرایی و آسیب‌پذیر شده پس نقش هنرمندان در حفظ وحدت ملی، حفظ همبستگی ایرانیان، ایجاد امید برای روزهای آینده ایران و تقویت نسبت حاکمیت و مردم از مأموریت‌های مهمی است که حتی می‌تواند در اثری که جنبه‌های فراغتی دارد، دیده شود.

وی در ادامه گفت: ممکن است یک فیلم کمدی تولید شود و ظاهرش فقط این باشد که این اثر قرار است رویکردهای فراغتی داشته باشد و اوقات خوشی را برای افراد فراهم کند ولی درون مایه و اثربخشی همین فیلم هم می‌تواند خیلی فراتر از مقوله تأمین اوقات فراغت باشد و حال و هوای جامعه را در حد فهم خود بهبود ببخشد. به نظرم چیز مهمی که ما در آثار فرهنگی و هنری خودمان نیازی داریم حفظ امید برای آینده ایران است. در چنین شرایطی کاهش تولیدات یک مقوله است و باید از آن مراقبت شود همین آثاری محدودی که تولید می‌شود باید ببینیم چه تأثیری بر جامعه دارد به هر ترتیب وضعیت به گونه‌ای است که ما باید در افزایش سرمایه اجتماعی هوشمندانه عمل کنیم یعنی باید پایه‌های اعتماد بین مردم با مردم، مردم با حاکمیت و حاکمیت با خودش را تقویت کنیم تولید آثار فرهنگی و هنری اعم از کتاب موسیقی، سینما و... و. می‌تواند در ارتقای حال عمومی مردم مؤثر باشد و کمک کند که از تنگناها، گلوگاه‌های سخت و پیچ‌های تند تاریخی بگذریم و به فضل خدا می‌گذریم.

سرانجام جشنواره سی‌وهفتم فیلم کوتاه تهران

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان درباره سرانجام این جشنواره گفت: ما امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم اگر تا پایان سال این اتفاق رخ ندهد، نتایج را اعلام می‌کنیم. ما تا پایان سال صبر می‌کنیم چون جشنواره برای سال ۹۹ است و معنا ندارد به سال بعد موکولش کنیم. به همین ترتیب پرونده جشنواره سی و هفتم باید امسال جمع شود اگر ظرف این سه چهار ماه سینماها به اندازه یک هفته هم باز شود که شرایط نرمال‌تر باشد و ما شرایط پخش فیلم را داشته باشیم جشنواره را برگزار می‌کنیم اگر شرایط کشور بد بود و سینماها در این چهار ماه آینده هم بازگشایی نشد، تنها نتایج را اعلام می‌کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو