داریوش نویدگویی: کتاب هدیه کنیم / گروه اندکی از مردم امکان مشارکت در نمایشگاه مجازی را دارند

79

1399/9/8

09:59


داریوش نویدگویی معتقد است، با توجه به خانه‌نشینی مردم و شرایط پیش آمده باید در اختیار آن‌ها کتاب قرار داد.

داریوش نویدگویی: کتاب هدیه کنیم / گروه اندکی از مردم امکان مشارکت در نمایشگاه مجازی را دارند

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نویدشیراز، با این توضیح که طی 52 سال فعالیت همواره سعی داشتیم به وعده‌های خود نسبت به نویسنده و مترجم عمل کنیم به هنرآنلاین گفت: امسال نیز علی‌رغم مشکلات پیش آمده ناشی از گرانی کاغذ و اپیدمی کرونا خوش‌قول بودیم و به تمام تعهدات عمل کردیم و نزدیک به 90 عنوان کتاب جدید روانه بازار نشر شد. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و عقب نمانیم.

او هم‌چنین در مورد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار داشت: هر فعالیتی که بتواند موجب رونق کتاب‌خوانی و رها شدن مشکلات ناشران و کتاب‌فروشان از این وضعیت باشد مفید است اما با این اوصاف فکر نمی‌کنم نمایشگاه مجازی طرح موفقی باشد. همه افراد نه فرصت دارند و نه می‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند. در این فضا گروه اندکی از مردم امکان مشارکت دارند. ضمن این‌که ممکن است همه ناشران نتوانند تمامی تولیدات خود را عرضه کنند. خود حضور مردم در نمایشگاه فیزیکی نوعی ترغیب و تشویق برای خرید کتاب بود. قرار گرفتن در فضای نمایشگاه بوی کاغذ و ورق زدن آن لذت دارد و خود محرکی است برای خرید کردن؛ اما فضای مجازی محدود است و هر شخصی به آن دسترسی ندارد.

نویدگویی با این توضیح که رقم قابل توجهی که برای نمایشگاه‌ کتاب تهران و استانی در نظر گرفته شده بود باید صرف کتاب شود، ادامه داد: در این زمان لازم است به راهکارهای فکر کرد که نتیجه‌بخش باشند. با توجه به خانه‌نشینی مردم و شرایط پیش آمده به آن‌ها کتاب هدیه داده شود. دستگاه‌های دولتی به کارمندان کتاب هدیه کنند تا در فرصتی که در منزل و در کنار خانواده هستند به جای این‌که وقت خود را صرف برنامه‌های تلویزیونی کنند کتاب بخوانند.  

او افزود: در این وضعیت پیشنهاد دادیم در شیراز ایستگاه‌های صلواتی کتاب راه‌اندازی شد. یا "سرای یار مهربان" را در دو میدان شهر برپا کردیم زمانی که مردم در انتظار تاکسی و یا اتوبوس هستند کتاب بخوانند. حتی می‌توانند کتاب را ببرند؛ هم بحث ترویج فرهنگ امانت‌داری است و هم توسعه کتاب و کتاب‌خوانی شکل می‌گیرد. یا کار دیگری با عنوان "پیوند با کتاب" انجام شد و نزدیک به هفت هزار جلد کتاب در مراکز مختلف و اماکن عمومی در گردش است. در نتیجه کرونا نباید بهانه‌ای باشد تا در مورد مبحث کتاب و کتاب‌خوانی کاری صورت نگیرد.

داریوش نویدگویی نزدیک به بیست بار به‌عنوان ناشر برتر انتخاب شده است و توانسته نشان مفاخر ایران را از آن خود کند. او مد‌‌یر کمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی سی و د‌‌ومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو