کدام رشته مدیریت بهتر است؟

کدام رشته مدیریت بهتر است؟


منبع: روزیاتو

138

1399/9/8

11:13


سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر شما فردی با مهارت رهبری بسیار بالا هستید، می‌توانید به راحتی مدیریت تیم‌ها را به عهده بگیرید و از نظارت بر پروژه‌های بزرگ و تصمیم گیری‌های سخت لذت می‌برید، باید بگوییم که برای سمت‌های مدیریتی مناسب خواهید بود و می‌توانید با تحصیل در رشته‌های مدیریتی به این سمت‌ها برسید. تعداد مشاغل مختلفی در سمت مدیریت وجود دارد که هر کدام مجموعه مسئولیت‌های منحصر به فردی دارند. این مسئولیت‌ها و نحوه اجرای آنها در تحصیل و البته تجربه به دست می‌آیند.

رشته‌های مدیریت در کارشناسی شامل چند مورد می‌شود که به آنها در این مقاله می‌پردازیم و آنها را با هم مقایسه خواهیم کرد. اما قبل از آن، اگر در این رشته‌ها تحصیل کردید و آماده ورود به بازار کار هستید، می‌توانید برای مشاهده آخرین فرصت های شغلی برای استخدام مدیر به سایت ایران تلنت مراجعه کنید.

مدیریت بازرگانی

تمرکز رشته مدیریت بازرگانی بر سازماندهی، برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های تجاری و کسب و کارها است، که هر شرکتی برای مدیریت کارآمد و اداره صحیح کسب و کار به فردی تحصیل کرده در این رشته نیاز دارد.

با تحصیل در این رشته یاد خواهید گرفت که چه چیزی می‌تواند هر کسب و کاری را موفق کند و دانش و مهارت لازم برای کار در مشاغل مختلف و در اندازه‌های متفاوت – از شرکت‌های چند ملیتی گرفته تا شرکت‌های نوپا – را کسب خواهید کرد.

برای کارآفرینان مشتاق و کسانی که دوست دارند در کسب و کارها به عنوان رهبر عمل کنند، مدرک مدیریت بازرگانی می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. این رشته تحصیلی مدیریت، دانش و مهارت‌های آکادمیک برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی داخلی و حتی بین المللی را برای فارغ التحصیلان به ارمغان می‌آورد و به شما کمک می‌کند درک خوب و درستی از مشاغل و حوزه‌های خاص مانند امور مالی و منابع انسانی به دست آورید.

مدیریت دولتی

مدرک مدیریت دولتی می‌تواند به شما کمک کند در شرکت‌های دولتی کار پیدا کنید و مهارت‌های مدیریتی خود را در این شرکت‌ها پیاده کنید. تحصیل در رشته مدیریت دولتی به شما یاد می‌دهد تا بتوانید سیاست شرکت‌ها را تدوین کنید و آنها را تحلیل و اجرا کنید.

رشته تحصیلی مدیریت دولتی به شما عملکرد مؤسسات دولتی، نیمه دولتی و غیره را آموزش می‌دهد. مدیریت دولتی همچنین با رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت شهری، جامعه شناسی، عدالت کیفری و علوم سیاسی نیز همپوشانی دارد.

مدرک مدیریت دولتی بازار کار خوبی در شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت دارد. مؤسسات دولتی غالباً در بخش‌های مهم و مدیریتی خود، همگی به پرسنل مجرب و رهبران ماهر نیاز دارند. همین امر در مورد سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز صدق می‌کند، که غالباً از کارشناسان مدیریت دولتی برای ساخت، تحلیل و اجرای سیاست‌ها استفاده می‌کنند.

مدیریت صنعتی

به دلیل پیچیدگی زیاد سیستم‌های تولیدی، مدیران مسئول در امر اطمینان از تحویل کالا و خدمات در هر صنعت به کمک و پشتیبانی بسیار زیادی نیاز دارند. فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی بر برنامه ریزی و هماهنگی جریان کار و فعالیت‌های پردازشی و تولیدی شرکت‌ها و سازمان‌ها نظارت دارند تا به روشی کارآمد، محصولات و خدمات با کیفیت ارائه دهند. آنها از مدیران دیگر در امور مالی و بازاریابی پشتیبانی می‌کنند تا بتوانند در بهبود کلی عملکرد سازمان اثر بگذارند.

دانشجویان در رشته تحصیلی مدیریت صنایع در موارد زیر مهارت پیدا می‌کنند و می‌توانند از این مهارت‌ها در بالا بردن کیفیت تولید و ساخت در شرکت‌ها استفاده کنند:

  • برنامه ریزی و مدیریت تولید
  • کنترل بر ماشین‌های تولیدی
  • مدیریت کیفیت
  • مدیریت پروژه
  • درک زنجیره‌های تولید
  • نظارت بر روند تولید مواد و فرایندها
  • نظارت بر کیفیت ماشین آلات

اگر چه هر کسب و کاری می‌تواند به داشتن یک مدیر عمومی اکتفا کند و کار را با او پیش ببرد، اما فراموش نکنید که فردی تحصیل کرده در رشته مدیریت صنایع می‌تواند باعث موفقیت هر کسب و کاری در زمینه تولید شود و حضور او نیز در سازمان‌ها ضروری است.

مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی به برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی مانند تهیه و استفاده از وجوه شرکت، مربوط می‌شود. به این معنا که فرد تحصیل کرده در رشته مدیریت مالی می‌تواند از اصول مدیریت عمومی در منابع مالی استفاده کند و آنها را سازماندهی کند.

طبق مقاله رشته های دانشگاهی مدیریت که در بلاگ ایران تلنت منتشر شده، مدیریت مالی عبارت است از اعمال اصول کلی مدیریت در دارایی‌های مالی یک شرکت. مدیریت صحیح مالی یک سازمان، باعث اطمینان از عملکرد کارآمد آن می‌شود. معمولا افراد در این رشته تحصیل می‌کنند تا بتوانند به خوبی این موارد را مدیریت کنند و همچنین بتوانند مهارت ارتباط با دیگر افراد را یاد بگیرند. اگر با امور مالی در یک سازمان به درستی برخورد نشود، سازمان با موانعی روبرو خواهد شد که ممکن است عواقب ناخوشایندی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

کدام رشته مدیریت بهتر است؟

در واقع نمی‌توان گفت که کدام بهتر است و کدام بدتر است. تمام این رشته‌های مدیریتی در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی دارند و بیشتر شرکت‌ها به دنبال افراد ماهر و تحصیل کرده در این رشته‌ها هستند.

هم مدیریت مالی در شرکت‌ها از اصول اولیه است، هم مدیر بازرگانی باید در شرکت حضور داشته باشد تا بتواند انواع مختلف عملیات‌های تجاری را برای شرکت پیاده و اجرا کند و هم هر شرکت دولتی و نیمه دولتی نیاز به مدیر ماهر برای برنامه ریزی‌های خود دارد. بنابراین برای تحصیل در یکی از رشته‌های مدیریت، ابتدا باید ببینید که توانایی و مهارت شما به کدام رشته نزدیک‌‌تر است. از همه مهم‌تر ببینید که آیا توانایی مدیریت را در خود می‌بینید و اگر نباشد، باید کلا مسیر تحصیلی خود را عوض کند.

در واقع این رشته‌های مدیریتی جزء رشته‌های مهم تحصیلی برای اشتغال در کسب و کارهای مختلف به شمار می‌آیند و نمی‌توان سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و حتی کوچک را بدون افراد تحصیل کرده در این رشته‌ها تصور کرد.

کدام رشته مدیریت بهتر است؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو