نگرانی‌ها درباره عوارض واکسن کرونا؛ مانع از تزریق آن می‌شود؟

36

1399/9/8

11:15


پزشکان متخصص می‌گویند: «بیماران باید بیشتر در مورد چرایی واکسن کرونا در دو دوز تحقیق کنند و عوارض احتمالی آن را بدانند.»

نگرانی‌ها درباره عوارض واکسن کرونا؛ مانع از تزریق آن می‌شود؟

شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا با خبر تولید داروی کرونا ویروس و میزان موفقیت ۹۰ درصدی واکسن خود سرخط خبرهای جهان شدند؛ اما کارشناسان پزشکی نگرانی خود را درباره‌ی عوارض غیرقابل پیش‌بینی این واکسن ابراز کردند و گفتند که تهیه واکسن کرونا ویروس در دو دوز می‌تواند این عوارض را تشدید کند که برای برخی از بیماران حیاتی است و باید بدانند که ممکن است حال نا خوش جسمی را تجربه کنند.

در حالی که مقامات بهداشت عمومی، توافق می‌کنند که یک واکسن تایید شده، پتانسیل نجات جان بی شماری را دارد و به همه‌گیری آن پایان می‌بخشد، باز هم سخت می‌توان فهمید چرا برخی پیش از ورود این واکسن به بازار، برای اینکه پیش‌تر از همه آن را دریافت کنند ثبت نام کردند. برخی از کارشناسان می‌گویند که شرکت‌های داروسازی برای کسب اعتبار بیشتر همه‌ی حقایق موجود درباره‌ی واکسن کرونا را به ما نمی‌گویند. بنابراین اگر می‌خواهیم محکم قدم برداریم و جان خود را به خطر نیندازیم، بهتر است عوارض واکسن کرونا را احتمال دهیم و برای رویارویی با آن آماده باشیم. پزشکان می‌گویند که احتمال دارد با تزریق واکسن اولویه مبتلا به کرونای خفیف شویم و یا به برخی از دلایل عوارض ناشی از این واکسن برای نخواهید تزریق ثانویه انجام دهید.

ساندرا فریهوفر، از انجمن پزشکی آمریکا، در دیدار مجازی ۲۳ نوامبر با کمیته مشورتی شیوه‌های ایمن سازی گفت: «ما واقعا ً باید بیماران را آگاه کنیم که تزریق واکسن قرار نیست بدون هیچ خطری باشد. آنها می‌دانند که واکسن جان‌شان را در برابر کرونا ویروس حفظ می‌کند؛ اما باید برای عوارض احتمالی آن نیز آمادگی و آگاهی داشته باشند تا برای تزریق ثانویه بازگردند.» با این حال، برخی از کارشناسان پزشکی استدلال می‌کنند، علائمی که آنها را عوارض جانبی دارو می‌خوانیم به معنای پاسخ بدن به وجود آن دارو و اثر آن در بدن است. پتسی استینچفیلد، پزشک پرستار کودکان مینه سوتا که عضو رای گیری کمیته مشورتی شیوه‌های ایمن سازی بوده است، به سی ان بی سی گفت: «عوارض‌های دارو پاسخ‌های ایمنی هستند. بنابراین اگر بعد از واکسیناسیون احساس ناخوشی می‌کنید، باید انتظار داشته باشید که این احساس، کاملا طبیعی است.»

۱. میگرن

یک زن ۵۰ ساله در کارولینای شمالی که در آزمایشات شرکت دارو سازی مدرنا داوطلب شده بود، گفت که با تزریق واکسن، بیماری میگرن گرفته است و برای یک روز قادر به تمرکز بر هیچ کاری نبوده است. او گفته بود که میگرن بعد از یک روز به آرامی از بین رفته است. این عوارض می‌تواند برای شما نیز پیش بیاید که مجبور به تغییر برنامه‌ی روزمره خود شوید. این داوطلب به سی ان بی سی گفت: «اگر این عوارض ثابت شود، مردم باید قوی‌تر از پیش عمل کنند و از تزریق این واکسن سر باز نزنند. دوز اول دارو زیاد عوارض نخواهد داشت؛ اما برای دوز دوم نیاز است که یک روز استراحت کنید.»

۲. تب و درد بدن

 

لوک هاچیسون، یکی دیگر از شرکت کنندگان در مطالعه شرکت مدرنا، به مجله ساینس گفت که درست چند ساعت پس از اینکه تزریق واکسن را انجام دادید، دردهای استخوانی و عضلانی، تب بالا که کمی «غیرقابل تحمل» است (بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت)، و گر گرفتگی یا لرز را تجربه می‌کنید. با اینکه علائم او پس از ۱۲ ساعت از بین رفت، لوک گفت که آمادگی نداشت که این تجربه چقدر شدید خواهد بود و جدای از عوارض او فکر می‌کرد که به علت احوالات نا خوش خود ممکن است بمیرد و به فکر وصیعت هم افتاده بود.

۳. دردهای عضلانی و درد بازو

بر اساس نتایج همان مطالعه مدرنا، ۸.۹ درصد از افراد درد عضلانی را به عنوان یک اثر جانبی واکسن گزارش کردند. ویلیام شافنر، استاد پزشکی پیشگیرانه و سیاست سلامت در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت به ان بی سی نیوز گفت: «ما از مردم می‌خواهیم که بدانند، واکسنی که مصرف می‌کنند که قرار نیست بدون عوارض باشد.» بسیاری از افراد ممکن است برای یک یا دو روز با سردرد و بدن درد دست و پنجه نرم کنند.

۴. تهوع و استفراغ

یکی دیگر از داوطلبان آزمایشات مدرنا به نام ایان هایدون که بیشترین دوز را در ماه مه دریافت کرد، گفت: «سردرد، درد عضلانی، خستگی، تهوع را تجربه کردم؛ اما این بدترین نبود و هایدون پس از این حالات به ضعف بدنی و غش می‌رسد که توجه داشته باشید که واکنش‌هایی مانند آنچه هایدون تجربه کرد، همان علتی است که باعث شد مدرنا مقدار مصرف واکسن را از ۲۵۰ میکروگرم به ۱۰۰ میکروگرم کاهش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو